سه‌شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷

«اگر فقط» نیامده تعطیل شد؛

شخصیت همجنس‌باز همکاری ترکیه و نتفلیکس را به هم زد

شبکه «نت‌فلیکس»

سینماپرس: به نظر می‌رسد دولت ترکیه قصد دارد بیش از گذشته بر اینترنت و فضای مجازی تسلط داشته باشد. این موضوع باعث شده تا اپوزیسیون این کشور با دستاویز قرار دادن مسئله نظارت بر تولیدات نتفلیکس، دولت اردوغان را به سانسور و محدودسازی فضای مجازی متهم کند

به گزارش سینماپرس، غول فیلمسازی غربی پس از تهدید ترکیه از ساخت یک سریال دست کشید و عقب‌نشینی کرد. نتفلیکس تنها چند روز قبل از آغاز فیلمبرداری سریال ترکی «اگر فقط» (if only) به درخواست دولت ترکیه از ساخت این سریال منصرف شد. به گفته رسانه‌ها در این سریال یک شخصیت همجنس‌باز وجود داشته است. دولت ترکیه در مخالفت با بحث همجنس‌بازی از نتفلیکس خواسته بود شخصیت همجنس‌باز را از سریال حذف کند وگرنه فعالیت این شرکت بزرگ تولید فیلم و سریال در ترکیه را ممنوع خواهد کرد. این فشار باعث شد تا نتفلیکس به طور کامل پروژه سریال «اگر فقط» را کنار بگذارد. اگرچه رسانه‌های غربی فشار دولت ترکیه بر نتفلیکس را نشانه‌ای از سانسور و محدودیت‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند، اما چند رسانه با تمجید از این اقدام دولت آنکارا، آن را نشانه‌ای از توجه این کشور به شریعت اسلامی دانسته‌اند، ولی در مقابل نگاهی به فیلم‌ها و سریال‌هایی که نتفلیکس در ترکیه پخش می‌کند، نشان می‌دهد مجموعه‌ای از فیلم‌های غربی دارای موضوعات و روابط غیراخلاقی بدون اعتراض دولت ترکیه برای شهروندان این کشور پخش می‌شود و صرفاً دولت ترکیه به موضوع نشان دادن یک کاراکتر ترک‌زبان دارای انحرافات اخلاقی معترض است و با کلیت محتوای نتفلیکس مشکلی ندارد.


«اگر فقط» نیامده تعطیل شد

نتفلیکس بعد از تولید چند سریال مشترک با ترکیه، قرار بود سریالی با عنوان «اگر فقط» را از چند روز پیش کلید بزند؛ سریالی که ساخت آن متوقف شد، قرار بود از سال ۲۰۲۱ از نتفلیکس پخش شود.

اجه یورنچ، نویسنده فیلمنامه سریال «اگر فقط» در گفتگو با «دویچه وله» مدعی شده شخصیت همجنس‌گرا در این سریال یک شخصیت فرعی بوده است، با این وجود وزارت فرهنگ دولت ترکیه حاضر نشده مجوز ساخت به آن سریال بدهد. یورنج می‌گوید: «برخلاف شایعاتی که در رسانه‌های ترکیه پخش شده، در سریال هیچ صحنه معاشقه، جنسی یا اروتیک، وجود ندارد.»


همکاری مشترک نتفلیکس با ترکیه در ساخت سریال


«المانیتور» در گزارشی با اشاره به همکاری‌های مشترک نتفلیکس و ترکیه در ساخت مجموعه‌های تلویزیونی، به این نکته اشاره می‌کند که تا پیش از این سریال‌های «محافظ» و «هدیه» (عطیه) که سریال‌هایی ترکی هستند، توسط نتفلیکس تولید و پخش شده است.


در خلاصه داستان سریال «اگر فقط» آمده است: زنی میانسان به نام ریحان با سفر به گذشته به زمانی می‌رود که شوهرش به او پیشنهاد ازدواج می‌دهد.


