چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰

سینماگران از اردوکشی انحرافی سلبریتی ها در انتخابات می گویند؛

از اعلام برائت برای حمایت از روحانی در انتخابات گذشته تا تأکید بر عدم صلاحیت سلبریتی ها برای اظهارنظر در خصوص مسائل سیاسی/ سلبریتی ها جامعه را به بیراهه هدایت کردند!

اطیابی-بوبانی-سربخش-کیوان نیا-سلیمی-تجار-کاسبی-طهماسبی نادری-سلطانی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در آستانه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص اردوکشی سلبریتی های بی سواد تأکید کردند: سلبریتی ها به هیچ عنوان صلاحیت و شایستگی اظهارنظر در خصوص مسائل سیاسی و اجتماعی را ندارند؛ اگر منافع شخصی سلبریتی ها به خطر بیفتد از هیچ کاندیدایی حمایت نخواهند کرد، پس اگر دیدید یک سلبریتی از کاندیدایی حمایت بکنید بدانید که از قبل آن فرد منافعی دریافت می کند! سلبریتی هایی که برای حمایت شان از یک کاندیدای خاص در انتخابات گذشته نادم شده اند مجدداً خود و جامعه را بیراهه هدایت نکنند!

به گزارش سینماپرس سلبریتی‌ها در کشور ما وظیفه خود می‌دانند در هر امر تخصصی و غیرتخصصی ورود کنند و با اظهارنظرهای نادرست خود، هواداران‌شان را به مسیرهای اشتباه سوق دهند و مسؤولیت آن را هم نپذیرند!

گاه در حوزه مسائل سیاسی از جمله انتخابات دخالت و اظهارنظر می کنند، گاه جامعه شناس و روانشناس می شوند، وقتی دیگر در خصوص مسائل نظامی دخالت می کنند و گاهی حتی در مورد مسائل تخصصی نظیر پزشکی و... اظهارنظر می کنند!

نتیجه ورود سطحی این افراد به فضای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ به خوبی در خاطرمان است که سپس در چند مرحله در موج‌های مختلف نسبت به حمایت از دولت اظهار پشیمانی کردند و حتی در مرحله بعد ضیافت افطاری رئیس جمهور با هنرمندان را نیز تحریم کردند!

اینک در آستانه انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری باز هم بیم آن می رود که این جماعت نادان و بی سواد که تنها از شهرت و بعضاً از محبوبیت خود سوءاستفاده می کنند باز هم وارد میدان شده و جامعه را به انحراف بکشانند.

در همین رابطه ۹ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور خانم ها و آقایان: سیدمسعود اطیابی، مریم بوبانی، علیرضا سربخش، شاهرخ کیوان نیا، سهیل سلیمی، راضیه تجار، محمد کاسبی، عباس طهماسبی نادری و مصطفی سلطانی با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

مریم بوبانی بازیگر سینما و تلویزیون در آستانه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص اردوکشی سلبریتی ها برای حمایت از کاندیدای موردنظرشان گفت: بنده شخصاً ۴ سال قبل به آقای روحانی رأی دادم و حامی ایشان بودم اما زمانی که به اقای روحانی رأی دادم برداشتم از اتفاقات غلط بود! ایشان کاندیدای مورد نظر بنده نوعی نبودند اما تبلیغات وسیعی که علیه کاندیدای مقایل ایشان وجود داشت و اعلام می شد اگر فلانی رئیس جمهور شود کشور به جنگ کشیده می شود باعث شده بنده که ۸ سال سایه جنگ را تحمل کرده بودم از ترس برقراری مجدد جنگ به ایشان رأی بدهم! شاید در اصل هیچ فرقی میان کاندیداها نباشد اما این سیستم ها جوری وانمود می کنند که مثلاً فلان کاندیدا جنگ طلب است و مبادا بروید و به وی رأی بدهید. همین باعث می شود تا هنرمندان هم به عنوان بخشی از جامعه که قطعاً برای کشورشان صلح و شادی و رفاه و... آرزو دارند به سمت آن کاندیدای مزبور گرایش پیدا نکنند.

