جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹

انتقاد از بی توجهی به شهدا در سینما؛

بهمنی: مدیران نالایق و ناکارآمد سینمای دفاع مقدس را به نابودی و انحطاط کشانده اند/ اسلاملو: تا مدیران پایبند به اصول انقلاب روی کار نیایند وضعیت سینمای دفاع مقدس بهبود نمیابد

بهمنی-اسلاملو-روز شهدا

سینماپرس: حمید بهمنی و محمدرضا اسلاملو ۲ سینماگر و کارشناس فرهنگی کشور همزمان با ۲۲ اسفند روز بزرگداشت شهدا با انتقاد از کم کاری هنرهفتم در خصوص پرداختن به زندگی شهدا متذکر شدند: مدیران نالایق و ناکارآمد سینمای دفاع مقدس را به نابودی و انحطاط کشانده اند و تا زمانی که نفوذی ها که از براندازان خط فکری می گیرند در سینما احاطه داشته باشند ما شاهد چنین وضعیت بغرنج و بحرانی خواهیم بود؛ ما نیاز به مدیران انقلابی داریم و تا مدیران پایبند به اصول انقلاب روی کار نیایند وضعیت سینمای دفاع مقدس بهبود نمیابد.

به گزارش سینماپرس شهید و شهادت در فرهنگ اسلامی از جایگاه رفیع برخوردار است؛ درباره مقام شهیدان، روایات زیادی در منابع اسلامی دیده می شود که حکایت از عظمت فوق العاده ارزشمند شهیدان دارد. به عنوان مثال در حدیثی از رسول اکرم حضرت محمد مصطفی (ص) می خوانیم: «اِنَّ فَوْقَ کُلِّ بِرٍّ بِرّاً حَتّی یُقْتَلَ الرَّجُلُ شَهِیْداً فِی سَبِیْلِ اللّهِ»؛ (بالاتر از هر نیکی، نیکی دیگری وجود دارد تا به شهادت در راه خدا رسد که برتر از آن چیزی متصور نیست). همچنین در حدیث دیگری از آن حضرت نقل شده است: «اَلْمُجاهِدُونَ فِی اللّهِ تَعالی قُوّادُ اَهْلِ الْجَنَّةِ»؛ (مجاهدان راه خدا رهبران اهل بهشتند!). از سوی دیگیر در حدیث دیگری از امام باقر(علیه السلام) می خوانیم: «ما مِنْ قَطْرَة اَحَبُّ اِلَی اللّهِ مِنْ قَطْرَةِ دَم فِی سَبِیْلِ اللّهِ، اَوْ قَطْرَة مِنْ دُمُوعِ عَیْن فِی سَوادِ اللَّیْلِ مِنْ خَشْیَةِ اللّهِ، وَ ما مِنْ قَدَم اَحَبُّ اِلَی اللّهِ مِنْ خُطْوَة اِلی ذِی رَحِم، اَوْ خُطْوَة یُتِمُّ بِها زَحْفاً فِی سَبِیْلِ اللّهِ»؛ (هیچ قطره ای محبوب تر در پیشگاه خدا، از قطره خونی که در راه او ریخته می شود، یا قطره اشکی که در تاریکی شب از خوف او جاری می گردد، نیست، و هیچ گامی محبوب تر در پیشگاه خدا از گامی که برای صله رحم برداشته می شود، یا گامی که پیکار در راه خدا با آن تکمیل می گردد، نمی باشد).

جایگاه شهید آنقدر بالا است که خداوند در قرآن کریم سخنان بسیاری در رابطه با جایگاه رفیع شان فرموده است و آیات و احادیث بسیاری در رابطه با شهدا و جایگاه شان وجود دارد. مقام معظم رهبری هم بارها در سخنان شان به جایگاه مهم شهدا اشاره کرده اند؛ به عنوان مثال ایشان در جایی فرموده اند: «وظیفه قدردانی از ایثارگران به ویژه شهیدان، فریضه ای عینی و همیشگی است.»

ایران اسلامی هم طی سال های پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی شهدای بسیاری را تقدیم اسلام و انقلاب و دفاع از  میهن کرده است؛ شهدایی که هریک از آن ها جایگاهی عظیم دارند، شهدایی که همه ملت برای همیشه به آن ها و خانواده های شان مدیون هستند، شهدایی که اگر نبودند شاید امروز سرنوشت دیگری برای مردمان این دیار رقم می خورد.

