دوشنبه ۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴

۸ سال بی تدبیری در حوزه پویانمایی/۶

نوری اسکویی: اگر اندک اتفاقات مثبتی به صورت جسته و گریخته در حوزه انیمیشن افتاده باید آن را به حساب تقدیر و شرایط روز گذاشت نه مدیران سینمایی!

علی نوری اسکویی

سینماپرس: علی نوری اسکویی تهیه‌ کننده و کارگردان فعال در حوزه پویانمایی در خصوص ۸ سال بی تدبیری مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید در حوزه پویانمایی گفت: طی سال های اخیر اگر اندک اتفاقات مثبتی به صورت جسته و گریخته در حوزه انیمیشن افتاده باید آن را به حساب تقدیر و شرایط روز گذاشت نه مدیران سینمایی! متأسفانه مدیران سینمایی ما همواره بزرگترین و مهمترین معضل برای فرهنگ و هنر و سینمای کشور بوده اند و نتوانسته اند هیچ اتفاق مثبت و نیکویی را در سینما رقم بزنند!

مدرس کالج UCMT و عضو هیأت‌ مدیره انجمن سینمایی فیلم‌سازان انیمیشن ایران (آسیفا) در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدیران دولتی که قرار بود مهندسی فرهنگی و سیاست گذاری کنند نتوانستند درست جلو بروند و روش و منش شان با شکست همراه شده است.

وی ادامه داد: بنده معتقدم بهترین سیاست برای تقویت و رشد فضای فرهنگی و هنری کشور آزاد کردن فضا و واگذار کردن سینما به اهالی سینما است! بی تردید اگر این اتفاق رخ بدهد ما می توانیم شاهد تحولات مثبت و ارزنده ای در کلیت حوزه سینما باشیم.

کارگردان انیمیشن «رهایی از بهشت» یادآور شد: برای همین حوزه پویانمایی ما بارها شاهد بودیم که آمدند با شوآف و تشریفات بسیار، ساختمان های آنچنانی بنا کردند، نهاد و ارگان ساختند و عناوین پرطمطراق به آن ها اطلاق کردند اما این شوآف و هزینه کردها و تشریفات هیچ کدام نتوانستند برای رشد و پویایی آثار انیمیشن دستاوردی داشته باشند و تنها بودجه های هنگفتی برای این کارها به هدر رفت.

نوری اسکویی تصریح کرد: بزرگترین غفلتی که در سینمای ما وجود داشته و دارد این است که ما اصل را رها کرده و به فرع چسبیده ایم!؛ ما دنبال تشریفات هستیم و هنرمندان را فراموش می کنیم در صورتی که در تمامی کشورهای دنیا سینما با اسامی فیلمسازان شان شناخته می شود که نمونه بارز این اتفاق را در هالیوود شاهد هستیم.

این سینماگر با بیان اینکه نخبگان سینما در کشور ما کنار گذاشته می شوند متذکر شد: بی تردید این گونه نیست که از کمپانی ها افراد بیرون بیایند، این آدم ها هستند که جریان به وجود می آورند، تمامی سینمای دنیا روی اسامی تخبگان شان می چرخد اما ما اینجا نخبگان را کنار می گذاریم و در سازمان ونهادهای مختلف پول می ریزیم و فکر می کنیم این کارمان باعث زایش در فرهنگ و هنر می شود در صورتی که اتفاقاً بازده معکوس خواهد داشت.

وی در پایان این گفتگو افزود: حوزه انیمیشن در کشور ما با محدودیت های زیادی روبرو است و من امیدوارم مدیران جدیدی که به زودی اداره سینمای کشور را در دست می گیرند با عبرت از اتفاقات تلخ گذشته دست به تکرار مکررات نزده و سعی در رفع بحران ها و معضلات شدید حوزه انیمیشن داشته باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.