شاهرخ کیوان نیا مستندساز نیز در این باره به سینماپرس گفت: سلبریتی ها به هیچ عنوان صلاحیت و شایستگی اظهارنظر در خصوص مسائل سیاسی و اجتماعی را ندارند و متأسفانه چون تاکنون هیچ برخورد قاطعانه و قهری با آن ها صورت نگرفته خود را محق می دانند که در زمان های مقتضی مواضع خود را در حوزه های سیاسی، اجتماعی و... بیان کنند در صورتی که اصلاً سواد چنین کاری را ندارند و هرگونه اظهارنظر ایشان جامعه را به بیراهه هدایت می کند. من امیدوارم جلوی رفتار نادرست سلبریتی ها گرفته شود؛ کسی که تخصصی در حوزه های مهم سیاست و جامعه شناسی ندارد چرا باید به خود اجازه دهد راجع به مسائلی اظهارنظر کند و طیف انبوهی از مردم را با خود همراه سازد و بعداً از این کارش ابراز ندامت کند؟ این ابراز ندامت به چه دردی می خورد؟ آیا می تواند زمان را به عقب برگرداند؟

سهیل سلیمی کارگردان سینما نیز در این باره اظهار داشت: اگر منافع شخصی سلبریتی ها به خطر بیفتد از هیچ کاندیدایی حمایت نخواهند کرد، پس اگر دیدید یک سلبریتی از کاندیدایی حمایت بکنید بدانید که از قبل آن فرد منافعی دریافت می کند! برخی چهره ها به صورت مهندسی شده وارد عرصه حمایت های انتخاباتی می شوند؛ در واقع سیاست مداران، هنرمندان را تحریک می کنند و از طریق ارتباطات پشت پرده از شهرت و محبوبیت آن ها سوءاستفاده کرده و آن ها را به بازی می گیرند. در واقع سلبریتی ها با انتخاب شخصی، علم و آگاهی وارد عرصه حمایت انتخاباتی نمی شوند و حضور آن ها قطعا هدایت شده و مهندسی شده است.

سیدمسعود اطیابی تهیه کننده و کارگردان سینما در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در خصوص اردوکشی سلبریتی ها برای حمایت از کاندیدای موردنظرشان گفت: ورود احساسی و بدون شناخت کافی سلبریتی ها برای حمایت از کاندیدای مورد نظرشان اشتباه است و باعث می شود مانند آنچه در گذشته شاهد بودیم پس از مدتی این حمایت برای آن ها توأم با پشیمانی باشد! هنرمندان باید همواره منافع ملی را مدنظر داشته باشند؛ من امیدوارم یکایک هنرمندان در انتخابات پیش رو با شناخت عمیق و با دوری کامل از احساسات دست به انتخاب فرد اصلح بزنند تا ان شاالله ثمره این اتفاق موجب تحولات مثبت در تمامی ارکان کشور به ویژه در حوزه بسیار مهم فرهنگی و هنری شود.

علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی گفت: سلبریتی هایی که برای حمایت شان از یک کاندیدای خاص در انتخابات گذشته نادم شده اند مجدداً خود و جامعه را بیراهه هدایت نکنند!؛ با توجه به تجارب گذشته ای که این دسته از سلبریتی ها به دست آورده اند و بعد از آن به طرق مختلف از کرده خود ابراز پشیمانی کردند بهتر است در انتخابات پیش رو سکوت و صبر پیشه کنند و در خصوص هیچ نامزدی اظهارنظر نکنند. توصیه اکید بنده به سلبریتی ها سکوت مطلق در انتخابات پیش رو است و این سکوت به نفع آن ها است چرا که اولاً ممکن است آن ها هر اظهارنظری بکنند مورد سوءاستفاده قرار بگیرند و دوماً ممکن است حمایت شان مردم را به اشتباه بیندازد.

