چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶

نابسامانی سینماگران در بحران کرونا و سکوت خانه سینما!

تأکید بر ناکارآمدی خانه سینما در خصوص حمایت از سینماگران/ اقشار ضعیف فعال در سینما را دریابید

نیک ذات-زرین دست-سکوت-علویان-آبنار

سینماپرس: تعدادی از سینماگران متذکر شدند: سینمای ایران در برخی زمان ها دست اندرکاران خود را استثمار کرده است؛ وظیفه نهادهای صنفی سینمایی و همچنین مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی صیانت از حقوق انسانی اهالی سینما است؛ بی تردید اگر یک هنرمند غم نان نداشته باشد جان خود را به خطر نمی اندازد تا در این بحران کرونا کار کند و این وظیفه متولیان سینمایی است که از هنرمندان حمایت داشته باشند.

به گزارش سینماپرس تعدادی از سینماگران مطرح کشور در پی شنیده هایی مبنی بر استثمار سینماگران توسط برخی تهیه کنندگان و اضافه شدن بندی در قراردادها مبنی بر اینکه اگر کرونایی شوند دستمزدی دریافت نخواهند کرد نسبت به شرایط نابسمان صنفی در عرصه سینما که ناشی از ناکارآمدی خانه سینما است هشدار دادند.

در همین راستا ۵ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: ساعد نیک ذات، علیرضا زرین دست، محمدرضا سکوت، علیرضا علویان و پرویز آبنار ضمن گفتگو با سینماپرس انتقادات شدید خود را نسبت به استثمار سینماگران توسط برخی تهیه کنندگان در بحران کرونا مطرح کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

ساعد نیک ذات فیلمبردار سینما در خصوص استثمار سینماگران توسط برخی تهیه کنندگان در بحران کرونا گفت: اکثر قراردادهای سینمایی یک سویه و به نفع تهیه کنندگان هستند! سینمای ایران همواره دست اندرکاران خود را استثمار کرده، این مورد کرونا یک مورد تازه ای است که به باعث شده کمی حساسیت رسانه ها به این استثمار همیشگی زیاد شود! متأسفانه قراردادهای سینمایی حتی در معانی کلمات که بار حقوقی دارند نیز دارای مشکل هستند. متأسفانه حتی در جملات و کلمات اغلب قراردادها ما رعایت ادب و احترام نسبت به هنرمندان را نمی بینیم.

علیرضا زرین دست فیلمبردار پیشکسوت سینما در پی شنیده های مبنی بر استثمار سینماگران توسط برخی تهیه کنندگان و اضافه شدن بندی در قراردادها مبنی بر اینکه اگر کرونایی شوند دستمزدی دریافت نخواهند کرد گفت: امیدوارم خانه سینما به وظیفه صنفی خود جامه عمل بپوشاند و در خصوص بند ضدانسانی که برخی تهیه کنندگان به قراردادها اضافه کرده اند ورود کند! در شرایط فعلی وظیفه نهادهای صنفی سینمایی و همچنین مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی صیانت از حقوق انسانی اهالی سینما است و در این راستا نباید اهمال کاری کنند. اضافه شدن چنین بندی در قراردادها واقعاً عملی ضداخلاقی و ضدانسانی است. البته خوشبختانه همه تهیه کنندگان سینما به این صورت عمل نمی کنند اما همان تعدادی که این کار را انجام داده و می دهند و به نوعی هنر و هنرمند را استثمار می کنند باید مورد موأخذه قرار بگیرند.

محمدرضا سکوت فیلمبردار سینما نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: خوشبختانه بنده طی یک سال و نیم گذشته که از پاندمی کرونا می گذرد با پروژه هایی که همکاری داشتم چنین بندی را مشاهده نکردم و اگر چنین بندی در قراردادهایم وجود داشت هرگز حاضر به همکاری با آن پروژه نمی شدم؛ بنده معتقدم اهالی سینما با اتحاد نباید با کسانی که بند ضدفرهنگی کرونایی را در قراردادها گنحانده اند همکاری کنند. این بند یک استثمار تمام عیار و کاری به شدت اشتباه است و اصلاً در شأن هنرمندان و سینمای ایران نیست. بی تردید تهیه کنندگان سالم، باشخصیت و فهیم سینما هرگز چنین بندی را در قراردادهای کاری نمی گنجانند و این رفتارهای زشت و ضد فرهنگی توسط برخی تهیه کنندگان که به تازگی وارد سینما شده اند صورت می گیرد؛ خانه سینما و وزارت ارشاد پیگیر استثمار سینماگران توسط تهیه کننده نماها باشند! مسئولان سازمان سینمایی باید با قاطعیت با این گونه افراد برخورد کرده، مجوزهای آن ها را باطل و اجازه کار به آن ها ندهند.

علیرضا علویان صداگذار مطرح سینما نیز در این باره اظهار داشت: بنده خوشبختانه طی نزدیک به ۲ سالی که از شیوع کرونا می گذرد با چنین موردی برخورد نکردم اما از شنیدن این خبر بسیار متعجب شدم و معتقدم اضافه شدن بند مربوط به کرونا عجیب و شوکه کننده است و قطعاً نهادهای ذیربط باید به این مسأله ورود پیدا کنند. متأسفم که باید این جمله را عنوان کنم که انسانیت روز به روز بیشتر از بین می رود! من واقعاً از شنیدن این خبر بسیار متأثر شدم چرا که انتظار نداشتم در عرصه فرهنگ و هنر شاهد چنین رخدادی باشیم.

تأکید بر ناکارآمدی خانه سینما در خصوص حمایت از سینماگران/ اقشار ضعیف فعال در سینما را دریابید

پرویز آبنار صدابردار و صداگذار سینما در پی شنیده های مبنی بر استثمار سینماگران توسط برخی تهیه کنندگان و اضافه شدن بندی در قراردادها مبنی بر اینکه اگر کرونایی شوند دستمزدی دریافت نخواهند کرد گفت: من از شنیدن این خبر بسیار متأثر و متأسف شدم چرا که برای هیچ انسانی در هیچ کجای کره زمین قابل پیش بینی نیست که به کرونا مبتلا می شود یا نه و نکته مهمتر این است که اگر شخصی در پروژه های سینمایی هر آسیبی ببیند مسئولیت اصلی با تهیه کننده است و حالا قضیه معکوس شده و تهیه کنندگان خود را عاری از مسئولیت در این خصوص می دانند. بی تردید اگر یک هنرمند غم نان نداشته باشد جان خود را به خطر نمی اندازد تا در این بحران کرونا کار کند. کسانی که حضور در پروژه های مختلف را قبول می کنند از سر ناچاری شان است. هنرمندان کم گرفتاری و دغدغه ندارند و اینکه برخی افراد بخواهند با چنین قراردادهای ضدانسانی آن ها را استثمار کنند قابل پذیرش نیست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.