یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳

بازیگر «تک‌تیرانداز»:

تمام سعی‌مان را کردیم یک قهرمان در کنار قهرمانان دیگر که در سینمای ایران بوده‌اند را ثبت کنیم

فیلم سینمایی «تک‌تیرانداز»

سینماپرس: بازیگر شناخته شده سینما افتخار می‌کند که نقشِ شهید عبدالرسول زرین تک‌تیراندازِ برجسته را به او سپرده‌اند؛ چون به شهدا تعصب دارد و برایش همیشه قابل احترامند.

به گزارش سینماپرس، این روزها یک قهرمان واقعی روی پرده نقره‌ای آمده؛ قهرمانی که با خودش طراوت خاصی را به سینماها آورده است. در روزهایی که بیشتر تاریکی و ناامیدی می‌بینیم و شاهد لَختی در ضرباهنگ فیلم‌ها هستیم، علی غفاری و هنرمندانش "تک‌تیرانداز" را در معرضِ نگاه مخاطب قرار داده‌اند. سینمایی که انتظار می‌رود در ادامه راه، مقداری به سمت امیدوار کردن و نشاط و شادابی و امید، قدم بردارد. مسئولانش از فیلم سالم و قهرمان‌ساز و فرهنگ‌ساز حمایت کنند که این نسل، بسیار به قهرمان و اسطوره نیازمندند.

سینما باید در دل تاریکی، چراغ روشن کند. یعنی اگر فضا ناامیدکننده است و اگر حالمان خوب نیست، سینما می‌تواند در این ماجرا مؤثر باشد و امید را برگرداند. به تعبیرِ علی غفاری کارگردان "تک‌تیرانداز" که به نکته درستی اشاره کرد «مخاطب باید شخصیت مورد علاقه‌اش را روی پرده سینما بببیند نه اینکه روی پرده سینما فیلم‌هایی را ببیند که از این هم ناامیدتر شود.»

کامبیز دیرباز در لا به لای گفت‌وگویش با تسنیم بارها خدا را شکر کرد که چنین نقشی به او سپرده شد. وی می‌گفت: «قدرِ این نقش را می‌دانم؛ در بین نقش‌هایی که در این ۲۰ سال بازی کرده‌ام این دومین کاراکتری بود که ما به ازای بیرونی داشت. من بارها گفته‌ام و باز هم می‌گویم به شهدا تعصب دارم و افتخار می‌کنم نقش یک قهرمان واقعی را بازی کردم.»

دغدغه‌ای که او همیشه برای سینما و تلویزیون داشته و از فقدان قهرمان در آثار نمایشی رنج می‌برد. او در جریان گپ و گفت با تسنیم به این نکته اشاره کرد که "سینمای ما به این سمت رفته که قهرمان‌محوری را فراموش‌کرده است؛ فیلم‌هایمان در این چهار- پنج سال گذشته که به سینما نگاه کنید، چهار- پنج شخصیت اصلی دارند و قصه را می‌توان حدس زد. یکی از علت‌هایی که در این چهار سال اخیر، در کارهای سعید نعمت‌الله بازی کردم، به خاطر این بود که "میکائیل"، "پشت بام تهران"- غیاث و "زیر پای مادر"- خلیل کبابی سلیقه‌ام بودند. سلیقه من قهرمان‌محوری در سینما و تلویزیون است که خیلی کم‌ شده.

پیش از مشروحِ گفت‌وگو مقداری با شناسنامه کاریِ کامبیز دیرباز آشنا می‌شویم. هنرمندی که کارش را با سیاوش‌خوانی شروع کرد و ۲ سال بعد بازیگر فیلم‌سینمایی "دختران انتظار" شد. سیمرغ بلورینش را به خاطر "دوئل" احمدرضا درویش گرفت؛ اما چند سال بعد کامبیز دیرباز بیشتر شناخته شد، چون مجید سوزوکی اولین فیلم سینمایی "مسعود ده‌نمکی" شد. اخراجی‌ها تجربه متفاوتی از این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون به مردم معرفی کرد که می‌تواند در موقعیت طنز هم قرار بگیرد. علی‌رضا بذرافشان به این نکته پی‌برد و سال ۱۳۸۸ نقش اصلی "نابرده رنج" را به او سپرد.

دیرباز هم مثل بسیاری از بازیگران دیگر سال‌های ابتدایی کارش را با "همسفر" قاسم جعفری در تلویزیون سپری کرد. در "تب سرد" ابعاد دیگری از بازیگری کامبیز دیرباز دیده شد؛ ‌ نقش منفی که در کنار شهاب حسینی و حمید گودرزی به سریالی پربیننده تبدیل شد. بازیگری که خودش را در معرض نقش‌های متفاوت قرار می‌دهد این بار کاراکتر نادر را از کارگردانی می‌پذیرد که شناسنامه‌ کاری‌اش یا تاریخی است و یا استراتژیک و ملی؛ ۵ سال هم در سریال "در چشم باد" مسعود جعفری‌جوزانی بازی کرد.

