جمعه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹

جنجال «سریال‌های استراتژیک» در رمضان امسال؛

از حاشیه‌سازی سریال «موسی» در مصر تا توقف پخش «پادشاه»

سریال «موسی»

سینماپرس: برخی مصری‌ها سریال «پادشاه» را با سریال ایرانی «یوسف پیامبر» مقایسه و می‌گویند: ایرانی‌ها وقتی تصمیم گرفتند درباره حضرت یوسف(ع) و فراعنه سریال بسازند، یک سریال دقیق و فوق‌العاده جذاب ساختند اما ما در سریالمان به نکات مهم و حیاتی توجه نکردیم.

به گزارش سینماپرس، طی سال‌های اخیر، مصری‌ها در کنار شوق و اشتیاقی که برای آمدن ماه رمضان و عید بزرگ فطر دارند، برای تماشای سریال‌های تلویزیونی ویژه این ماه هم انتظار می‌کشند و این موضوع به یکی از آداب و سنت‌های رمضانی تبدیل شده است.

تبلیغات این سریال‌ها شامل اسامی و چهره بازیگران و نام شبکه و ساعت پخش آن، معمولاً از اواسط ماه شعبان در بیلبوردها و تابلوهای بزرگراه‌های مصر آغاز می‌شود تا هر بیننده‌ای مطابق ذوق و سلیقه‌اش، سریال مورد نظر خود را در یکی از گونه‌های کمدی، درام و اکشن (امنیتی) انتخاب کند و در ماه مبارک رمضان به تماشای آن بنشیند. حالا این انتظار سرآمده و شبکه‌های مصری بیش از ۲۰ سریال تلویزیونی را برای سرگرم‌کردن مخاطبان خود در شب‌های ماه مبارک رمضان تدارک دیده‌اند.

پیش‌تر به معرفی ۳ سریال امنیتی مصر یعنی «ضد حمله»، «انتخاب ۲» و «قاره ـ کابل»  پرداختیم. در ادامه به برخی دیگر از سریال‌های مصری در ماه رمضان ۲۰۲۱ می‌پردازیم.

از حاشیه‌سازی سریال «موسی» در مصر تا توقف پخش «پادشاه»

* موسی، سریالی حماسی و ضداستعماری

داستان این سریال به بازه زمانی ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ میلادی در جنوب مصر و استان الصعید باز می‌گردد، یعنی زمانی که مصر در اشغال نیروهای انگلیسی بود.

در این سریال، جوانی به نام موسی (با بازی محمد رمضان) که پدرش را در کودکی از دست داده و به عنوان فرزند بزرگ‌تر خانواده مسئولیت برادرها و خواهرهای خود را بر عهده دارد، برای تأمین معاش به قاهره می‌رود و در کار صادرات و واردات بین مصر و غزه مشغول به کار می‌شود.

تیزر سریال «موسی»

موسی در این مسیر او با یک دختر فرانسوی آشنا می‌شود و از او خوشش می‌آید. از سوی دیگر، او بخاطر ظلم و ستمی که نیروهای انگلیسی بر مردم مصر روا می‌داشتند، با آنها درگیر می‌شود و داستان شکل می‌گیرد.

از حاشیه‌سازی سریال «موسی» در مصر تا توقف پخش «پادشاه»

فیلمنامه «موسی» را ناصر عبدالرحمن نوشته و محمد سلامه آن را کارگردانی کرده است. این سریال حاشیه‌هایی هم به همراه داشت، به عنوان نمونه در پوستر رسمی آن غلط املایی مشاهده می‌شد. دیگر حاشیه‌ای که برای این سریال ایجاد شد، انتقاد از دندان‌های ایمپلنت‌شده بازیگر نقش اصلی آن بود که با فضای سال ۱۹۴۰ میلادی همخوانی ندارد.

