شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷

انتقاد سینماگران از افزایش بی رویه نرخ بلیت سینماها و حق اشتراک پلتفرم ها؛

از انتقاد در خصوص دهن کجی دولت نسبت به حوزه فرهنگ و هنر تا تأکید بر رویه غلط انحصاری بودن پلتفرم ها/ افزایش قیمت بلیت سینماها باعث دورتر شدن اقشار جامعه از هنرهفتم می شود

عباسی-سیدزاده-رویین تن-لشگری قوچانی-بابائیان-طالبی زاده

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در خصوص افزایش نرخ بلیت سینماها و حق اشتراک پلتفرم ها که با انتقادات گسترده ای از سوی مردم و سینماگران روبرو شده تأکید کردند: در دولت روحانی مقوله فرهنگ و هنر اصلاً مورد توجه قرار نگرفت؛ این افراد متذکر شدند: افزایش بی رویه نرخ کالاهای فرهنگی به حوزه فرهنگ و هنر لطمات جدی وارد می کند.

به گزارش سینماپرس هزینه اشتراک «فیلیمو» و «نماوا» به عنوان ۲ پلتفرم اصلی حوزه VOD چند برابر شده است. این اتفاق در حالی است که بحران کرونا طی ۱۵ ماه گذشته باعث شده تا سینما از سبد خانوارها حذف شود و پلتفرم‌ ها رسماً محل تغذیه فرهنگی کاربران شوند.

هرچند که دست اندرکاران سینما نیز بیکار ننشسته و در تصمیمی عجیب در روزهای کرونایی و با توجه به اوضاع بسیار اسفبار اقتصادی، تورم بالا و گرانی های پی در پی که کمر جامعه را به شدت خم کرده است نرخ بلیت های سینما را دچار افزایش کردند.

این اتفاقات با واکنش منفی بسیاری از اهالی سینما و مردم روبرو شد. در همین رابطه ۶ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: پیمان عباسی، سیدامیر سیدزاده، علی رویین تن، منصور لشگری قوچانی و داریوش بابائیان و سرکار خانم: سارا طالبی زاده ضمن گفتگو با سینماپرس انتقادات شدید خود را نسبت به نابخردی مدیران فرهنگی و سینمایی مطرح کردند که ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

از انتقاد در خصوص دهن کجی دولت نسبت به حوزه فرهنگ و هنر تا تأکید بر رویه غلط انحصاری بودن پلتفرم ها/ افزایش قیمت بلیت سینماها باعث دورتر شدن اقشار جامعه از هنرهفتم می شود

پیمان عباسی فیلمنامه نویس مطرح سینما در خصوص افزایش بی رویه نرخ بلیت سینماها و حق اشتراک پلتفرم ها که با انتقادات گسترده ای از سوی مردم و سینماگران روبرو شده گفت: افزایش قیمت در سینما و پلتفرم ها به معنای راندن هرچه گسترده تر اقشار ضعیف و متوسط از حوزه فرهنگی است؛ گویا تصمیم برخی سیاست گذاران این است که تنها اقشار مرفه جامعه امکان استفاده از تولیدات فرهنگی و هنری را داشته باشند و این مسأله ای بسیار متأثرکننده و شوک آور است چرا که در این بحران اقتصادی کنونی تمامی مدیران فرهنگی باید تدبیری اندیشه کنند تا کالای فرهنگی راحت تر و با قیمت ارزان تر در اختیار مردم قرار بگیرد و همه آحاد افراد جامعه امکان استفاده یکسان و عادلانه از تولیدات فرهنگی و هنری را داشته باشند. هرگونه افزایش قیمت در هزینه اشتراک پلتفرم ها و قیمت بلیت سینماها یک سوءاستفاده صرف است. رفتار مدیران برخی پلتفرم ها مانند کسانی است که در بحران کرونا مبادرت به احتکار ماسک می کردند و سلامت افراد جامعه را به خطر می انداختند.

از انتقاد در خصوص دهن کجی دولت نسبت به حوزه فرهنگ و هنر تا تأکید بر رویه غلط انحصاری بودن پلتفرم ها/ افزایش قیمت بلیت سینماها باعث دورتر شدن اقشار جامعه از هنرهفتم می شود

سیدامیر سیدزاده تهیه کننده سینما نیز در این باره اظهار داشت: فرهنگ و هنر نباید جزو کالاهای لوکس و لاکچری محسوب شوند تا فقط بخشی از افراد جامعه بتوانند از آن استفاده کنند؛ افزایش قیمت بلیت سینماها کار بسیار غلطی بود و بی تردید باعث دورتر شدن عامه مردم از سالن ها می شود و هرچه زودتر باید قیمت سینماها به حالت قبل و یا حتی پایین تر بازگردد. انحصار در پلتفرم ها باید شکسته شود؛ معضل اصلی و اساسی امروز پلتفرم ها این است که انحصاری هستند! ما در کشورمان تنها یکی دو پلتفرم شاخص داریم از سال ها قبل شروع به کار کردند و با توجه به امکانات انحصاری که در اختیارشان بود از دامنه اختیارات و پهنای باند و اینترنت ارزانی که دارند بهره بری خوبی کردند و ثروت شان صدها برابر شد.

