دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵

حاشیه نگاری از هشتمین روز فجر سی و نهم؛

از موج گسترده انتقادات سینماگران، اهالی رسانه و منتقدان نسبت به ناداوری در جشنواره تا انتقاد شدید نسبت به نحوه اجرای نشست ها

هشتمین روز سی و نهمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: هشتمین روز از برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با حاشیه های بسیاری همراه بود؛ اعلام اسامی نامزدهای این دوره از جشنواره واکنش های انتقادی بسیاری از چهره های سرشناس سینما، رسانه و منتقدان را در پی داشت و برخی تأکید داشتند اعتبار این رویداد سینمایی بیش از پیش دچار خدشه شده و قطعا دست هایی در کار است تا این رویداد سینمایی رو به نابودی و اضمحلال برود.

به گزارش خبرنگار سینماپرس بلافاصله پس از اعلام اسامی نامزدهای این دوره از جشنواره واکنش های تند سینماگران، اهالی رسانه و منتقدان نسبت به ناداوری ها آغاز شد.  این اتفاق در حالی بود که یکی از مدیران دولتی سینما سرخوشانه از اعلام نامزدی فیلم های نهاد متبوع خود در ۳۰ رشته خبر داد و این اتفاق شائبه سفارشی بودن داوری ها را بیش از پیش کرد!‌ همچنین بی توجهی به فیلم های استراتژیک و ارزشی همچون «تک تیرانداز» و عدم اعلام نامزدی آن در رشته های اصلی با واکنش تندی مواجه شد. 

سیدغلامرضا موسوی تهیه کننده سینما در صفحه شخصی اش نوشت: «از خست داوران جشنواره فیلم فجر تعحب کردم؛ در شرایطی که در بسیاری از موارد هنرمندان رشته های مختلف به هم نزدیک هستند، عدم اعلام ۵ نامزد در رشته های چهره پردازی، طراحی لباس، تدوین، بازیگر مکمل زن، فیلمنامه، کارگردانی و بهترین فیلم تعجب آور و نشانه خست هیأت داوران و عدم شناخت شان از نوع جشنواره است. خداوند ما را از شر خودبینی و خودبزرگ بینی محافظت کند.

تورج اصلانی کارگردان و فیلمبردار سینما نیز در پاسخ به اظهارات سیدغلامرضا موسوی نوشت: «درود بر شما؛ اشاره درستی کردید و من معتقدم در این موارد باید تحقیقات جدی در مورد حضور و اعمال نظر دبیر و عوامل اجرایی جشنواره کرد... اگر کینه و حسد نباشد و بازی خودی و غیر خودی در میان نباشد! ‌ اصول همه فستیوال ها برای اعلام کاندیداها در هر بخش عدد فرد است نه زوج! تجربه بنده در داوری جشنواره فجر این هست که اگر دوستان داور دندان شان گیر حمایت دولتی باشه گاهی متأسفانه چشمشون رو از روی نیاز به عدل و معیار سینما می بندند و تسلیم نظرهای غیرتخصصی میشن تا که خوش خدمتی خودشون رو اثبات کنن. خدا را شاکرم که سال گذشته هیچ چشمداشتی از جشنواره فجر و وزارت به ظاهر ارشاد نداشتم و فقط با متر و معیار سینما زحمات تک تک همکارانم را با احترام و بی عقده دیدم. امیدوارم در مورد داوران امسال بنده اشتباه کنم و از این نظر مبرا باشند وگرنه فاتحه سینما و آداب فرهنگی را در این سرزمین باید سر داد.»

یکی از تهیه کنندگان سینما که مایل نبود نامش فاش بشود و فیلمش در جشنواره با استقبال خوبی از سوی منتقدان و اهالی رسانه مواجه شده نیز در این باره به خبرنگار سینماپرس گفت: این ها می خواهند ما را بزنند! ‌ این بچه ها قربانی شدند! ‌ فیلمنامه، تدوین و فیلمبرداری و کستینگ بازیگران مان که همگی حق شان نامزدی و گرفتن سیمرغ بود اما نادیده شان گرفتند!