از حاشیه‌سازی سریال «موسی» در مصر تا توقف پخش «پادشاه»

* ببر، نقد یک سنت غلط

داستان سریال «ببر» به موضوع یک سنت غلط در میان مردم جنوب مصر اشاره دارد و آن سنت انتقام از خانواده قاتل است. بر اساس این سنت غلط، اگر در جنوب مصر کسی یک نفر را بکشد، خانواده مقتول باید فرزند بزرگتر خانواده قاتل یا یکی از عزیزان آن خانواده را بکشد تا انتقام خون مقتول را گرفته باشد!

در سریال «ببر»، نویسنده فیلمنامه تلاش کرده است این سنت غلط نقد کند. داستان اینگونه شروع می‌شود که یک جوان اهل استان الصعید در جنوب مصر (با بازی محمد امام) ناخواسته قتلی را مرتکب می‌شود و سپس از ترس انتقام خانواده مقتول به قاهره فرار می‌کند و در یک طلافروشی مشغول به کار می‌شود، اما در آنجا هم با اتفاقات ناخوشایندی روبرو می شود.

در مجموع می‌توان گفت این سریال برای نقد یک عادت غلط اجتماعی ساخته شده و تلاش دارد به مخاطب بفهماند سنت غیرقانونی انتقام که در میان جنوبی‌های مصر  رواج دارد، کاری زشت و نادرست است.  

محمد صلاح العزب نویسنده فیلمنامه «ببر» است و شیرین عادل آن را کارگردانی کرده.

از حاشیه‌سازی سریال «موسی» در مصر تا توقف پخش «پادشاه»

* نسل بیگانه‌ها، داستان رفاقت و خیانت

«نسل بیگانه‌ها» یک درام اجتماعی است که داستان آن هم مانند ۲ سریال‌ قبلی در جنوب مصر و استان الصعید اتفاق می‌افتد.

پس از آنکه «عساف الغریب» (بازیگر نقش اول  سریال با بازی احمد السقا) متهم به قتل و به حبس ابد محکوم می‌شود، دوست او با همسرش ازدواج می‌کند اما او پس از سپری‌کردن مدت طولانی از دوره زندان، ناگهان از زندان آزاد و متوجه این موضوع می‌شود. در حالی که دوست نزدیکش شناسنامه پسرش را هم به اسم خود گرفته است، بنابراین تصمیم می‌گیرد از دوستش انتقام بگیرد...

نویسندگی و کاگردانی این سریال را محمد سامی بر عهده داشته است.

از حاشیه‌سازی سریال «موسی» در مصر تا توقف پخش «پادشاه»

* کشمکش خانوادگی، تلاش برای ایفای نقش مادری

سریال «کشمکش خانوادگی» داستان زنی (با بازی «یُسرا» بازیگر و خواننده ۶۶ ساله مصری) است که اختلاف با شوهرش (با بازی «باسل الخیاط» بازیگر ۴۳ ساله سوری) سبب شده از او جدا شود اما دختر نوجوان آنها در کنار پدرش که حالا همسر جدیدی اختیار کرده است، باقی می‌ماند و به تدریج بین دختر و زن‌بابا علاقه و محبت عاطفی شکل می‌گیرد.

این موضوع باعث می‌شود که دختر با مادر خودش بدرفتاری کند؛ در ادامه داستان مادر تلاش می‌کند هر طور شده توجه دخترش را جلب کند و محبت مادر و فرزندی دوباره زنده شود.

احمد عادل سلطان نویسنده فیلمنامه «کشمکش خانوادگی» است و سامح عبدالعزیز آن را کارگردانی کرده.

از حاشیه‌سازی سریال «موسی» در مصر تا توقف پخش «پادشاه»

یک سریال دیگر هم با موضوع اختلافات زن و شوهری این روزها در مصر در حال پخش است. «نشکن» داستان زنی به نام سلمی است که از ارتباط بیش از حد شوهرش با زنان دیگر رنج می‌برد و به همین خاطر با همسر خود دچار مشکل می‌شود و زندگی آنها رو به فرو پاشی می‌رود.

«عمرو الدالی»  نویسنده و  «احمد خالد» کارگردان سریال نشکن است.

