سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران افتتاح شد؛

صالحی: با برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، شاهد کاهش تخلفات و هزینه‌های بالادستی خواهیم بود

سید عباس صالحی؛ وزارت ارشاد

سینماپرس: مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران برگزار شد.

مراسم افتتاح نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایوب دهقانکار مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، هومان حسن پور رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان آغاز شد.

در این مراسم سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ویژگی‌های نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: یک سال است که شرایط کرونایی ایران و جهان را دربرگرفته؛ این مسئله در بخش‌های مختلف تاثیر گذاشت. یکی از بخش‌هایی که به شدت تحت تاثیر شیوع این بیماری قرار گفت، صنعت نشر ایران و جهان است. صنعت نشر ما در این یک سال آسیب دیده است و این مسئله هنوز هم ادامه دارد. براساس یک نظرسنجی حدود ۶۰ درصد ناشران معتقد بودند، صنعت نشر ایران در شرایط کرونایی حداقل بیش از ۴۰ درصد آسیب دیده است.

وی افزود: تعطیلی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و نمایشگاه‌های استانی، شرایط تعطیل و شبه تعطیلِ فضای خدماتی کشور، روی صنعت نشر ما تأثیر گذاشت و این تأثیرگذاری کاملاً ملموس و محسوس بود. ناشران علیرغم شرایط سخت کرونایی به تکاپو و فعالیت خویش ادامه دادند و براساس یک نظرسنجی حدود ۶۸ درصد ناشران به میزان ۶۷ و ۸ دهم درصد کتاب چاپ اولی منتشر کردند و حدود ۲۴ درصد از آن‌ها بیش از ۱۰ عنوان کتاب در بازار نشر عرضه کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: سهم کتاب و کتابخوانی برای رفع اضطراب ناشی از شیوع کرونا در کشور قابل توجه بود. به نحوی که کتاب و کتابخوانی سهم بیشتری نسبت به قبل در اوقات فراغت پیدا کرد. پاره‌ای از اتفاقات به کمک آمد تا نشان دهد ناشران و مخاطبان به حوزه فرهنگ مکتوب توجه نشان دادند. در برنامه‌های فصلی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در مجموع یک میلیون و ۲۰۰ هزار کتاب به مبلغ ۵۰ میلیارد تومان فروخته شد.

صالحی ادامه داد: جریان فرهنگ مکتوب ما در طوفان سهمگین کرونا زنده، پویا و فعال است. کمک فضای مجازی به فرهنگ مکتوب در این مدت شتاب بیشتری پیداکرد. ۶۹ و ۳ دهم درصد ناشران از فضای مجازی برای تبلیغ کتاب هایشان استفاده کردند و این مسئله نشان می‌دهد، فضای مجازی در این دوران در حد انتقال متن نیست بلکه در حوزه تولید پادکست، قصه خوانی و نقالی کتاب هم وارد شده و با شیوه‌های متنوعی به سمت تبلیغات کتاب حرکت می‌کند. حدود ۵۰ درصد سفارش اینترنتی کتاب در دوران شیوع کرونا و خرید از کتابفروشی‌ها ۴۸ درصد بود. ۴۶ و ۶ دهم درصد جامعه ما کتابخوان هستند و از این تعداد ۱۹ و ۲ دهم درصد کتاب الکترونیک مطالعه می‌کنند. این مسئله نشان می‌دهد ذائقه مصرف جدیدی در کشور شکل گرفته است.

وی بیان کرد: در نتیجه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران برای ایرانیانی که خارج از کشور هستند، امکان مشاهده کتاب‌های فارسی فراهم می‌شود. همچنین می‌توان خلاصه‌هایی از کتاب‌ها را به زبان‌های مختلف در سال‌های آینده داشت و عدالتی فرهنگی را در کشور ایجاد کرد. در نتیجه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، شاهد کاهش تخلفات و هزینه‌های بالادستی خواهیم بود. قدرت کنترل موجود در فضای مجازی از فروش کتاب‌های غیر توسط ناشران جلوگیری می‌کند؛ مسئله‌ای که در نمایشگاه فیزیکی کتاب دیده می‌شد.

همچنین، ایوب دهقانکار مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، درباره نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: در نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران، هزار و ۷۲۵ ناشر داخلی و ۱۸۰ ناشر خارجی شرکت کرده اند. تعداد ۱۰۰ هزار عنوان کتاب در بخش کتاب‌های داخلی نمایش داده می‌شود و با توجه به ساختار این رویداد فرهنگی امکان افزایش عناوین کتاب‌ها در این بخش تا ۳۵۰ هزار عنوان هم وجود دارد.

وی افزود: در بخش بین الملل نمایشگاه مجازی کتاب تهران، ۱۰۹ مرکز از خارج از کشور و از ۲۴ کشور حضور دارند. برخی از کشورها برای نخستین بار است که در این رویداد فرهنگی شرکت کردند و پیش از این در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور نداشتند. قابلیت تبادل رایت هزار و ۴۵۰ عنوان کتاب در این نمایشگاه وجود دارد. همچنین کتاب‌های بخش داخلی با تخفیف ۲۰ درصد و کتاب‌های خارجی با تخفیف ۵۰ تا ۷۰ درصد فروخته می‌شوند. کتاب‌ها رایگان به درب منازل می‌رسند.

رئیس موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ادامه داد: امکان جستجوی کتاب بر اساس نام مولف و ناشر و همچنین جستجوی پیشرفته کتاب در سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران وجود دارد. دسته بندی سابق نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در این رویداد فرهنگی وجود دارد. پنل رایگان به ناشران اختصاص داده شده و همچنین معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پست کتاب‌های ناشران با قیمت کمتر از ۵۰ هزار تومان را با ۲۵ درصد تخفیف و بیش از این مبلغ را بسته به میزان مسیر با ۵۰ تا ۷۵ درصد تخفیف برای مخاطبان ارسال می‌کند.

در ادامه، هومان حسن پور رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان با اشاره به اینکه برای نحوه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران کارهای زیادی انجام شد، بیان کرد: این روداد فرهنگی برای نخستین بار در جهان با این نحوه برگزار می‌شود. در هیچ یک از نمایشگاه‌های دنیا جنبه فروشگاهی وجود نداشت. تلاش ما این بود که صدای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران در تمام کشور شنیده شود.

در این مراسم همچنین، محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره نمایشگاه مجازی کتاب گفت: همیشه این نقد وجود داشت که اطلاعات موسسه خانه کتاب در اختیار همه قرار نمی‌گیرد. نمایشگاه مجازی کتاب تهران یک فضای فرهنگی است که در این فضا اطلاعات موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران نمایش داده می‌شود. یک فرد می‌تواند ساعت‌ها با کتاب‌ها آشنا شود و چند صفحه نخست آن را مطالعه کند. امکان خرید کتاب هم وجود دارد قصد ما این بود که به اقتصاد نشر ایران کمک کنیم.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران در راستای تحقق عدالت فرهنگی است. مسئله‌ای که در نمایشگاه فیزیکی وجود نداشت. الان امکان خرید کتاب برای دور دست‌ترین مناطق کشور هم فراهم شده است. اگر زودتر برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب اقدام می‌کردیم، می‌توانستیم بسیاری از کشورهای دیگر را به نمایشگاه کتاب بیاوریم و بتوانیم در آینده ترکیبی از نمایشگاه فیزیکی و مجازی را برگزار کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.