سه‌شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱

سیدمحمدیاشار نادری در گفتگو با سینماپرس:

بنیاد فرهنگی روایت فتح تحول ساختاری را آغاز کرده است/ بحث انحلال انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس هرگز مطرح نیست

یاشار نادری

سینماپرس: سیدمحمدیاشار نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح گفت: انتصاب مشاور سینمایی هیچ ارتباطی با انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس ندارد و بحث انحلال این انجمن هرگز مطرح نبوده و نیست؛ بنیاد فرهنگی روایت فتح از ابتدای سال، تحول ساختاری را تحت عنوان «اعتلای آثار هنری انقلاب و دفاع مقدس» آغاز کرده است و ما نقشه راه ۵ ساله ای را تدوین کرده ایم که تا پایان سال گذشته نگارش آن طول کشید.

نادری در گفتگو با سینماپرس افزود: از ابتدای سال جاری نیز برای مجوزهای قانونی نقشه راه ۵ ساله اقدام کردیم و مبنای حرکت ما در بنیاد فرهنگی روایت فتح پس از این تنها بر مبنای این نقشه راه خواهد بود و اگر تاکنون مدیری برای انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس معرفی نشده به دلیل آن بوده که ما در جستجوی فردی هستیم که بتواند این نقشه راه را تحقق بخشد و ما را به نقطه مطلوب برساند. یکی از شروط اصلی ما برای انتخاب هر مدیری ذیل بنیاد فرهنگی روایت فتح تحقق این سند است؛ ما در گذشته هرگز چنین سندی نداشتیم و بنده بسیار خرسندم که اینک طرح اعتلای آثار هنری انقلاب و دفاع مقدس کامل شده است و ما می توانیم به آینده بسیار امیدوار باشیم.

وی با بیان اینکه ما ظرف ۳ سال ۳۲ اثر سینمایی بلند از مفاخر استان ها تولید خواهیم کرد متذکر شد: این مأموریت جدیدی است که به ما واگذار شده و پیش از این در تاریخ انقلاب اسلامی بی سابقه بوده است. تلاش ما بر این است که در رابطه با زندگی مفاخر ارزشمند استان های کشور و یا وقایع و رویدادهایی که در این استان ها رقم خورده دست به تولید آثار ماندگار و بزرگی بزنیم.

این کارشناس فرهنگی تأکید کرد: برای تحقق این اتفاق بزرگ شورایی را ذیل طرح اعتلای آثار هنری انقلاب و دفاع مقدس پیش بینی کردیم که با مسئولیت سردار فتح الله جعفری کارش را شروع کرده و ما پس از بررسی سوژه ها، بهترین گزینه ها را به فرآیند تولید می رسانیم و در این مسیر برادر ارجمند آقای حسینی هم به ما کمک می کنند و وظیفه بررسی سوژه ها و موضوعات را بر عهده دارند.

نادری خاطرنشان کرد: ما با استانداران و ائمه جمعه شروع به رایزنی کرده ایم تا سفارش فیلمنامه ها را در دستور کار قرار دهیم و ان شاالله با عنایت حضرت حق این امر به زودی تحقق پیدا می کند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در گذشته نه تولید درستی داشته و نه توانسته فعالیت صنفی مطلوبی داشته باشد اظهار داشت: ما امروزه بیش از هر زمان دیگری درصدد تقویت یکایک انجمن های ذیل بنیاد فرهنگی روایت هستیم.

نادری در پاسخ به این پرسش که آیا به عقیده شما انتصاب فردی با عنوان مشاور امور سینمایی یک نوع موازی کاری و یا تقابل با مدیریت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس محسوب نمی شود گفت: این دو از هم جدا نیستند!؛‌ همانطور که جنابعالی مطلع هستید بنیاد روایت فتح انجمن های تخصصی شامل سینما و تئاتر و تجسمی و... دارد. این انجمن ها باید پشتوانه فکری و محتوایی داشته باشند و این انتصاب ها بیشتر در قالب کمک های محتوایی و مشاوره ها و تشکیل هیأت های اندیشه ورزی است.

وی یادآور شد: ما در گذشته تولیداتی را شاهد بودیم که به میزانی که باید وقت برای تولیدشان صرف نشده، برای تولیدشان نیازسنجی نشده و از این رو ما می خواهیم یک تحول جدی در این حوزه ایجاد کنیم. ما می خواهیم قبل از تولید آثار مخاطب شناسی و مخاطب سنجی کنیم و به نیاز بازار و جامعه از قبل فکر کنیم. ما در حال حاضر حتی به بازار بین الملل فکر می کنیم که چطور می توانیم فیلم های مان را در آنجا عرضه کنیم.

نادری تصریح کرد: بی شک همه انجمن ها، مدیران و افراد در ذیل سیاست بنیاد فرهنگی روایت فتح و همه زیر یک چتر واحد هستند و هیچ تقابل یا فعالیت موازی در بنیاد فرهنگی روایت فتح نبوده و نیست.

وی در پاسخ به این سوأل که چه زمانی شاهد انتصاب مدیریت جدید انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس خواهیم بود گفت: ما در ۲-۳ ماه گذشته با گزینه های مختلف در این باره گفتگو کردیم و به جمع بندی هم رسیدیم. ملاک ما تعهدی است که فرد برای رسیدن به آن سند مذکور می دهد؛ از سوی دیگر شناخت نسبت به سینما و مبانی انقلاب اسلامی جزو فاکتورهای اساسی ما است و باید گزینه ای را نهایی کنیم که بتواند توانایی تحقق این سند را داشته باشد.

نادری در خاتمه اظهاراتش خاطرنشان کرد: مدیر جدید انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس باید کسی باشد که بتواند با افراد ذی نفوذ استان ها ارتباط بگیرد و آن ها را برای همیاری با ما اقناع کند. خوشبختانه برای کنگره شهدا کارهای خوبی در استان ها انجام می شود اما کار ماندگار را کمتر شاهد هستیم از این رو تولید آثار سینمایی برای مانایی این گفتمان ضرورت بسیار دارد و باید کسی مدیر انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس شود که که فکر و ذکر و تمرکزش روی این فعالیت ها باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.