دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴

سینماگران از وضعیت بحران زده سینمای کودک و نوجوان می گویند؛

تاکید بر وجود مدیران ناکارآمد در سینمای کودک و نوجوان و شکل گیری مافیا در عرصه تولید آثار این گونه سینمایی!

کریمی-گمرکی-قنبری-حسن پور-یغمائیان

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور همزمان با برگزاری سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کودک در خصوص وضعیت بحران زده سینمای کودک و نوجوان با تأکید بر اینکه این جشنواره بودجه های بیت المال را بر باد می دهد متذکر شدند: وقتی فیلم و فیلمنامه خوب وجود ندارد، جشنواره کودک باید به صورت ۲ یا ۳ سال یک بار برگزار شود! بسیاری از جشنواره‌ها مانند جشنواره فیلم کودک فقط بودجه های بیت المال را هدر می دهند و باید جلوی این اتلاف بودجه گرفته شود. این سینماگران متذکر شدند: لابی گری در سینمای کودک حرف اصلی را می زند و همین باعث بیکاری بخش گسترده ای از سینماگران دغدغه مند این حوزه شده است.

به گزارش سینماپرس سینمای کودک یکی از گونه های مهم سینمایی است که در دنیا توجه ویژه ای به آن می شود اما سال ها است در سینمای ایران مدیران سینمایی نسبت به این گونه فیلم ها بی توجه شده اند و تنها با برگزاری مراسم های شوآف گونه ای نظیر جشنواره کودک و یا سخنرانی ها و مصاحبه های پرطمطراق، خود را مدافع این سینما نشان داده اند همه این اتفاقات در حالی است که بسیاری از سینماگران دغدغه مند کودک به واسطه عدم حمایت دولت از این گونه سینمایی بیکار و خانه نشین شده اند و یا بالاجبار در ژانرهای دیگر مشغول به ساخت فیلم های شان هستند. وضعیت تولید و اکران سینمای کودک به شدت دچار بحران شده، کاهش چشمگیر تولیدات این گونه سینمایی و عدم تخصیص زمان مناسب برای اکران این قبیل آثار مدت ها است صدای انتقاد و اعتراض سینماگران کودک را بلند کرده است؛ اما دریغ از گوش شنوایی برای حل این بحران ها!

مدیران سازمان سینمایی دولت های یازدهم و دوازدهم از ابتدای حضورشان در عرصه مدیریتی سینما تنها به شعارهای گوناگون در حمایت از سینمای کودک پرداخته و رسماً هیچ عملی در راستای تقویت و رشد این سینما نکرده اند. همین امر سبب شد تا طی سال های اخیر همواره موجی از انتقادات و اعتراضات برحق از سوی اهالی دغدغه مند سینمای کودک و نوجوان در رسانه ها منعکس شود که البته مدیران سینمایی نسبت به این انتقادات هیچ واکنش مناسبی نشان ندادند و همان راه خطای خود را ادامه دادند.

سینماگران اینک امید دارند که جشنواره فیلم کودک در دولت سیزدهم یا برای همیشه تعطیل شود یا به صورت ۲ سالانه یا حتی ۳ سالانه برگزار شود تا از نظر کیفی تولیدات خوبی را در آن شاهد باشیم.

در همین رابطه ۵ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: عباس کریمی، غلامرضا گمرکی، رهبر قنبری، سیروس حسن پور و بهروز یغمائیان ضمن گفتگو با سینماپرس انتقادات شدید خود را نسبت به ناکارآمدی مدیران سینمای کودک و نوجوان بیان کردند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

عباس کریمی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی در آستانه برگزاری سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کودک در خصوص وضعیت بحران زده سینمای کودک و نوجوان گفت: وقتی فیلم و فیلمنامه خوب وجود ندارد، جشنواره کودک باید به صورت ۲ یا ۳ سال یک بار برگزار شود! این جشنواره زمانی در دوران شکوفایی سینمای کودک دارای اهمیت بود اما سال ها است که به دلیل تولیدات اندک، ضعیف و بی ارزش برگزاری این جشنواره محلی از اعراب ندارد. سینمای کودک با برگزاری جشنواره و شوآف و... به نتیجه نمی رسد. این سینما نیازمند سیاست گذاری مناسب و فیلمنامه های خوب به ویژه اقتباس های ادبی ناب است که متأسفانه مدیران سینمایی همواره از آن غافل مانده اند.

