یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۴

با معرفی داوران بخش های مختلف صورت گرفت؛

برگزاری نشست رسانه‌ای چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی

نشست خبری جشنواره فیلم کوتاه رضوی

سینماپرس: نشست رسانه ای چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی با معرفی داوران بخش های مختلف این جشنواره برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست رسانه ای چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی ظهر امروز یکشنبه ۳ اسفند در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر گرگان برگزار شد.

در ابتدای این نشست رسانه ای که به صورت آنلاین برگزار شد، عادله کشمیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان و رییس این رویداد بیان کرد: خوشحالیم که جشنواره ای که هدفش گسترش فعالیت های هنری با سیره ائمه معصوم (ع)، شناسایی پدید آورندگان و معرفی استعداهای جوان و ... بود، با دریافت بیش از یک هزار اثر در دبیرخانه کار خود را آغاز کرد. در ادامه با برگزاری جلسات متعدد با مسئولان استانی، برگزاری ورکشاپ و حالا رسیدن به مرحله نهایی و نمایش ها و معرفی برگزیدگان همه امور به خوبی پیش رفت.

 وی در ادامه درباره برنامه های جشنواره برای بین المللی شدن آن عنوان کرد: این اتفاق در دستور کارمان حتما قرار دارد. استان گلستان ظرفیت های زیادی برای بین المللی کردن جشنواره فیلم کوتاه رضوی دارد. با توجه به تاثیرگذاری فیلم کوتاه و ارادت مردمانی از سراسر جهان به امام رضا (ع) و انشالله تامین اعتبار این اتفاق صورت خواهد گرفت.

هیچ تضمینی برای حفظ امنیت آثار وجود ندارد

سعید نجاتی دبیر چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی نیز در پاسخ به این پرسش که چه ضمانت های برای حفظ حقوق صاحبان آثار در نمایش های آنلاین وجود دارد، بیان کرد: واقعیت این است که هیچ تضمینی برای حفظ امنیت آثار وجود ندارد. نت فلیکس هم نمی تواند چنین ادعایی کند. اما اصل را بر این می گذاریم که اهالی فیلم کوتاه خود حواسشان به امنیت آثار دوستانشان هست. به لطف دوستان مان در انجمن سینمای جوانان ایران، نمایش های آنلاین به سه سامانه هاشور، ودیو و تیوال در روزهای ۴ تا ۶ اسفند سپرده شده است.

وی ادامه داد: بیش از ۹۲ درصد فیلمسازان اجازه نمایش آنلاین آثارشان را به ما داده اند و این امکان رایگان در اختیار عموم علاقه مندان قرار دارد.

کشمیری نیز درباره حمایت های صورت گرفته از جشنواره ای با موضوع دینی و مذهبی توضیح داد: حمایت اصلی از جشنواره توسط بنیاد بین المللی فرهنگی امام رضا (ع) و سازمان سینمایی صورت گرفته است. بانک رفاه کارگران، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انجمن سینمای جوانان ایران و استانداری گلستان نهادها و سازمان های همراه ما در جشنواره بوده اند.

وی درباره شیوه حفظ پروتکل ها در ایام برگزاری جشنواره عنوان کرد: ۴ دوره کارگاه آموزشی با حضور استادهای مجربی در گرگان برگزار شد. برگزاری کارگاه ها با اساتید مجرب در این دوره اهمیت زیادی داشت و یادگاری ماندگار را به ثبت رساند و قدم ارزشمندی است که بنیه علمی و حرفه ای و هنری هنرمندان استان را تحت تاثیر قرار می دهد. امیدواریم این کلاس ها در سال های آینده در سطح کشور برگزار شود. به دلیل شرایط کرونا زمان کلاس ها گاهی جا به جا شد تا در وضعیت بهبود استان برگزار شوند. همه این جلسات با مجوز ستاد مقابله با کرونا انجام شد. همچنین این کلاس ها نیز به صورت لایو در اینستاگرام جشنواره هم قابل دسترس بود.

در ادامه سعید نجاتی با اشاره با تاکید جشنواره بر تولید فیلم های کوتاه گفت: این لطف و برکت امام رضا(ع) است که در اولین سال تجمیع بخش پویانمایی با سایر بخش ها با حمایت های اداره کل ارشاد گلستان، بنیاد بین المللی فرهنگی امام رضا(ع) و انجمن سینمای جوانان ایران ۱۰ فیلم کوتاه در جریان جشنواره تولید شد. می خواهم پیشنهاد بدهم برای دوره بعدی نیز از بعد از جشنواره چهاردهم فراخوان جذب ایده ها و فیلمنامه های برتر منتشر شود.

