چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹

وضعیت بحران زده سینمای کودک و نوجوان/۱

کریمی: وقتی فیلم و فیلمنامه خوب وجود ندارد، جشنواره کودک باید به صورت ۲ یا ۳ سال یک بار برگزار شود

عباس کریمی در نشست نقد و بررسی فیلم مستند «هالیوود، اسب تروا»

سینماپرس: عباس کریمی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی در آستانه برگزاری سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کودک در خصوص وضعیت بحران زده سینمای کودک و نوجوان گفت: وقتی فیلم و فیلمنامه خوب وجود ندارد، جشنواره کودک باید به صورت ۲ یا ۳ سال یک بار برگزار شود! این جشنواره زمانی در دوران شکوفایی سینمای کودک دارای اهمیت بود اما سال ها است که به دلیل تولیدات اندک، ضعیف و بی ارزش برگزاری این جشنواره محلی از اعراب ندارد.

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از بزرگترین معضلات و مشکلات سینمای کودک این است که بسیاری از فیلم های حاضر در این رویداد هیچ ربطی به کودکان و نوجوانان ندارند و اصلاً معلوم نیست به چه علتی در این رویداد که باید رویکرد تخصصی کودک و نوجوان داشته باشد اجازه حضور پیدا می کنند.

وی ادامه داد: سینمای کودک با برگزاری جشنواره و شوآف و... به نتیجه نمی رسد. این سینما نیازمند سیاست گذاری مناسب و فیلمنامه های خوب به ویژه اقتباس های ادبی ناب است که متأسفانه مدیران سینمایی همواره از آن غافل مانده اند.

این کارشناس فرهنگی سپس با بیان اینکه فیلم های سینمای کودک و نوجوان در دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ رویکردهای بومی خوبی داشتند یادآور شد: کاراکترها در آن روزگار برای کودکان و نوجوانان قابل لمس بودند. در آن زمان فیلم ها به صورت واقعی ایرانی بودند و فیلمسازان سعی داشتند از قصه های بومی و کهن استفاده کنند اما متأسفانه سال ها است این بومی سازی در سینمای کودک و نوجوان فراموش شده است.

کریمی متذکر شد: سینمای کودک و نوجوان همانند سایر گونه های سینمایی از زمانی دچار رکود و شکست شد که فیلمسازان و مدیران به سمت تجاری سازی رفتند. توجه به گیشه و تجارت در فرهنگ و تقلیدهای کورکورانه بدون توجه به امیال و نیازهای کودکان و نوجوانان ایرانی باعث تولید انبوه فیلم هایی شد که مخاطبان کودک و خانواده های شان با آن ها ارتباط برقرار نکردند و از سینما گریزان شدند.

این منتقد سینما تأکید کرد: بنابراین نتیجه می گیریم که مشکل اصلی سینمای کودک و نوجوان در تولید آثار خوب و ارزشمند است. جشنواره فیلم کودک موقعی معنا پیدا می کند که محلی برای عرضه محصولات درخشان داشته باشیم نه یک تعداد فیلم تلویزیونی که به اسم سینما آن ها را به خورد مخاطب بدهیم و یا فیلم های سینمایی فاقد ارزش و هویت!

وی در بخش دیگری از این گفتگو با انتقاد شدید از برگزاری فیزیکی جشنواره فیلم کودک در بحران کرونا و با وجود عدم واکسینه شدن مکفی جامعه اظهار داشت: اصرار برای برگزاری فیزیکی این رویداد در بحران کرونا اشتباه نابخشودنی است. با توجه به اینکه واکسیناسیون کودکان انجام نشده بنابراین برگزاری فیزیکی این رویداد خطرات زیادی دارد و با توجه به ویروس موذی حتی واکسیناسیون هم نمی تواند ضامن عدم ابتلا باشد.

کریمی متذکر شد: نفس برگزاری این جشنواره از پایه به صورت فیزیکی اشتباه است حتی اگر تمهیدات بهداشتی که مدیران اصرار دارند برای برگزاری این رویداد اندیشه شده حتی اگر به صورت ۱۰۰ درصد کارشناسی شده باشد باز هم برای بچه ها مصداق ندارد چرا که بچه ها بازیگوش هستند و نمی توانند متوجه خطر کرونا باشند و ناخودآگاه به این ویروس مبتلا خواهند شد.

وی در پایان این گفتگو افزود: تا زمانی که تمامی افراد جامعه واکسینه نشده و پایان کرونا به صورت رسمی توسط دولت اعلام نشود برگزاری فیزیکی هر جشنواره ای اشتباه محض است و باید تمامی جشنواره ها به صورت ۱۰۰ درصد مجازی برگزار شوند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.