دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶

وضعیت بحران زده سینمای کودک و نوجوان/۴

قنبری: فیلمسازانی که در سینمای کودک و نوجوان فعالیت می کنند نهایتاً باید ۴۵ سال سن داشته باشند/ جشنواره کودک سال ها است هیچ دستاورد مثبتی ندارد

رهبر قنبری در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات

سینماپرس: رهبر قنبری کارگردان سینما همزمان با برگزاری سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کودک در خصوص وضعیت بحران زده سینمای کودک و نوجوان گفت: یکی از معضلات اساسی سینمای کودک و نوجوان فیلمسازانی هستند که در سنین بالا و پیری مبادرت به تولید فیلم می کنند؛ سینمای کودک و نوجوان نیاز به فیلمسازانی جوان، به روز و با افکار و اندیشه های نو دارد. فیلمسازانی که در سینمای کودک فعالیت می کنند نهایتاً باید ۴۵ سال سن داشته باشند تا دچار تکرار کلیشه ها نشوند و سخنان شان بتواند برای کودکان و نوجوانان دارای جذابیت باشد.

کارگردان فیلم های سینمایی «فصل بلوغ» و «پرنده باز کوچک» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از معضلات اصلی سینمای کودک و نوجوان در کشور ما فیلمسازان و برنامه سازانی بودند که برای تجارت از تلویزیون به سینما کوچ کردند و بدون اینکه هیچ اندیشه و هدف و آموزشی داشته باشند دست به تولید فیلم هایی زدند که نتوانست همانند برنامه های تلویزیونی شان موفق جلوه کند.

وی در همین راستا ادامه داد: فیلم هایی نظیر «کلاه قرمزی» یا «شهر موش ها» که بر اساس نسخه تلویزیونی شان تولید شدند هیچ کارکرد و کارآیی مثبتی برای کودکان و نوجوانان نداشتند چرا که مواضع سیاسی و اجتماعی در این تولیدات وجود داشت و بیان این قبیل مسائل برای قشر کودک و نوجوان دارای هیچ جذابیتی نبود چرا که آن را نمی فهید و درکی از آن نداشت.

قنبری تأکید کرد: افرادی که از تلویزیون به سینمای کودک رفتند باعث انحراف در مسیر رشد و پویایی سینمای کودک و نوجوان شدند و از سوی دیگر نگاه تجاری صرف به سینمای کودک که طی سال های اخیر هم شدت بیشتری گرفته باعث شد تا فیلم ها بدل به جنگ های شادمانی شوند تا بتوانند مخاطبان را به سینما بکشاند و وجوه آموزشی، تربیتی و... در آن ها به کمرنگ ترین حد ممکن رسید و یک هنجارشکنی در سینمای کودک به وجود آمد.

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو تأکید کرد: یکی از نکات مهم در خصوص سینمای کودک و نوجوان داشتن قهرمان است که متأسفانه این پدیده هم مدت ها است از سینمای کودک و نوجوان رخت بسته و خبری از آن نیست. ما در سینمای کشورمان نیاز به قهرمانان کودک و نوجوان مانند زنده یاد علی لندی نوجوان ایذه ای داریم که برای نجات همسایگانش از آتش خطر کرد و به رحمت ایزدی رفت.

وی متذکر شد: فیلمسازان کودک و نوجوان به جای طرح قصه های جذاب، خشونت را وارد این گونه سینمایی کردند و همه این اتفاقات سبب شده تا دیگر این گونه سینمایی به ویژه برای کودکان خالی از هرگونه جذابیتی باشد.

کارگردان فیلم های سینمایی «روییدن در باد» و «عروسی حسین» با بیان اینکه معضل اصلی سینمای کودک و نوجوان در کشورمان باقی ماندن در کهنه کلیشه ها است اظهار داشت: در صورتی که سینمای جهان در کلیشه ها باقی نماند و تحول ایجاد کرد و با نیازسنجی و بر اساس ذائقه مخاطبان هدف این قبیل آثار دست به تولیداتی زد که هم در گیشه بسیار موفق و پرفروش بودند و هم مخاطبان انبوهی از سراسر جهان داشتند.

این فیلمساز تأکید کرد: بنده به همه همکاران عزیزم که با سنین بالا درگیر کار برای کودکان و نوجوانان هستند و اغلب فیلم های شان هم مدت ها است نتوانسته مخاطبان زیادی را جذب کند می گویم دیگر فیلمسازی در این فضا بس است! خود بنده نیز مدت ها است از این وادی کنار کشیده ام و بهتر است شما هم کنار بکشید.

قنبری در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما وظیفه دولت سیزدهم در خصوص رشد و تحول در سینمای کودک و نوجوان چیست گفت: من واقعاً فکر نمی کنم هیچ تحولی در سینما ایجاد شود. جشنواره کودک سال ها است هیچ دستاورد مثبتی ندارد و بنده معتقدم این پول های هنگفت باید در بخش آموزش و توسعه فرهنگ در چارچوب موضوعات آموزشی تعریف شده و گسترش صنعت دیجیتال و همچنین ورود و ترجمه متون ارزشمند خارجی هزینه شود.

وی در پایان این گفتگو افزود: البته در دوران کرونا بدیهی است که فیلمسازان نیاز به کمک هایی دارند که شاید برگزاری این جشنواره ها و کارگاه های آموزشی و... بتواند بخشی از زندگی آن ها را تأمین کند اما در شرایط عادی صلاح به برگزاری این رویداد و رویدادهای مشابه نیست.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.