از حاشیه‌سازی سریال «موسی» در مصر تا توقف پخش «پادشاه»

* نجیب زاهی زرکش، سریالی کمدی

این سریال کمدی، درباره مرد ثروتمندی به نام «نجیب زاهی زرکش» با بازی یحیی الفخرانی است. او پس از ۳۰ سال ناگهان متوجه می‌شود پسری دارد که از آن خبر نداشته است، بنابراین تصمیم می‌گیرد با کمک دوستش او را پیدا کند.

تیزر سریال نجیب زاهی زرکش

نجیب در این میان با ۴ جوان روبرو می‌شود که هر ۴ تای آنها مشخصات پسرش را دارند. او متحیر و سرگردان می‌شود و نمی داند کدام یک از آنها پسر واقعی‌اش هستند، بنابراین تصمیم می‌گیرد تا به هر ۴ تای آن‌ها نزدیک شود تا بتواند پسر واقعی خود را تشخیص دهد.

عبدالرحیم کمال فیلمنامه  «نجیب زاهی زرکش» را نوشته و شادی الفخرانی آن را کارگردانی کرده است.

از حاشیه‌سازی سریال «موسی» در مصر تا توقف پخش «پادشاه»

* پادشاه، یک سریال جنجالی که پخش آن متوقف شد

داستان سریال «پادشاه» پیرامون زندگی‌ فرعونی به نام «احمس» است که سرزمین طیبه (مصر باستان) را از اشغالگری هکسوس‌ها آزاد می‌کند. البته پخش این سریال پرحاشیه پس از انتشار تیزر آن و اشکالاتی زیادی که منتقدان و ببینندگان به آن وارد کردند، متوقف شد.  

فیلمنامه این سریال اقتباس از کتاب «مبارزه طیبه» نجیب محفوظ (۲۰۰۶ - ۱۹۱۱) نمایشنامه‌نویس مصری و برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۸۸ است که توسط سه نویسنده نوشته شده و حسین المنباوی آن را کارگردانی کرده است. امسال سریال لبنانی «بین آسمان و زمین» هم اقتباس از اثر نجیب محفوظ بود.

بخش از تیزر سریال «پادشاه»

از جمله انتقاداتی که به سریال «پادشاه» گرفته شده، منطبق نبودن گریم بازیگران با واقعیت‌های تاریخی است. مدل ریش و سبیل پادشاه، رنگی بودن چشم‌هایش،  شکل تاج پادشاه جنوب مصر که شبیه تاج پادشاه شمال بوده و روشن‌بودن رنگ موهای زنانی که در سریال هستند، از جمله این انتقادات است. برخی هم از شباهت قهرمان سریال به «هکسوس» ها گله کرده‌اند.

برخی مصری‌ها این سریال را با سریال ایرانی «یوسف پیامبر» مقایسه و می‌گویند: ایرانی‌ها وقتی تصمیم گرفتند درباره حضرت یوسف(ع) و فراعنه سریال بسازند، یک سریال دقیق و فوق‌العاده جذاب ساختند اما ما وقتی تصمیم گرفتیم سریالی درمورد فراعنه با صرف این همه بودجه و هزینه بسازیم، به نکات مهم و حیاتی توجه نکردیم.

پس از افزایش یافتن انتقادات نسبت به این سریال، پخش آن متوقف و قرار شد تا یک کمیته از کارشناسان فنی و هنری این فیلم را بازنگری کنند.

با این حال، برخی هنرمندان از توقیف این سریال ابراز ناخرسندی کردند. «محمد صلاح العزب» فیلمنامه نویس مصری، از قضاوت درباره این سریال پیش از دیدن آن انتقاد کرد و گفت چرا مردم سریالی که ده‌ها میلیون پوند هزینه آن شده و بهترین کارگردان این حوزه را داشته، پس زده‌اند؟

«عمرو سلامه» کارگردان مصری هم توقف کار را محکوم کرد و گفت که نمی‌تواند منطقی برای توجیه این تصمیم پیدا کند، چون این کار دور ریختن هزینه و تلاش تیمی است که یک سال بی‌وقفه فعالیت کرده است. «ایاد نصار» اردنی هم ابراز امیدواری کرد این یک وقفه موقت باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.