حال با توجه به این مباحث از خودمان سوأل می کنیم که جایگاه شهدا در سینمای ایران اسلامی کجاست؟ چرا ما باید در سینمای مان شاهد بیکاری بخش اعظمی از سینماگران دغدغه مند حوزه مقاومت و دفاع مقدس باشیم و به جای تولید آثار استراتژیک و ارزشمند در رابطه با زندگی شهدای کشورمان فیلم هایی سخیف با مضامین غیراخلاقی تولید شود؟ چرا ما امروزه به جایی رسیده ایم که برای مدیران و مسئولان سینمایی مان تنها خوش آمد غربی ها و جشنواره های غربی مهم شده است؟ چرا سینمای ایران سرشار از لودگی های مهوع شده اما از تولید آثار با ارزش در رابطه با زندگی شهدا خبری نیست؟

سوألی که همزمان با روز بزرگداشت شهدا به هر ذهن آگاه و بیداری خطور می کند این است که ما اساساً در کشورمان برای زنده نگاه داشتن یاد و نام شهدا، اهداف و آرمان های آن ها و آنچه باعث شد تا آن ها از دنیا بگذرند و به ره سعادت برسند چه کرده ایم؟

حوزه فرهنگی و هنری کشور و به خصوص سینمای ایران و باز هم به خصوص طی سال های اخیر برای تبیین و تفهیم آرمان ها و اهداف و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافع حرم چه قدمی برداشته است؟ چرا سینمای ایران جایگاهی شده برای حضور نااهلانی که به واسطه خون همین شهدای بزرگوار اینک آزادانه کار می کنند اما آثارشان بر ضد منافع و سیاست های کلان نظام و کشور است؟

چرا جشنواره فیلم فجر که به عنوان یکی از دستاوردهای مهم حوزه فرهنگی و هنری کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی شناخته می شود باید سرشار از فیلم های سیاه، یأس برانگیز و تلخ باشد و کمترین آمار آن به فیلم های دفاع مقدسی و ارزشی اختصاص پیدا کند؟

 هر سال در این روز مهم و ارزشمند یادمان می آید که عرصه فرهنگ و هنر کشور در خصوص بزرگداشت این شهدای والامقام کار شایسته ای انجام نداده و به ویژه دست هنرهفتم همواره در این حوزه خالی بوده است؛ این سوأل سال ها است مطرح می شود که سینما به عنوان مهمترین و تأثیرگذارترین ابزار رسانه ای برای معرفی شهدای دلپاک و افتخارآفرین تا چه حد نقش داشته است؟ آیا کم کاری در این زمینه در دهه های گذشته و در مدیریت های قبلی سینمایی کشور قابل کتمان است؟ آیا عدم گرایش اغلب فیلمسازان به معرفی این عزیزانی که تنها در برخی برنامه ها و مراسم سینمایی از آنها به نیکی و احترام یاد می شود و دیگر هیچ؛ را می توان منکر شد؟ آیا زمان آن نرسیده که بپذیریم بنا به فرمایش رهبر مدبر و فرزانه انقلاب اسلامی، در حوزه دفاع مقدس و معرفی فرماندهان شهیدی که مرزهای این کشور را با چنگ و دندان برای رفاه ما حفظ کردند قصور جدی صورت گرفته است؟

اینک همزمان با روز بزرگداشت شهدا به این بهانه از ۲ سینماگر و کارشناس فرهنگی و مطرح کشور آقایان: حمید بهمنی و محمدرضا اسلاملو سوأل کرده ایم که چرا ما باید در سینمای ایران شاهد بیکاری بخش اعظمی از سینماگران دغدغه مند حوزه مقاومت و دفاع مقدس باشیم و به جای تولید آثار استراتژیک فیلم هایی ضداخلاقی، ضدارزشی، سیاه و تلخ تولید شود؟ چرا امروزه ما به جایی رسیده ایم که برای مدیران و مسئولان سینمایی مان تنها خوش آمد غربی ها وجشنواره های غربی مهم است؟ چرا مدیران سینمایی برخلاف شعارها و وعده های شان هیچ تدبیری برای بهبود وضعیت کیفی سینمای مهم و ارزشمند دفاع مقدس نمی کنند و چرا این سینمای مهم روز به روز بیشتر به انحطاط کشیده می شود؟

حمید بهمنی کارگردان مطرح سینما در این باره به سینماپرس گفت: نکته بسیار مهمی که بسیاری از مدیران فرهنگی و سینمایی از درک آن عاجز هستند این است که با پرداختن به زندگی و جایگاه شهدا جامعه از گزند و انحراف دور می ماند و ایمن می شود. مدیران سینمایی هنوز به این باور نرسیده اند که ما اگر به داشته های مان اندیشه نکنیم و با ایمان و اعتقاد و عزم راسخ مبادرت به تولید فیلم نکنیم دشمن وارد میدان شده و به ما خط می دهد تا بر اساس منافع آن ها گام برداریم.