وی در ادامه به فیلم های تولید جشنواره از میان ۵۳ فیلمنامه اشاره و نام شان را به شرح زیر اعلام کرد:

۱. «گناه» به کارگردانی ابوالفضل عزیزی

۲. «عهد» به کارگردانی جعفر صادقی

۳. «خانه ای در این حوالی» به کارگردانی محمد علی هاشم پور

۴. «سی تومن نقد» به کارگردانی محمد رضا عبدالملکی

۵. «لالایی نزدیک ابرها» به کارگردانی جمیل عامل صادقی

۶. «ماجان» به کارگردانی فردین انصاری

۷. «پابوس آقا» به کارگردانی یاسین رضوانی

۸. «شفاعت» به کارگردانی رضا اکبریان گالشکلایی

۹. «در میان دیوارها» به کارگردانی محمد حسین صفری

۱۰. «کبوتری پشت پنجره» به کارگردانی نواب محمودی

نجاتی یادآور شد: همچنین باید بگویم سه فیلم تولید شده از میان آثار نامبرده نیز از تولیدات فیلمسازان استان گلستان هستند. البته این بیشتر به عنوان یک حرکت آغاز کننده مدنظر بود و در سال های آینده از زمانی زودتر دنبال خواهد شد.

در ادامه کشمیری گفت: با توجه به ظرفیت ها و تجربه های استان گلستان در برگزاری رویدادهای فرهنگی این تلاش برای ثابت کردن دبیرخانه وجود دارد و انشالله به ثمر می رسد.

تقدیر از مهدی فخیم زاده و محمدعلی نجفی

رضا یازرلو رییس سازمان سینمایی استان گلستان نیز بیان کرد: مهم ترین حمایت ها از این جشنواره توسط سازمان سینمایی و بنیاد بین المللی فرهنگی امام رضا (ع) صورت گرفته است. انجمن سینمای جوانان ایران در حمایت از تولید و برگزاری کارگاه های جشنواره، مرکز گسترش در بحث حمایت از مستندها و استانداری گلستان از آغاز جشنواره در کنار ما بودند.

سعید نجاتی نیز به قدردانی از مهدی فخیم زاده و محمدعلی نجفی در آیین اختتامیه جشنواره اشاره و بیان کرد: در کنار تقدیر از این ۲ عزیز پیشکسوت که به لطف کانون کارگردانان ایران و محمدرضا عرب صورت گرفته است، از تجربه های آن ها در داوری آثار بخش داستانی و مستند نیز بهره می گیریم. همچنین مهرداد اسکویی، محمدرضا عرب و وحید موساییان نیز در بخش داوری افتخار داده اند و ما را برای ارزیابی فیلم های داستانی و مستند همراهی می کنند.

وی با معرفی داوران سایر بخش ها نیز بیان کرد: محمد گذرآبادی، مهدی نادری و نیما عباسپور در بخش فیلمنامه، مریم کشکولی نیا، الهه گودرزی و امیر سحرخیز در بخش پویانمایی، وحید گلستان، سیاوش چراغی پور و مسعود امامی نیز در بخش فیلم های نوجاون و موبایلی آثار راه یافته به مسابقه جشنواره را داوری می کنند.

نجاتی نیز در پایان از اعضای شورای سیاستگذاری، مشاوران انتخاب و همه همراهان این رویداد و اهالی رسانه تشکر کرد.

همچنین کشمیری درباره تعداد آثار دریافت شده در دبیرخانه بیان کرد: ۳۲۹ فیلمنامه، ۳۵۷ داستانی، ۱۵۱ مستند و ۵۱ انیمیشن ۷۲ نوجوان ۴۰ اثر موبایلی بودند. از میان ۱۰ فیلم داستانی تولید شده جشنواره نیز ۳ فیلم مختص هنرمندان استان گلستان بود.

در پایان این جلسه از تندیس این جشنواره که نمادی از مسجد تاریخی شهر گرگان و نماد مناره آن هست و توسط نبی الله مصدق هنرمند تجسمی گرگان طراحی و ساخته شده است، رونمایی شد.

چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی با محوریت سیره علمی و عملی امام رضا (ع) به همت و مشارکت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان ۴ تا ۷ اسفند در گرگان و سه سامانه تیوال، ودیو و هاشور برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.