شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲

رویکرد کمیسیون فرهنگی مجلس نسبت به سینما/۳

رافعی: کمیسیون فرهنگی مجلس باید باعث گسترش فرهنگ ایرانی-اسلامی در سینما شود/ اعضای کمیسیون با سینماگران دیدار داشته باشند

عباس رافعی در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات

سینماپرس: عباس رافعی کارگردان سینما در پی آغاز به کار مجلس یازدهم شورای اسلامی، در خصوص رویکرد کمیسیون فرهنگی جدید مجلس نسبت به سینما گفت: کمیسیون فرهنگی مجلس باید باعث گسترش فرهنگ ایرانی-اسلامی در سینما شود؛ این روزها سینمای ایران بسیار نحیف شده و از مشکلات عدیده ای رنج می برد، دولت از نظر اقتصادی کمک شایسته ای به سینما نمی کند و نظارت جدی هم بر سینما وجود ندارد.

کارگردان فیلم های سینمایی «فصل فراموشی فریبا» و «آوازهای سرزمین من» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این وظیفه اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی است که با دلسوزی و دغدغه مندی نسبت به سینمای کشور بتوانند بخشی از مشکلات جاری در این حوزه را برطرف نمایند. برداشت بنده از آنچه که پیش از این در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی رخ داده این است که اعضای این کمیسیون خودشان به سمت سینماگران نمی آیند و با سینماگران احساس بیگانگی دارند؛ متأسفانه مقوله فرهنگ از نظر این افراد در جاهای دیگر به غیر از سینما است و سینما جزو علاقمندی های شان نیست.

وی ادامه داد: بی تردید ایجاد تعامل میان یکایک اهالی سینما، مسئولان سازمان سینمایی و اعضای محترم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی می تواند برای سینمای کشور بسیار مثمرثمر باشد از این رو معتقدم دیدارهای منظم هفتگی اعضای کمیسیون با سینماگران باید در دستور کار قرار گیرد و اگر وقت چنین ملاقاتی با یکایک سینماگران وجود ندارد اعضای کمیسیون حداقل هفته ای یک بار نشستی جدی با رئیس سازمان سینمایی داشته باشند.

رافعی خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همگی سیاستمدار هستند و شناخت چندانی نسبت به حوزه فرهنگ و به ویژه سینما ندارند و بعضاً به دلیل اینکه کمیسیون های دیگر پر شده از سر اجبار به سمت کمیسیون فرهنگی می آیند. من امیدوارم در مجلس یازدهم دغدغه مندی جدی از سوی اعضای کمیسیون نسبت به حوزه فرهنگی و هنری و بالاخص سینما را شاهد باشیم.

این سینماگر با بیان اینکه برنامه ریزی منظم برای تماشای فیلم های سینمایی با حضور سینماگران و اعضای کمیسیون می تواند باعث ایجاد یک تعامل متقابل شده و مشکلات عدیده سینما بالاخص مشکلات زیرساختی، اقتصادی و محدودیت های سینما را برطرف کند اظهار داشت: مسئولان کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی باید به این باور برسند که اگر سینما تقویت شود امنیت ملی ما تقویت می شود. انتظار ما این است که مسئولان محترم این کمیسیون در زمان برنامه ریزی رئیس جمهور و وزرا برای بودجه نویسی نظارت داشته باشند و بتوانند باعث ایجاد افزایش بودجه سینما شوند.

کارگردان فیلم های سینمایی «کیمیا و خاک» و «آفتاب بر همه یکسان می تابد» تأکید کرد: اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی باید پشتیبان معنوی سینماگران باشند؛ کمیسیون فرهنگی نباید عملکردی انفعالی داشته باشد. آن ها باید مرتباً معضلات سینما را به مدیران سینمایی گوشزد کنند و از آن ها انتظار برطرف شدن این معضلات و مشکلات را داشته باشند.

رافعی در پایان این گفتگو متذکر شد: پیش از این همه دستورها روی کاغذ بوده و اغلب جنبه عملی و اجرایی به خود نگرفته است؛ بی شک اگر اهتمام و دغدغه مندی در بین اعضای کمیسیون وجود داشته باشد آن ها می توانند با برقراری یک ارتباط تنگاتنگ میان سینماگران و خود، موانع و مشکلات متعدد در سینما را برای همیشه برطرف کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.