راضیه تجار عضو هیأت موسسه انجمن قلم ایران در آستانه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص اردوکشی سلبریتی ها برای حمایت از کاندیدای موردنظرشان گفت: تردید نکنید حمایت سلبریتی ها از برخی افراد به دلیل مطامع و منافع مادی است!؛ آن ها پول می گیرند تا از فردی خاص حمایت کنند و اگر بهره مادی از این حمایت نبرد هیچ اظهارنظری نخواهند داشت از این رو مردم هرگز نباید بر اساس آنچه سلبریتی ها تبلیغ می کنند دست به انتخاب بزنند. امت با بصیرت و انقلابی ایران اسلامی باید بر اساس آگاهی و ارزیابی خود مبادرت به انتخاب فرد اصلح کنند؛ افراد عاقل و بالغ و اهل بصیرت و فهیم نگاهی که دارند بر اساس شناخت شخصی شان است و باید از کسانی پیروی کنند که به تعهد و عرق ملی و سلامت اخلاقی و خداباوری آن ها اعتماد و اطمینان کامل داشته باشند.

محمد کاسبی بازیگر سینما و تلویزیون نیز در گفتگو با سینماپرس خاطرنشان کرد: درست است که سلبریتی ها برای عامه مردم جذابیت دارند اما نباید اجازه داشته باشند برای وضعیت کشور تعیین تکلیف کنند؛ البته اصل دمکراسی این است که هر فردی اعم از سلبریتی یا یک فرد عادی بتواند رأی و نظر خود را با صدای رسا اعلام کند از این رو این خود مردم هستند که باید با هوشیاری و خرد کامل در مواجهه با این قشر برخورد داشته باشند، هرگز چشم به دهان سلبریتی ها ندوزند و با آگاهی و شناخت کافی دست به انتخاب فرد اصلح برای اداره امور اجرایی کشور بزنند. رفتار سلبریتی ها بیشتر احساسی است تا عقلانی و از جایی که سواد سیاسی ندارند قطعاً نمی توانند انتخاب درستی داشته باشند و عموم مردم را ترغیب کنند تا به کاندیدای مورد نظر آن ها رأی بدهند.

عباس طهماسبی نادری فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون در آستانه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص اردوکشی سلبریتی های بی سواد برای حمایت از کاندیدای موردنظرشان گفت: نگاه سطحی به مسأله انتخابات از اساس غلط است و متأسفانه نه تنها بخشی از هنرمندان و سینماگران که بسیاری دیگر از چهره ها و شخصیت ها پیش از این با نگاهی سطحی مبادرت به حمایت از برخی کاندیداها کردند و پس از مدتی از حمایت و انتخاب شان پشیمان شدند! مردم باید با تحقیق و پژوهش کافی فرد اصلح را در انتخابات پیش رو گزینش کنند و نباید چشم شان به دهان دیگران باشد و به نوعی از روی دست دیگران کپی کنند و در انتخابات ریاست جمهوری که بسیار برای کشور حساس و حیاتی است بدون تحقیق و پژوهش فردی را گزینش کنند.

مصطفی سلطانی کارگردان سینما در این خصوص اظهار داشت: بنده معتقدم رأی افراد در انتخابات ریاست جمهوری باید مخفی باشد؛ همانطور که همیشه رأی بزرگان کشور مخفی بوده!؛ واقعاً چه دلیلی دارد اگر کسی به تصمیمی رسیده آن را عیان و آشکار کند و فریاد بزند؟ بنده معتقدم همه مردم باید در کنار هم رأی بدهند و همانطور که هیچ یک از اقشار دیگر رأی خود را فریاد نمی زنند سلبریتی ها نیز نباید این کار را انجام دهند. هنرمندان کاری نکنند که دوباره پشیمان شوند! بعضی اوقات پشیمانی سودی برای ما و جامعه ندارد. دیگر ندانم کاری بس است و کسی که یک بار راه را خطا رفته نباید خطایش را مجدداً تکرار کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.