تاکید بر وجود مدیران ناکارآمد در سینمای کودک و نوجوان و شکل گیری مافیا در عرصه تولید آثار این گونه سینمایی!

غلامرضا گمرکی تهیه کننده سینما نیز در خصوص وضعیت بحران زده سینمای کودک و نوجوان گفت: یک جشنواره درست و ارزشمند در سینمای هر کشوری کافی است؛ همانطور که مثلاً سینمای فرانسه با جشنواره فیلم کن شناخته می شود و یا ایتالیا را با جشنواره فیلم ونیز می شناسند در سینمای ما هم وجود یک جشنواره ارزشمند مانند جشنواره فیلم فجر کافی است و باید همه فیلم ها در آن نمایش داده شوند از این رو بسیاری از جشنواره‌ها مانند جشنواره فیلم کودک فقط بودجه های بیت المال را هدر می دهند و باید جلوی این اتلاف بودجه گرفته شود. بسیاری از جشنواره ها در سینمای کشور ما تنها برای پر کردن جیب مسئولان برگزار می شوند و اگر این جشنواره ها منفعتی برای برگزارکنندگان شان نداشتند هرگز با اصرار برگزار نمی شدند!

سیروس حسن پور کارگردان سینما نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: مدیرانی که با اصل سینما بیگانه بودند عامل اصلی بحران در سینمای کودک و نوجوان هستند؛ حضور این افراد از اساس غلط است و قطعاً مدیری باید اداره سینما و به ویژه سینمای کودک و نوجوان را در دست داشته باشد که سال ها در این فضا و حرفه فعال بوده باشد و معضلات و مشکلات سینما را به خوبی بشناسد و دغدغه رفع بحران و موانع از این حوزه را داشته باشد. اگر بنده که به عنوان یک فیلمساز کودک شناخته می شوم سال های متمادی است امکان کار برایم فراهم نشده به دلیل بی کفایتی خودم نیست چرا که در این سال ها کلی طرح و فیلمنامه به مسئولان ارائه کرده ام اما همواره لابی های متعدد مانع از این می شد که طرح ها بنده به سرانجام برسد چرا که لابی گری در سینمای کودک حرف اصلی را می زند!

تاکید بر وجود مدیران ناکارآمد در سینمای کودک و نوجوان و شکل گیری مافیا در عرصه تولید آثار این گونه سینمایی!

رهبر قنبری کارگردان سینما همزمان با برگزاری سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کودک در خصوص وضعیت بحران زده سینمای کودک و نوجوان گفت: یکی از معضلات اساسی سینمای کودک و نوجوان فیلمسازانی هستند که در سنین بالا و پیری مبادرت به تولید فیلم می کنند؛ سینمای کودک و نوجوان نیاز به فیلمسازانی جوان، به روز و با افکار و اندیشه های نو دارد. فیلمسازانی که در سینمای کودک فعالیت می کنند نهایتاً باید ۴۵ سال سن داشته باشند تا دچار تکرار کلیشه ها نشوند و سخنان شان بتواند برای کودکان و نوجوانان دارای جذابیت باشد. معضل اصلی سینمای کودک و نوجوان در کشورمان باقی ماندن در کهنه کلیشه ها است در صورتی که سینمای جهان در کلیشه ها باقی نماند و تحول ایجاد کرد و با نیازسنجی و بر اساس ذائقه مخاطبان هدف این قبیل آثار دست به تولیداتی زد که هم در گیشه بسیار موفق و پرفروش بودند و هم مخاطبان انبوهی از سراسر جهان داشتند.

بهروز یغمائیان نویسنده، کارگردان، و انیماتور نیز در این باره گفت: زمانی سینمای کودک به تنهایی اقتصاد سینمای کشور را می چرخاند اما بعدها به علت حضور مدیران ناآگاه به فراموشی سپرده شد؛ ما برای احیای سینمای نیمه جان کودک و نوجوان نیازمند کمیت و کیفیت به صورت همزمان هستیم و من امیدوارم این اتفاق با همت مدیران سینمایی به زودی رخ بدهد. سینمای کودک عملاً ورشکسته است؛ سال ها است جشنواره فیلم کودک برگزار می شود اما فیلم های خوبی ندارد و یا ما فیلم های کودکی روبرو هستیم که در زمان اکران با استقبال مخاطبان هدف روبرو نمی شوند و تمامی این اتفاقات نشان از آن دارد که این گونه سینمایی به ورشکستگی کامل رسیده و باید هرچه سریع تر راه چاره ای برای آن جستجو کرد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.