سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲

راهکار تحقق شعار سال در سینما و تلویزیون/۷

الماسی: فقدان آموزش مناسب برای فیلمسازان و عدم هدف گذاری مدیران باعث شده تا تولیدات سینما و تلویزیون به کجراهه هدایت شوند/ به فیلم و سینما نباید نگاه کاسبکارانه داشت!

جهانگیر الماسی

سینماپرس: جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما در پی نامگذاری سال ۱۴۰۰ به عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» گفت: فقدان آموزش مناسب برای فیلمسازان و عدم هدف گذاری مدیران باعث شده تا تولیدات سینما و تلویزیون به کجراهه هدایت شوند و بی شک برای تحقق شعار ارزنده سال که توسط مقام معظم رهبری تعیین شده باید در گام اول این دو معضل مهم و اساسی را برطرف کرد چرا که عدم سواد و دانش مکفی و همچنین عدم ریل گذاری مناسب و جهت دهی در سینما خود به خود موانع بسیار جدی در مقابل تولیدات ارزشی و فرهنگی به وجود می آورند.

کارگردان فیلم سینمایی «رنج و سرمستی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه در سینما و تلویزیون ما هیچ هدف گذاری روشنی دیده نمی شود؛ سطح تولیدات سینمایی و تلویزیونی بسیار پایین است و اکثریت سازندگان و تهیه کنندگان و حتی مدیران فرهنگی به فکر درآمدزایی از آثار هنری هستند و به همین دلیل به کرات شاهد تولید آثاری در سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی هستیم که هیچ اندیشه ای در ورای تولیدشان وجود ندارند.

وی در همین راستا تصریح کرد: به عنوان نمونه آثاری که زوج سام درخشانی و پژمان جمشیدی در آن حضور دارند به چه درد مردم می خورد؟ من نمی دانم چرا برخی افراد اصرار به این دارند که آثار سینمایی و تلویزیونی باید مردم را بخندانند! کدام خنده؟ مردم در این بحران سیاسی و اقتصادی به چه چیزی باید بخندند؟ مردم زمانی می توانند بخندند که رفاه داشته باشند و زندگی های شان سرشار از معضلات و مشکلات عدیده نباشد!

الماسی متذکر شد: مردم زمانی می توانند از ته دل بخندند که افرادی فهمیده برای آن ها تصمیم گیری کنند، مردم زمانی می توانند بخندند که امید و شادمانی در قلوب شان به وجود آمده باشد پس با این تولیدات هجو و بی مایه نمی توان مردم را به زور خنداند و دل های شان را شاد کرد! ما باید اندیشه و فرهنگ و خرد را در آثار سینمایی و تلویزیونی مان به وجود بیاوریم اما متأسفانه در این راه هیچ پشتیبانی از هنرمندان دغدغه مند نمی شود و به همین علت همه باخردها خانه نشین شده اند و بی خردها در عرصه فرهنگ جولان می دهند!

این سینماگر سپس خطاب به مدیران سینمایی کشور گفت: آقایان به فیلم و سینما نباید نگاه کاسبکارانه داشت! شما باید نظم فکری داشته باشید و با تولیدات سخیف تان بیش از پیش نظم فکری مخاطبان را به هم نریزید! مخاطب باید از راه تخصصی جذب تولیدات سینمایی و فرهنگی شود نه از راه های بی ارزش و ضد فرهنگ!

بازیگر فیلم های سینمایی «افسانه آه» و «دیگه چه خبر؟» خاطرنشان کرد: در سینما باید نسبت به مکاتب مختلف و تأثیر روانی تحقیق بر مخاطب، تأثیر بیسیکی که سینماگران برجسته دنیا یا نهادهای تولید فیلم در دنیا از آن استفاده می کنند توجه داشت. ما باید همانطور که فیلمسازان غربی بدون شعار بذری را در ذهن و اندیشه و قلب مخاطبان شان می کارند که زدودن آن اصلاً آسان نیست و پرورش آن بسیار ساده است مبادرت به تولید فیلم و سریال کنیم.  

الماسی در خاتمه این گفتگو با طرح این پرسش که آیا تولیدات امروز سینمای کشور شبیه به اهداف و آرمان های انقلابی است؟ اظهار داشت: متأسفانه این چنین نیست و در حال حاضر ما تنها شاهد رویکرد کسب درآمد هستیم! بنده باز هم تأکید می کنم راه رسیدن به اهداف عالیه در سینما و تلویزیون بر اساس آموزش است. ما باید آموزش های لازم را به تمام کسانی که می خواهند مبادرت به تولید کالای فرهنگی کنند بدهیم. باید نظارت جدی تری بر تولیدات داشته باشیم و باید از کسانی که می خواهند کارهای شایسته فرهنگی و خردمندانه و دارای اندیشه های انقلابی انجام دهند پشتیبانی کنیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.