دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:

وعده‌های انتخاباتی باید بر اساس نیازهای جامعه شکل بگیرد/برخی تنها می‌خواهند دل رای دهندگان را بدست آوردند

سید احسان قاضی‌زاده هاشمی

سینماپرس: برنامه تلویزیون «به وقت ایران» با یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام به گفت‌وگو درباره انتخابات ۲۸ خردادماه پرداخت.

به گزارش سینماپرس، این برنامه تلویزیونی شب گذشته ۲۶ اردیبهشت ماه در جدیدترین قسمت خود با موضوع انتخابات ۲۸ خردادماه و با حضور سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و محمدحسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت.

رییس جمهور اختیارات زیادی دارد

سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره قانون انتخابات مطرح کرد: در ابتدا باید اشاره‌ای به اصول قانون اساسی داشته باشم. از اصل ۱۱۳ تا ۱۵۰ قانون اساسی بیش از ۴۲ اصل مربوط به قوه مجریه است. رییس جمهور اختیارات بسیاری دارد و اینکه صحبت می‌شود رییس جمهور تدارکاتچی است، این چنین نیست. یک نمونه این است که رییس جمهور رییس ۲۷ شورای عالی و پس از مقام معظم رهبری دومین مقام کشور است.

وی ادامه داد: کسی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری است ابتدا باید شناخت نسبت به این جایگاه داشته باشد. همچنین فرد نیازمند تراز ریاست جمهوری است و سنجش آن برعهده مردم در انتخابات است. در تعریف رجل سیاسی مدیر و مدبر بودن نیز آمده است که باید به آن توجه داشت.

لزوم آگاهی و اشراف به مسایل روز جامعه

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره وعده‌های انتخاباتی تاکید کرد: یکی از اصلی‌ترین موضوعات امروز کشور ما بحث اقتصادی است و نامزد انتخابات ۱۴۰۰ باید از شرایط این روزها آگاه و اشراف داشته باشد و نباید به سراغ برنامه‌ای برود که عمل به آن ناممکن است. ما باید برای مشکلات به مردم برنامه درست و قابل انجام ارایه بدهیم.

قاضی‌زاده هاشمی تاکید کرد: رییس جمهور آینده باید نگاه به جلو و امید داشته باشد و در حقیقت یک ایران شناس واقعی باشد. این فرد باید از همه نیروها و پتانسیل‌ها استفاده کند. مردمی و عدالت‌خواه بودن باید جزو ویژگی‌های رییس جمهور آینده و استفاده از افراد متخصص با روحیه انقلابی و جهادی باید در دستور کار ایشان باشد.

انتخابات یک رزمایش دموکراسی است

محمدحسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه انتخابات یک رزمایش دموکراسی و یک جشن بزرگ برای کشور به حساب می‌آید، درباره تحقق وعده‌های انتخاباتی اظهار کرد: وعده‌های انتخاباتی باید بر اساس نیازهای جامعه شکل بگیرد و طبیعتا اینگونه است. مرور کردن مسایل و در حقیقت سبک و سنگین کردن آن‌ها باید موضوع اول ما باشد و زمانی که وعده‌ای از سوی نامزد انتخاباتی مطرح می‌شود باید دید این وعده تا چه حد با خواسته‌های تکرار شونده مردم انطباق دارد و چه قدر منطبق بر امکانات و مقتضیات کشور است.

وی ادامه داد: ما ظرفیت‌های پنهان بسیار داریم و اگر هدف گیری درستی داشته باشیم می‌توانیم بسیاری از خواسته‌ها را برآورده کنیم. برخی تنها می‌خواهند دل مخاطب را بدست آوردند اما برخی دیگر وعده خود را بررسی و قصد دارند با برنامه‌ریزی روشن به آن تحقق بخشند.

احترام به کرامت مردم بسیار مهم است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: احترام به کرامت مردم بسیار مهم است و مسئولان اگر نتوانستند کاری را پیش ببرند باید با مردم در میان بگذارند.

صفار هرندی در ادامه بیان کرد: هدفگذاری افرادی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده‌اند باید محک زده شود. یکسری نهادها در کشور هستند و اگرچه اندازه آن‌ها به اندازه دولت نیست اما به دلیل هدفگذاری و سنجش مناسب امکانات را درست بسیج و مدیریت کرده‌اند به عنوان مثال حوزه نظامی هرچه وعده داده، محقق شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر حل مساله موضوع دولت باشد اصلا این کشور بن بست ندارد. همچنین جمع آوری افراد کاربلد، همدل و همراه با دولت می‌تواند در اداره کشور بسیار موثر واقع شود.

برنامه «به وقت ایران» در فصل دوم با رویکرد مهارتی و با ساختار گفت‌وگومحور به تهیه‌کنندگی علیرضا عاصم یوسفی با اجرای ناصر خیرخواه روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۲۱:۴۵ تا ۲۳ به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.