از انتقاد در خصوص دهن کجی دولت نسبت به حوزه فرهنگ و هنر تا تأکید بر رویه غلط انحصاری بودن پلتفرم ها/ افزایش قیمت بلیت سینماها باعث دورتر شدن اقشار جامعه از هنرهفتم می شود

علی رویین تن کارگردان و تهیه کننده سینما نیز به سینماپرس گفت: در دولت روحانی مقوله فرهنگ و هنر اصلاً مورد توجه قرار نگرفت و از همین رو هیچ سوبسیدی برای تولید کالای فرهنگی در این دولت در نظر گرفته نشده و همین اتفاق بحران جدی در تمامی عرصه های فرهنگی و هنری به وجود آورده است البته شرایط سینما جدا از شرایط کشور نیست و همانطور که شاهد فاجعه بارترین اوضاع اقتصادی پس از انقلاب در تمامی ارکان کشور هستیم سینما هم از این بحران بی نصیب نمانده است! سازوکار اقتصاد در کشور بسیار به هم ریخته است. این اوضاع نابسامان اقتصادی در سینما هم تسری پیدا کرده؛ البته نکته مهمی که وجود دارد این است که آنقدر اوضاع و احوال زندگی مردم اسفبار شده که دیگر افزایش قیمت بلیت سینماها برای مردم اهمیتی ندارد.

از انتقاد در خصوص دهن کجی دولت نسبت به حوزه فرهنگ و هنر تا تأکید بر رویه غلط انحصاری بودن پلتفرم ها/ افزایش قیمت بلیت سینماها باعث دورتر شدن اقشار جامعه از هنرهفتم می شود

سارا طالبی زاده دبیر فرهنگی روزنامه «حمایت» در خصوص افزایش بی رویه نرخ بلیت سینماها و حق اشتراک پلتفرم ها که با انتقادات گسترده ای از سوی مردم و سینماگران روبرو شده گفت: وی او د ی ها برای چندمین بار دست به افزایش قیمت تعرفه‌های خود زده‌اند، عملی که سبب شده تا موجی از اعتراض‌ها به سمت پلتفرم‌ها روانه شود. ادعای افزایش کیفیت در حالی مطرح شده که غالب سریال‌های نمایش خانگی با داستان و ساختاری بسیار ضعیف همراه است؛ نمایش بی پرده خشونت، بی‌بند و باری در خانواده‌ها، ترویج زندگی‌های لاکچری و هم‌چنین نیمه تمام ماندن برخی از سریال‌ها بیانگر این موضوع است که به محتوای آثار، آنچنان توجهی نمی‌شود و احترام به مخاطب، تنها یک ظاهرسازی و حرف دهان پرکن است و مدیران پلتفرم ها برای چنین فجایعی از مردم پول های هنگفت طلب می کنند! مدت های مدیدی است که جدا از مسأله کرونا، مردم از سالن های سینما گریزان شده اند و بی تردید افزایش قیمت بلیت سینماها مردم را از سالن ها گریزان تر می کند و مدیران سینمایی هرگز نباید اجازه افزایش نرخ بلیت سینماها را صادر می کردند چرا که با این اوضاع اقتصادی جامعه سینما بدل به یک کالای لوکس شده که طبقات میانی و فرودست جامعه امکان استفاده از آن را از دست می دهند و این اتفاق از عدالت به شدت دور است.

از انتقاد در خصوص دهن کجی دولت نسبت به حوزه فرهنگ و هنر تا تأکید بر رویه غلط انحصاری بودن پلتفرم ها/ افزایش قیمت بلیت سینماها باعث دورتر شدن اقشار جامعه از هنرهفتم می شود

منصور لشگری قوچانی تهیه کننده سینما نیز در این باره اظهار داشت: افزایش بی رویه نرخ کالاهای فرهنگی به حوزه فرهنگ و هنر لطمات جدی وارد می کند؛ طبقات متوسط اصلی ترین قشری هستند که از این اتفاق لطمه می بینند چرا که توان پرداخت مبالغ گزاف برای تأمین کالای فرهنگی را ندارند و به ناچار این کالا را از سبد خانوار حذف می کنند. هرچقدر کالاهای فرهنگی گران تر شوند فرهنگ کشور بیش از پیش دچار آسیب و خدشه می شود؛ اینکه پول در مقابل تفریح و سرگرمی باشد کار نادرستی است و هیچ وقت نباید پول و سرمایه را در مقابل کالای فرهنگی قرار داد. پلتفرم ها دنبال سرگرمی محض و درآمدزایی هستند؛ این در حالی است که امروزه نیازمند تولیدات فرهنگی هستیم نه تولیداتی برای سرگرمی! بنده معتقدم همه این اتفاقات نشأت گرفته از آن است که سیاست کلان ما در حوزه فرهنگ اشتباه است.

از انتقاد در خصوص دهن کجی دولت نسبت به حوزه فرهنگ و هنر تا تأکید بر رویه غلط انحصاری بودن پلتفرم ها/ افزایش قیمت بلیت سینماها باعث دورتر شدن اقشار جامعه از هنرهفتم می شود

داریوش بابائیان تهیه کننده سینما در خصوص افزایش بی رویه نرخ بلیت سینماها و حق اشتراک پلتفرم ها که با انتقادات گسترده ای از سوی مردم و سینماگران روبرو شده گفت: دولت باید به جای برگزاری جشنواره های بودجه بربادده، بی خاصیت و زائد، مبالغ هنگفت این رویدادها را به عنوان سوبسید در اختیار تهیه کنندگان و سینماداران قرار دهد تا تهیه کنندگان و سینماداران متضرر نشوند و پس از آن قیمت بلیت سینماها کاهش چشمگیر پیدا کند تا عموم مردم بتوانند در این بحران اقتصادی از سینما استفاده کنند و فرهنگ و هنر از سبد کالای هیچ خانواری حذف نشود. همه ما امروزه در یک بلاتکلیفی صرف به سر می بریم؛ این وظیفه مدیران است که با سیاست گذاری اصولی و مناسبی تدبیری برای این بحران عجیب داشته باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.