وی ادامه داد: بی تردید متولیان سینمای دفاع مقدس مثل بنیاد شهید، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، سازمان اوج، حوزه هنری و سایر نهادهای سینمایی دولتی مانند سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و خلاصه هر نهادی که بودجه در اختیار دارد موظف است در خصوص زندگی شهدا مبادرت به تولید فیلم کند. همه ما به خوبی می دانیم که برخلاف گفته مدیران هم پول و هم امکانات کافی برای تولید آثار ارزشمند در این حوزه مهیا است و اگر تولیدی صورت نمی گیرد به علت ناکارآمدی مدیرانی است که راه خودشان را گم کرده اند! در واقع مدیران نالایق و ناکارآمد سینمای دفاع مقدس را به نابودی و انحطاط کشانده اند!

این سینماگر در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما چرا همواره تمامی مسئولان مشکلات مالی را مانع از تولید آثار سینمای دفاع مقدس می دانند اظهار داشت: همانطور که عرض کردم پول هست و اگر مدیری نبود پول را بهانه می کند به علت ناکارآمدی خودش است. مشکل ما عدم اتحاد میان دستگاه های فرهنگی و هنری و عدم دغدغه مندی لازم از سوی مدیران است. بی شک اگر دستگاه های مختلفی که پیش از این ذکر کردم با هم متحد شوند یک همگرایی خوبی به وجود می آید و ما می توانیم شاهد رشد و تعالی سینمای ارزشمند دفاع مقدس باشیم.

بهمنی تأکید کرد: ما باید یک قرارگاه فرهنگی در کشور ایجاد کنیم؛ ما اگر با هم متحد باشیم می توانیم روی دست سینمای هالیوود بزنیم. بی شک اگر ضعف ما در حیطه مدیریتی است باید مدیری را بیاوریم که دغدغه سینمای ارزشمند داشته باشد. ما باید صندوق حمایت از سینمای جنگ طراحی کنیم و سیاست های تشویقی برای تولید اثر در این گونه مهم ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: مدیری که دست روی دست بگذارد و منتظر پول از این طرف و آن طرف باشد به درد سینمای دفاع مقدس نمی خورد. مدیری خوب است که مطالبه گری کند، یقه گیری کند و برود برای کار کردن در خصوص شهدا پول درآورد. ما نباید فراموش کنیم که آرامش امروزمان را مدیون این شهدای والامقام هستیم.

محمدرضا اسلاملو دیگر کارگردان سینما نیز در این باره به سینماپرس گفت: تا مدیران پایبند به اصول انقلاب روی کار نیایند وضعیت سینمای دفاع مقدس بهبود نمیابد؛ ما با مدیرانی روبرو هستیم که مرتب شعار حمایت از سینمای دفاع مقدس می دهند این برایشان یک عادت روزمره شده و ما تا زمانی که با این شعارهای کلیشه ای و مبالغه آمیز و تکراری روبرو هستیم نمی توانیم شاهد هیچ اتفاق مثبت و سازنده ای در سینمای دفاع مقدس باشیم.

وی ادامه داد: پرداختن به زندگی شهدا جزو ضروریات است و سینما و تلویزیون باید تولیدات انبوهی در این حوزه ها داشته باشند. ما باید روی طرح ها و فیلمنامه های به روز که بتواند با ذائقه مخاطب امروزی و به ویژه نسل جوان ارتباط برقرار کند کار جدی کنیم. یک فیلمنامه نویس یا طراح وقتی فیلمنامه را می نویسند نباید تنها حول محور جزئیات زندگی شهید که باتقوا و... بوده تمرکز کنند، آن ها باید نشان بدهند که شهید قبل از شهادتش به اوج رسیده و از تاریکی نجات پیدا کرده است.

اسلاملو خاطرنشان کرد: ما نباید در سینمای جنگ و دفاع مقدس همیشه دم دستی ترین مفاهیم را نشان بدهیم. ارزش هر کدام از شهدای ما به اندازه نورانیتی بود که از خدا و اهل بیت (ع) کسب کرده بودند و ما باید این فضا را در آثارمان به تصویر بکشیم.

این سینماگر تصریح کرد: بنده بارها گفته ام و باز هم تکرار می کنم مدیران سینمایی ما به انقلاب و شهدا باور ندارند. به حقیقت نرسیده اند. وقتی غربی ها یک قهرمان خیالی از خودشان می سازند جون به آن باور دارند قهرمان شان در دنیا مطرح می شود اما ما که در سرزمینی زیست می کنیم که سرشار از قهرمان است به دلیل ناباور بودن به آن ها نتوانسته ایم آثار ارزشمندی در این حوزه تولید کنیم.

وی در پایان این گفتگو افزود: از سوی دیگر ما نباید اجازه دهیم یک فیلمساز جنگ هر خزعبلاتی که می خواهد بگوید؛ متأسفانه ما در این سال ها با فیلم هایی در سینمای دفاع مقدس روبرو بوده ایم که اصلا دفاع مقدس را زیر سوأل برده بودند و این اتفاق بسیار تلخ تر از عدم پرداخت به این گونه مهم سینمایی است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.