چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸

«گلوله‌باران»؛

روایت یک گروه مستندساز از خط مقدم مبارزه با داعش در سوریه

مستند گلوله‌باران

سینماپرس: کارگردان مستند «گلوله‌باران» که سال گذشته توانست تندیس بهترین مستند جشنواره «سینماحقیقت» را از آن خود کند،‌ تأکید دارد که باید در تاریکی سالن سینما به تماشای این فیلم بنشینید.

به گزارش سینماپرس، آئین دیدار با عوامل مستند «گلوله‌باران» همزمان با آغاز اکران این فیلم مستند در گروه سینمایی «هنر و تجربه» شب گذشته سه‌شنبه ۸ مهرماه با حضور عوامل این مستند و جمعی از علاقمندان سینمای مستند در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

این مستند که سال گذشته و در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» برای اولین‌بار رونمایی شد، مستندی به کارگردانی مشترک حسین مؤمن و مرتضی پایه‌شناس و تهیه‌کنندگی مرتضی شعبانی است و روایتی متفاوت و نفس‌گیر از حضور یک گروه مستندساز در خط مقدم مبارزه با داعش در سوریه را به‌تصویر درآورده است.

«گلوله‌باران» در جشنواره «سینماحقیقت» عنوان بهترین فیلم مستند را از آن خود کرد و حالا علاقمندان سینمای مستند این فرصت را دارند تا همزمان با اکران این فیلم در گروه «هنر و تجربه» به تماشای آن در سالن سینما و بر پرده نقره‌ای بنشینند.

این فیلم را باید در سینما ببینید

مرتضی پایه‌شناس یکی از کارگردانان این فیلم شب گذشته و پیش از اکران فیلم ضمن خیرمقدم به حاضرانی که با وجود ملاحظات کرونایی در این مراسم حضور یافتند، گفت: فکر می‌کنم اکثر کارهای مستندی که تا به امروز ساخته‌ام، خیلی مهم نبوده که حتماً در سالن سینما دیده شود، «گلوله‌باران» اما مستندی است که تنهایی مخاطب و تاریکی سالن سینمایی را در طراحی فضای آن مدنظر داشته‌ام. به همین دلیل این فیلم حتماً باید در سالن سینما دیده شود.

این مستندساز با اشاره به اکران «گلوله‌باران» در گروه «هنر و تجربه» ادامه داد: از دید من اکران در گروه هنر و تجربه برای فروش نیست. فکر می‌کنم همان‌طور که در نام این گروه مشخص است، فیلم‌هایی که در حوزه سینما تجربه‌ای را ثبت کرده‌اند در این گروه اکران می‌شوند تا یک جریان نقد و بررسی حول آن تجربه شکل بگیرد. این جریان نقد و بررسی برایم خیلی اهمیت دارد و اکران فیلم در این گروه هم بیشتر به این دلیل است که اگر به‌واسطه این جریان نقد و بررسی کسی کنجکاو شد که اثر را ببیند، فیلم در دسترس باشد.

پایه‌شناس در ادامه از همراهان خود در ساخت مستند «گلوله‌باران» تشکر کرد و گفت: حسین مؤمن و سعید منفرد دو فیلمبردار این فیلم بودند که در سخت‌ترین شرایط دوربین‌شان را روشن نگه داشتند و مهمتر از آن خودشان در جریان فیلم ماندند و این کاری است که کمتر تصویربرداری در سینمای مستند دیده‌ام انجام دهد. یحیی محمدعلی هم با رنگ‌آمیزی تصاویر، بسیار به حس و حال فیلم کمک کرده است. محمدحسین ابراهیمی هم صداگذار کار است که از بس کارش تمیز است خودم هم گاهی فراموش می‌کنم این کار صداگذاری هم داشته است!

وی در ادامه با تشکر از مرتضی شعبانی تهیه‌کننده این مستند گفت: تهیه‌کننده این مستند بسیار صبوری کرد و اجازه داد که فیلم به‌صورت درست به ثمر برسد. از همه بچه‌های مرکز مستند حقیقت هم سپاسگزارم که در همه حال پشتیبان گروه‌های فیلمسازی هستند.

پایه‌شناس در ادامه صحبت‌های خود گفت: حوادث این فیلم در سوریه می‌گذرد اما سعی کردم تا جایی که امکان دارد در پای میز مونتاژ، فیلم را از زمان و مکان عاری کنم. در واقع می‌خواستم فیلم نشان‌دهنده موقعیتی باشد که مخاطب بتواند آن را تجربه کند. شخصاً در ایام عید که خیلی از ما در قرنطینه بودیم، خیلی به این فیلم فکر می‌کردم و با خود می‌گفتم چقدر شرایطم در خانه شبیه فیلم شده است.

وی در پایان تأکید کرد: این برایم ارزشمند است که فیلم توانسته است از قالب جنگی‌ که طبیعتاً به دلیل فیزیک تصاویر مدام خودش را به فیلم تحمیل می‌کند، تا حدود زیادی رها شود.

شعبانی: فکر می‌کردم تنها در دفاع مقدس بچه‌های مستندساز چنین انگیزه‌ای دارند

در ادامه و با دعوت مرتضی پایه‌شناس، مرتضی شعبانی پشت تریبون قرار گرفت و ضمن خیرمقدم به حاضران گفت: فیلمسازی در شرایط سوریه و موقعیت مقاومت خیلی سخت است. شخصاً فکر می‌کردم که تنها در دوره دفاع مقدس بچه‌های مستندساز این اندازه علاقه‌مند و با انگیزه راهی جبهه‌ها می‌شوند. خاطرم هست زمان آزادسازی حلب، صبح روزی که قرار بود پروازی به سوریه باشد، گفتند اگر می‌توانید دو اکیپ مستندسازی راهی سوریه کنید. نگران شدم چون فکر می‌کردم به هر کس تماس بگیرم که امشب بیا برو به سوریه، قطعاً جواب مثبت نخواهم گرفت.

وی ادامه داد: با دو نفر از عزیزان تماس گرفتم که یکی از آن‌ها همین آقای مؤمن بود که در فیلم «گلوله‌باران» نیز فیلمبردار کار هستند. در جواب فقط از من پرسیدند «چه ساعتی؟». ساعت ۱۱ صبح من تماس گرفتم و این مستندسازان ساعت ۸ شب در فرودگاه بودند و به جای دو اکیپ، ۵، ۶ نفر راهی منطقه شدند. از همین جا از همه مستندسازان حوزه مقاومت سپاسگزاری می‌کنم.

شعبانی تأکید کرد: در مستند «گلوله‌باران» بخش اندکی از این تلاش‌های مستندسازان به تصویر درآمده و مشت نمونه خروار از تلاش‌هایی است که صورت گرفته تا این وقایع برای آیندگان ثبت شود. این روایت‌ها برای نسل‌های آینده می‌تواند مقاومت را تعریف کند.

در مراسم دیدار با عوامل مستند «گلوله‌باران» که شب گذشته در خانه هنرمندان برگزار شد، محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مرتضی رزاق‌کریمی قائم‌مقام این مرکز، جعفر صانعی‌مقدم مدیر گروه سینمایی «هنر و تجربه» و جمعی از مستندسازان و اصحاب رسانه حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.