در این میان اما ابراز خوشحالی یکی از مدیران نهادهای تابعه سازمان سینمایی برای ده ها مورد نامزدی آثار مورد حمایت نهاد متبوع اش قابل تأمل بود! ‌ وی با ابراز خوشحالی در صفحه شخصی اش نوشت: «سی نامزدی در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم های مورد حمایت بنیاد سینمایی فارابی. تبریک به مهدی حعفری و محمدرضا مصباح برای نامزد شدن در سیزده رشته برای فیلم «یدو» تبریک به ارسلام امیری و سیمرا برادری و روح الله برادری برای نامزد شدن در ده رشته برای فیلم «زالاوا» تبریک به آیدا پناهنده برای سه مورد نامزدی برای فیلم «تی تی» تبریک به عادل تبریزی و حنیف سروری برای دو رشته نامزدی برای فیلم «گیجگاه» و تبریک به کاوه صباغ زاده و مهدی صباغ زاده برای نامزد شدن در دو رشته برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»!

اما بسیاری از اهالی رسانه و منتقدان نیز نسبت به ناداوری در جشنواره فجر سی و نهم واکنش نشان دادند؛ منوچهر اکبرلو منتقد پیشکسوت سینما در این باره نوشت: «شگفت زده ام از اظهار شگفتی برخی اهل قلم که گویی تازه از راه رسیده اند و نمی دانند جشنواره ای دولتی مثل فجر درگیر چه مصلحت های شگفت انگیزی است. از اسامی نامزدها شگفت زده نباشید و منتظر شگفتی های اختتامیه باشید. از انتخاب فیلم ها تا فیلم برگزیده مردمی، (بله مردمی!)؛ ‌ طبق روال چند سال اخیر به سینمای رسانه نرفتم. با آن حاشیه های سخیف و نشست های نحیف و شلوغی های ردیف! با چند نفر منتقد و چند صد نفر آشنای کارکنان سینما و جشنواره و...»

هدیه حدادی اصل خبرنگار سینما نیز در این باره نوشت: «اصلا می گویم کور بودند و هدیه تهرانی و هوتن شکیبا را ندیدند، ملیسا ذاکری رو کجای دلمون باید بگذاریم؟»

مژده لواسانی نیز در این باره نوشت: «ندیدن بازی هدیه تهرانی، هوتن شکیبا و هادی حجازی فر کار بسیار سختی بود که خوب گویا داوران این دوره از عهده این کار سخت به خوبی برآمدند»

فاطمه آذری نیز در این خصوص نوشت: «بی شک زرشک زرین بدترین هیأت انتخاب/داوری  تعلق می گیره به این دوره جشنواره؛ جشنواره فجر امسال چطور تونست بازی زیبای هدیه تهرانی رو در فیلم «بی همه چیز» نادیده بگیره و هوتن شکیبا رو در «تی تی» نبینه؟ تاریخ بد شما را قضاوت خواهد کرد.»

علاوه بر این اتفاقات اما همچنان موج انتقادات جدی نسبت به برگزاری فیزیکی جشنواره فجر در بحران کرونا ادامه دارد؛ دکتر مینو محرز در این رابطه به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری «رکنا» گفت: «متاسفانه راه اندازی سینماها از همه بدتر اقدام بوده و حضور سینماها بدون هیچ پنجره ای خطرناک است. برگزاری جشنواره فیلم فجر اشتباه بود. مسأله این است که نباید کرونا را شوخی بگیرند، این بسیار خطرناک است.»

انتقاد دکتر مینو محرز در حالی بود که هشتمین روز برگزاری جشنواره در برج میلاد که محل اصلی استقرار رسانه ها است یکی از شلوغ ترین روزهای خود را تجربه کرد و به خصوص در فضای لابی به هیچ عنوان فاصله گذاری اجتماعی بین افراد رعایت نشده بود و معمولا همه در کنار هم مشغول گپ و گفت بودند.

اما نحوه اجرای نشست های خبری جشنواره نیز همانند گذشته با موجی از انتقادات جدی روبرو است؛ احسان رستگار فعال رسانه در این باره نوشت: «تا به حال چنین اجرای توهین آمیز و غیرمحترمانه ای رو در کل ادوار جشنواره فیلم فجر نسبت به اهالی رسانه و منتقدان ندیده بودم. آقای علیرضا غفاری با دخل و تصرف سلیقه ای و حذف سوألات غیر تکراری اجازه نمی دهد نکات مفید مطرح شود»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.