البته در همان سال‌ها "پریدخت" سامان مقدم و "نابرده رنج" علی‌رضا بذرافشان را هم بازی کرد. در "آقا و خانم سنگی" کار متفاوت‌تری عرضه کرد. در "میکائیل"، سیروس مقدم از تخصص موتورسواری و تعقیب و گریز کامبیز دیرباز استفاده کرد و نقش اصلی سریال را به او سپرد؛ پلیسی را که همیشه در صحنه بود مخاطب در این سریال دید. بعد از نقش غیاث در "پشت بام تهران" و خلیل کبابی در "زیر پای مادر"، با موقعیتی طنز در "شرایط خاص" به تلویزیون برگشت.

نقشی کوتاه در "گاندو" داشت و اجرا را هم با برنامه "دست فرمون" تجربه کرد. جلوی دوربین بهرنگ توفیقی رفت و در سریال "آقازاده" ایفای نقش کرد. با "خروج" ابراهیم حاتمی‌کیا به سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر آمد. دیرباز در سینما هم کارنامه خوبی دارد؛ از "دختران انتظار" رحمان رضایی، "نغمه" ابوالقاسم طالبی، "دوئل" احمدرضا درویش، "گرداب" حسن هدایت، "به نام پدر" حاتمی‌کیا، "مقلد شیطان" افشین صادقی گرفته تا "اخراجی‌ها"ی مسعود ده‌نمکی.

او همچنین در "یک گزارش واقعی" داریوش فرهنگ، "کلبه" جواد افشار، "عیار ۱۴" پرویز شهبازی، "انعکاس" رضا کریمی و "ساکن طبقه وسط" شهاب حسینی و "تخته‌گاز" محمد آهنگرانی؛ با همه اوصاف او هم مثل خیلی از بازیگران دیگر علاقه بسیاری به تئاتر دارد و در کنار نمایش شهید محمد جهان‌آرا که در سال ۱۳۹۶ روی صحنه رفت امسال در "ماربازی" سعید دشتی هم حاضر شد.

مشروح گفت‌وگو به قرار زیر است:

او درباره ادای احترام به شهدا که پیش از آن در فیلم "اخراجی‌ها" به شهید مجید خدمت (مجید سوزوکی) و در فیلم "تک‌تیرانداز" به شهید عبدالرسول زرین داشت، توضیح داد: من افتخار کردم که این نقش را به من سپردند؛ به شهدا تعصب دارم و برایم همیشه قابل احترامند چون در همه دنیا به سربازانی که برای خاک‌شان جنگیده‌اند سر تعظیم فرود می‌آورند. در واقع یکی از مهمترین قشرهایی که به آن‌ها احترام می‌گذارند و برایشان محترمند همین سربازان جان برکفند. هرچه قدر هم از این نقش‌ها به من پیشنهاد شود حاضرم با جان و دل بازی‌شان کنم.

دیرباز به حضورش در سریال "درچشم باد" و خاطره‌ای از قبرستانی در لس‌آنجلس اشاره کرد و گفت: وقتی برای فیلمبرداری سریال "درچشم باد" به خارج از ایران (آمریکا) رفته بودم، گذرم به قبرستان شهر لس‌آنجلس افتاد و با صحنه‌ای مواجه شدم که پرسیدم اینجا کجاست؟ گفتند مزار سربازهای آمریکایی است که به جنگ رفته‌اند. احترامی که در بالاترین حد احترام جامعه است حتی بالاتر از احترام به رئیس‌جمهورشان! ما هم اینجا این احترام را قائلیم اما در خطر فراموشی به واسطه مرور زمان قرار گرفته است.

بازیگر نقش تک‌تیرانداز ایرانی (شهید عبدالرسول زرین) تأکید کرد: من می‌دانم جنگ چیست اما با نسلی روبروییم که شناختی از جنگ ندارد؟ به هر حال ممکن است این احترام آرام‌آرام فراموش شود. از این دردناک‌تر، هنوز کسانی زنده‌اند که جنگ رفته‌اند و ایثارگری‌ها و بزرگمردی‌هایی کرده‌اند. یا دست ندارند و یا پا ندارند و امروز در آسایشگاه‌های روانی‌ بستری‌اند. دارو ندارند و آنقدر درگیر مشکلات اقتصادی‌اند که پول ندارند داروی مُسکن بخرند.

وی خاطرنشان کرد: خیلی ناجوانمردانه است کسی که رفته سلامتی خودش را درخطر انداخته و بخشی از وجودش را در طبق اخلاص گذاشته تا وجبی از خاک این مرز و بوم کم نشود را به امان خدا رها کنیم. رزمنده‌ای که شهید شده جایش خوب است؛ این‌ مسائل دغدغه‌های من است؛ به عنوان نسلی که دهه پنجاهی‌ام و در جنگ تنها ۷، ۸ سال داشتم و این‌ها را درک کرده‌ام و نیاز داریم با این آثار نمایشی، ‌این مفاهیم ارزشمند را برای مخاطب‌مان جا بیندازیم.

دیرباز در پاسخ به این سؤال که شهید عبدالرسول زرین به عنوان تک تیرانداز ایرانی با این فیلم سینمایی معرفی شد، قهرمانی که دغدغه‌اش در سینمای ایران احساس می‌شود و کودک و نوجوان ما به این مفاهیم نیاز دارند، افزود: ما هم دقیقاً تمام سعی‌مان را کردیم یک قهرمان در کنار قهرمانان دیگر که در سینمای ایران بوده‌اند، ثبت کنیم؛ تمام تلاش‌مان را به کار بستیم تا این قهرمان هم به ویترین ملی سینمای ایران اضافه شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.