«المانتیور» و چند رسانه غربی دیگر در مصاحبه با چهره‌های لیبرال اهل ترکیه، اقدام وزارت فرهنگ این کشور در جلوگیری از ساخت «اگر فقط» را نشانه‌ای از استبداد فرهنگی و سانسور عنوان می‌کنند و مدعی می‌شوند که سیاست‌های دولت اردوغان در مقابله با فضای مجازی از جمله «یوتیوب» و «نتفلیکس» نشان از عزم آنکارا برای محدود ساختن فضای مجازی و در کنترل گرفتن اینترنت است، اما واقعیت ماجرا این است که ترکیه نگران عادی‌سازی موضوع همجنس‌بازی در جامعه مسلمان ترکیه است.


بازی تزویر نتفلیکس


«نتفلیکس» با انتشار بیانیه‌ای درباره لغو تولید «اگر فقط»، بدون اشاره به فشارهای ترکیه برای توقف ساخت این سریال، به همکاری‌های بعدی با ترکیه اشاره کرده است.


«ایندی وایر» به نقل از سخنگوی «نتفلکیس» می‌نویسد: «نتفلیکس همچنان نسبت به مشترکان ترکیه‌ای و جامعه خلاق در ترکیه بسیار متعهد است. ما به استعداد باورنکردنی که با آن‌ها کار می‌کنیم افتخار می‌کنیم. در حال حاضر ما چندین اصل تولیدی در ترکیه داریم که بیشترشان مربوط به آینده‌اند و مشتاقانه منتظر هستیم تا این داستان‌ها را با مشترکان خود در سراسر جهان به اشتراک بگذاریم.».


اما به نظر نمی‌رسد عقب‌نشینی غول غربی در مقابل خواسته‌های یک دولت مسلمان، صرفاً به خاطر اخلاقیات بوده است. نتفلیکس در حال گسترش حضور خود در ترکیه است.


این شرکت تنها در سال ۲۰۱۹، بیش از ۵/۱ میلیون مشترک در ترکیه داشته است. این حجم عظیم از کاربران درآمد خوبی را برای نتفلیکس تضمین می‌کنند، آن‌ها برای حق اشتراک یک ماهه نتفلیکس در ترکیه نزدیک ۵/۲ یورو پرداخت می‌کنند.


تنها در سال ۲۰۲۰، نتفلیکس ۱۶ فیلم و سریال ساخت ترکیه را در لیست اکران‌های خود قرار داده است و همان گونه که سخنگوی این شرکت اشاره کرده در آینده نیز بر همکاری‌های مشترک نتفلیکس با ترکیه افزوده می‌شود. با این وجود، در جای دیگر این شرکت مدعی شده است که با وجود ضرر و زیان ناشی از توقف تولید «اگر فقط» این شرکت حاضر نشده تن به سانسور بدهد و پروژه را تعطیل کرده است!


مظلوم‌نمایی نتفلیکس درباره کناره‌گیری از ساخت «اگر فقط»، باعث واکنش سخنگوی حزب حاکم ترکیه یعنی حزب عدالت و توسعه شد، «ماهر اونال»، گفت: «آیا ما باید دسته‌جمعی از نتفلیکس عذرخواهی کنیم!؟ آن‌ها از ما چه می‌خواهند؟ آیا ما باید برای هر چیزی که نتفلیکس می‌سازد شکرگزار باشیم و آن را مقدس بشماریم!؟»


به نظر می‌رسد دولت ترکیه قصد دارد بیش از گذشته بر اینترنت و فضای مجازی تسلط داشته باشد.


این موضوع باعث شده تا اپوزیسیون این کشور با دستاویز قرار دادن مسئله نظارت بر تولیدات نتفلیکس، دولت اردوغان را به سانسور و محدودسازی فضای مجازی متهم کند، با این حال نتفلیکس تا به حال چند بار در برابر خواسته‌های دولت آنکارا برای حذف تولیدات مرتبط با ترکیه سر تعظیم فرود آورده است؛ اتفاقی که درباره دولت‌هایی مثل عربستان سعودی، سنگاپور، ویتنام و آلمان نیز تکرار شده است.

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.