سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵

نابسامانی فعالیت سینماگران در بحران کرونا/۳

سکوت: خانه سینما و وزارت ارشاد پیگیر استثمار سینماگران توسط برخی تهیه کننده نماها باشند

محمدرضا سکوت

سینماپرس: محمدرضا سکوت فیلمبردار سینما در پی شنیده های مبنی بر استثمار سینماگران توسط برخی تهیه کنندگان و اضافه شدن بندی در قراردادها مبنی بر اینکه اگر کرونایی شوند دستمزدی دریافت نخواهند کرد گفت: خوشبختانه بنده طی یک سال و نیم گذشته که از پاندمی کرونا می گذرد با پروژه هایی که همکاری داشتم چنین بندی را مشاهده نکردم و اگر چنین بندی در قراردادهایم وجود داشت هرگز حاضر به همکاری با آن پروژه نمی شدم؛ بنده معتقدم اهالی سینما با اتحاد نباید با کسانی که بند ضدفرهنگی کرونایی را در قراردادها گنحانده اند همکاری کنند.

مدیر فیلمبرداری فیلم های سینمایی «کافه ترانزیت» و «استشهادی برای خدا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این بند یک استثمار تمام عیار و کاری به شدت اشتباه است و اصلاً در شأن هنرمندان و سینمای ایران نیست.

وی ادامه داد: تمام دستگاه ها و نهادها از جمله وزارت ارشاد، سازمان سینمایی و... موظف هستند به سینماگرانی که از کرونا آسیب دیدند چه در زمان بیماری و چه پس از آن کمک کنند! بی شک این وظیفه ما اهالی سینما هست که در این بحران سخت کرونایی، مرهمی بر دردها و زخم های هم باشیم نه اینکه کسی را که کرونا می گیرد این چنین مورد آزار قرار دهیم.

این سینماگر سپس با طرح این پرسش که مگر کسی به صورت ارادی کرونا می گیرد؟ اظهار داشت: ابتلا به کرونا می تواند هزار دلیل داشته باشد از جمله آنکه بی شک در محیط کار امکان ابتلا بسیار بالا است و آلودگی به وفور وجود دارد. بی تردید اگر کسی به کرونا مبتلا می شود همه باید همدلانه در کنار او و خانواده اش حضور داشته باشند نه اینکه او را حذف کنند و دستمزدش را ندهند!

سکوت با تأکید بر اینکه بی تردید تهیه کنندگان سالم، باشخصیت و فهیم سینما هرگز چنین بندی را در قراردادهای کاری نمی گنجانند و این رفتارهای زشت و ضد فرهنگی توسط برخی تهیه کنندگان که به تازگی وارد سینما شده اند صورت می گیرد تصریح کرد: خانه سینما و وزارت ارشاد پیگیر استثمار سینماگران توسط تهیه کننده نماها باشند! مسئولان سازمان سینمایی باید با قاطعیت با این گونه افراد برخورد کرده، مجوزهای آن ها را باطل و اجازه کار به آن ها ندهند.

وی تأکید کرد: در هر صورت بنده مخالف این بند هستم و از تمامی مسئولان، سیاست گذاران و دست اندرکاران سینمای کشور خواستارم که به هر شکل ممکن جلوی این قراردادهای زشت را بگیرند و به خصوص پیگیر اجرایی شدن قرارداد تیپ باشند که سال ها است روی زمین مانده؛ ما نباید فراموش کنیم اگر مسأله قرارداد تیپ اجرایی شده بود هرگز کسی نمی توانست با این رفتار ضد فرهنگی اهالی سینما را مورد استثمار قرار دهد.

مدیر فیلمبرداری فیلم های سینمایی «موج مرده» و «اسب حیوان نجیبی است» خاطرنشان کرد: از سوی دیگر نباید این نکته را فراموش کنیم که اهمال کاری دولت طی یک سال و نیم گذشته در خصوص انجام واکسیناسیون هنرمندان که یکی از حساس ترین مشاغل را دارند مسأله مهمی است که خوشبختانه در دولت جدید این معضل برطرف شده و هنرمندان ۴۰ سال به بالا امکان واکسیناسیون پیدا کرده اند که امیدوارم این شرط سنی نیز برداشته شود و همه هنرمندان و سینماگران بتوانند واکسینه شوند.

وی در خاتمه این گفتگو یادآور شد: ما طی یک سال و نیم گذشته هنرمندان بی بدیلی را از دست دادیم که اگر واکسیناسیون شان انجام شده بود هرگز این اتفاق رخ نمی داد و اکنون آن ها را در کنار خودمان داشتیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.