شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳

بحران کرونا و اصرار برای برگزاری جشنواره فیلم فجر/4

حقیقی: اگر دستگاه های نظارتی همت به خرج دهند می توان بودجه جشنواره‌ها را به حوزه های مهمتری نظیر تأمین معیشت سینماگران بیکار اختصاص داد

سیاوش حقیقی نشست خبری فیلم سینمایی «خون خدا»

سینماپرس: سیاوش حقیقی تهیه کننده سینما گفت: متأسفانه ما از خلاء های قانونی زیادی رنج می بریم یکی از مهمترین خلاء های قانونی آن است که هیچ دولتی نمی تواند بودجه ای که برای مسأله ای مانند جشنواره فیلم فجر اختصاص داده شده را در قالب کارهای دیگر مصرف کند؛ البته همین حالا هم دیر نشده، اگر دستگاه های نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و... پای کار بیایند و همت به خرج دهند می توان بودجه جشنواره را به حوزه های مهمتری نظیر تأمین معیشت سینماگران بیکار و خانه نشین اختصاص داد و یا آن را برای بهبود زیرساخت های سینما در نظر گرفت.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «خون خدا» و «مادری» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده معتقدم ما امروزه نیازمند آن هستیم که در خصوص مباحث نظارتی و بودجه ریزی اصلاحاتی جدی انجام دهیم. به عقیده بنده در همه حوزه ها و بخش ها مسئولان باید این فرصت را داشته باشند که در مواقع اضطراری بودجه را صرف کارهای مهم تر کنند. بی شک اگر این خلاء قانونی وجود نداشت ما امروزه همگی مان از مسئولان سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست می کردیم بودجه هنگفت جشنواره را به حوزه معیشت سینماگران اختصاص دهند.

وی ادامه داد: برگزاری جشنواره فجر به شیوه کنونی تنها جشنی برای قدردانی از اهالی سینما است؛ بی شک این جشنواره هیچ دستاورد دیگری نخواهد داشت و تنها تکلیف فیلم هایی که در این ایام تولید شده اند مشخص خواهد شد! بنده معتقدم این اتفاق بدی است که سینماگران امکان تماشای فیلم های همکاران شان را ندارند و منتقدان و اهالی رسانه نیز نمی توانند مانند سال های گذشته فیلم ها را به درستی رصد کرده و نظرشان را در خصوص فیلم ها بیان کنند.

حقیقی در این باره تأکید کرد: جشنواره فیلم فجر در شکل قدیمی اش هیچ اثرگذاری نداشت، در واقع سال ها است این جشنواره هیچ اثرگذاری در سینمای ایران ندارد اما بی تردید با این شکل و شیوه کنونی هرگز نمی توان هیچ انتظاری برای اثرگذاری از جشنواره داشت.

وی ادامه داد: بنده اصولاً معتقدم سینما ما اندازه در اندازه و قواره ای نیست که بتواند اثرگذاری مطلوبی روی جامعه داشته باشد. تلویزیون به دلیل در دسترس بودن و فراگیر بودن و ارتباط با عامه افراد جامعه داشتن شاید تا حدودی اثرگذار باشد اما سینمای ایران سال ها است اثرگذاری خود را از دست داده است.

حقیقی سپس با بیان اینکه انقلاب ما فرهنگی بود اما هیچ یک از مسئولان در عمل دغدغه اعتلای فرهنگ و هنر را ندارند تصریح کرد: افسوس که علیرغم تمامی شعارها، سخنرانی ها و وعده ها هیچ گونه اقدام موثری برای رشد و ارتقای سطح فرهنگی و هنری کشور شاهد نیستیم. این مسأله بسیار متأثرکننده است. ما نباید اجازه دهیم فرهنگ و هنر کشور با برخی تصمیمات خلق الساعه بیش از پیش به قهقرا کشانده شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.