شنبه ۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴

۸ سال بی تدبیری در حوزه پویانمایی/۴

لولاکی: طی سال های اخیر با سیاست های غلط، سلیقه ای و ضد انیمیشن مدیران سینمایی روبرو بودیم/ امیدوارم مدیران جدید به جوانان اعتماد کرده و عدالت را پیشه راه خود کنند!

عرفان لولاکی

سینماپرس: عرفان لولاکی تهیه کننده آثار انیمیشن در خصوص ۸ سال بی تدبیری مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید در حوزه پویانمایی گفت: متأسفانه طی سال های اخیر با سیاست های غلط، سلیقه ای و ضد انیمیشن مدیران سینمایی روبرو بودیم؛ یک اتفاق قابل تأملی که بنده شخصاً در این سال ها تجربه کردم این بود که به من گفتند چون شما علیه هیأت داوران جشنواره فیلم کودک مصاحبه کرده اید نمی گذاریم اثرتان اکران شود و بهانه شان این بود که کار ما ضعیف است! در صورتی که خودشان فیلم ما را وارد جشنواره کرده بودند؛ این نوع رفتارها قطعاً در شأن هنرمندان و مسئولان فرهنگی و سینمایی نیست و امیدوارم در دولت جدید دیگر شاهد چنین رفتارهایی نباشیم.

تهیه‌کننده انیمیشین «کله‌ آهنی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه طی سال های اخیر ما مرتباً شاهد شنیدن وعده های متعدد از سوی مدیران سینمایی بودیم، وعده هایی که در عمل تحقق پیدا نکردند و تنها در حد حرف و شعار باقی ماندند.

وی ادامه داد: هنر-صنعت انیمیشن نیاز به حمایت ویژه دارد؛ انیمیشن هنر گرانی است. هزینه تجهیزات تولید یک اثر انیمیشن سر به فلک می زند و بی تردید بخش خصوصی به تنهایی قادر به تأمین هزینه های گزاف آن نیست. از این رو بنده معتقدم دولت باید حمایتی برای تولید این قبیل آثار که جزو کالاهای فرهنگی محسوب می شوند داشته باشد.

لولاکی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر مسئولان دولتی باید با برنامه ریزی و سیاست گذاری خاص سرمایه گذاران بخش خصوصی را ترغیب به حضور و سرمایه گذاری در این عرصه کنند؛ بی تردید زمانی یک سرمایه گذار حاضر می شود در این حوزه ورود کند که به وی ثابت شود سرمایه گذاری در این حوزه برایش بازده خوبی دارد. برای این اتفاق ما نیازمند آن هستیم تا اکران مناسب برای آثار انیمیشن در نظر بگیریم نه اینکه با بی تدبیری هرچه تمام تر مرده ترین ساعات سینما مثل ساعت ۱۰ صبح را به اکران آثار انیمیشن اختصاص دهیم!

این هنرمند در همین راستا تصریح کرد: یک کار خطرناکی که طی سال های گذشته اتفاق افتاد این بود که عده ای افراد دور هم جمع شدند و بدون دانش و تخصص کافی راجع به آثار انیمیشن نظر می دادند؛ این تشکیلات در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تشکیل شد. یکی از حرف هایی که افراد این شورا عنوان می کردند این بود که ما نمی خواهیم نگاه مردم به انیمیشن خراب شود و به همین علت هر کاری را اکران نمی کنیم.

وی ادامه داد: حالا وقتی به پشت سر نگاه می کنیم متوجه می شویم این حرف های غیرتخصصی این افراد هیچ دستاورد مثبتی برای سینما و حوزه انیمیشن در پی نداشت و تنها باعث مهجوریت بیش از پیش این هنر-صنعت در کشورمان شد.

لولاکی سپس با ابراز خرسندی از اینکه به زودی مدیران جدید اداره سینمای کشور را در دست می گیرند اظهار داشت: امیدوارم مدیران جدید به جوانان اعتماد کرده و عدالت را پیشه راه خود کنند! مدیران باید آگاه باشند که ساخت انیمیشن دیگر از حالت ریسک هم خارج شده چرا که همه می دانند بازگشت سرمایه هم در این شرایط بغرنج کنونی چندان محقق نمی شود از این رو ما نیاز به سیاست گذاری اصولی توسط دولتمردان جدید داریم تا در این بحران فزاینده کرونا تدبیری اندیشه کنند تا دوباره این هنر-صنعت جان گرفته و بتواند روی پای خود بایستد.

وی در پایان افزود: امیدوارم دوستانی که می آیند پا را از وعده فراتر بگذارنند و همدلانه ما را برای اعتلای این هنر-صنعت یاری کنند. یک نکته مهمی که مسئولان دولت جدید باید به آن توجه داشته باشند این است که اگر بخواهند در این حوزه سرمایه گذاری کنند باید تمام تلاش شان را به کار گیرند تا برای عده ای افراد رانت ایجاد نشود. حمایت ها باید عدالت محور باشد، بین انیمیشن سازان فرق نباید گذاشته شود و هیچ مدیری به خود نباید اجازه بدهد تا به صورت سلیقه ای با هنرمندان برخورد کرده و در رابطه با آثار آن ها اعمال نظر کند.

اخبار مرتبط

نظرات

  • امیر محمد دهستانی ۱۴۰۰/۰۴/۰۵ - ۱۱:۱۰
    1 0
    با سلام...این شیوه برخورد سیاسی با محتوای تخصصی درست نیست ...شما کا ایشون رو ببینید و بعد بفرمایید که بنده به عنوان حافظ بیت المال باید یکی دو میلیارد بودجه رو به ایشون تخصیص میدادم؟!!! من به پل صراط معتقدم...شما عزیزان رو نمیدوم! https://www.aparat.com/v/S2c6A/%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%84%D8%B1_%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%85%DB%8C%D8%B4%D9%86_%D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C_%DA%A9%D9%84%D9%87_%D8%A2%D9%87%D9%86%DB%8C

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.