شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴

رویکرد کمیسیون فرهنگی مجلس نسبت به سینما/۲

فهیم: مجلس سینمای بی خاصیت امروز را دچار تغییرات مثبت کند/ اصلاح زیرساخت های سینما باید در دستور کار کمیسیون فرهنگی قرار گیرد

محمد تقی فهیم در نشست نقد و بررسی مستند«معمای سی-۱۳۰»

سینماپرس: محمدتقی فهیم منتقد پیشکسوت سینما در پی آغاز به کار مجلس یازدهم شورای اسلامی، در خصوص رویکرد کمیسیون فرهنگی جدید مجلس نسبت به سینما گفت: متأسفانه در حال حاضر ما سینمایی نداریم که به درد مردم بخورد و آحاد افراد جامعه بتوانند در سالن های سینما وقت شان را به خوبی و سلامت بگذرانند؛ بی تردید مجلس می تواند با ارائه لوایحی مناسب و نظارت دقیق بر اجرای آن سینمای بی خاصیت امروز را دچار تغییرات مثبت کند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مطابق فرمایش حضرت امام خمینی (ره) مجلس در رأس همه امور است؛ وظیفه سایر دستگاه ها و نهادها را مجلس روشن می کند و اگر مجلس نباشد هیچ چیز نه قابل تأیید است نه قابل ترمیم و تغییر!

فهیم ادامه داد: در واقع این مجلس است که تعیین کننده همه چیز در کشور است چرا که مجلس از بطن مردم برآمده و مردم با انتخاب آگاهانه شان دست به گزینش نمایندگانی زده اند که باید از آن ها حمایت کنند. مشروعیت مجلس بی تردید جدی تر و قانونی تر از بسیاری نهادها و ارگان های دیگر است. مجلس نهادی مردمی است چرا که همه افراد آن از دل توده های مردم انتخاب شده اند.

این منتقد سینما با بیان اینکه مناسبات در مجلس نسبت به بسیاری ارگان های دیگر دمکراتیک تر است اظهار داشت: به عنوان مثال ما در دولت با بخشنامه های دستوری مواجه هستیم اما در مجلس هیچ چیز بر اساس دستور جلو نمی رود. حالا که چنین ساختاری در مجلس شورای اسلامی حاکم است و از آنجا که نمایندگان مجلس تمایلات و نیازهای مردم را می دانند باید همه تلاش شان را به کار ببرند تا بر اساس نیاز آن ها حرکت کنند؛ بی شک اگر چنین اتفاقی به خصوص در حوزه فرهنگی و هنری رخ دهد ما با فرهنگ ملی و مردمی که مورد علاقه مردم است روبرو خواهیم شد.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران تأکید کرد: کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی می تواند به عنوان نطفه و قلب تپنده فرهنگ کشور شناخته شود. اگر قرار است سینمای ایران بدل به سینمای مردمی شود نهادهای نظارتی و قانون گذار همچون مجلس شورای اسلامی باید به آن توجه ویژه تری داشته باشند. مجلس می تواند نیازسنجی کند که مردم چه فیلم هایی می خواهند، چه شهرهایی فاقد سالن سینما هستند و...؛ مجلس می تواند در مورد موضوعات و محتوای فیلم های سینمایی نیز قانون گذاری کند.

فهیم خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مسائلی که کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برای اجرای عدالت عمومی باید به آن توجه ویژه داشته باشد این است که مسئولان سینما را مجبور به توسعه زیرساخت ها در شهرهای فاقد سالن کند. متأسفانه طی سال های اخیر ما تنها شاهد تمرکز بر توسعه سالن های سینمایی در کلان شهرها هستیم و همین مسأله یکی از علل جدی است که سینمای ایران امروزه حالت مردمی ندارد.

وی متذکر شد: مجلس شورای اسلامی می تواند موتور سینما را به حرکت درآورد. مردم امروزه با فیلم هایی روبرو هستند که به دلیل ابتذال مفرط مورد پسندشان نیست. فیلم های ایرانی امروزه نمی توانند جامعه را اقناع کنند و مجلس می تواند از همه نظر برای بهبود اوضاع سینما کمک کننده باشد. کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی باید تمرکز اصلی خود را روی این مسأله بگذارد که این سینمای مهجور و کم مخاطب تغییر رویه دهد. مجلس می تواند برای سینما ریل گذاری کند و اعضای کمیسیون فرهنگی باید فعالانه برای اعتلای سینمای کشور تلاش کنند نه اینکه رویکردی خنثی نسبت به سینما داشته باشند و نهایتاً با یک مصاحبه در طول سال فکر کنند که برای سینما کاری انجام داده اند!

این منتقد سینما با انتقاد از ناکارآمدی دولت فعلی در عرصه فرهنگ و هنر تصریح کرد: در این دولت مسأله فرهنگ نه تنها در صدر امور قرار نداشت که به شدت نسبت به آن بی توجهی هم شد. این وظیفه مجلس است که پیگیری کند چرا در حوزه فرهنگ و هنر این همه ضعف و لنگی وجود دارد. سینما که امروزه به عنوان یک رسانه بسیار قدرتمند و موثر در جهان شناخته می شود متأسفانه در کشور ما به دلیل اهمال کاری های مفرط مسئولان و برخی سینماگران کارکرد خود را از دست داده است و کمیسیون فرهنگی می تواند با ورود به این نوع مسائل بخش مهمی از معضلات سینما را برطرف کند.

فهیم در خاتمه این گفتگو با بیان اینکه من امیدوارم اعضای جدید کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با نگاه انتقادی نسبت به کمیسیون های گذشته توجه و اهتمام ویژه ای برای بهبود وضع کیفی سینما داشته باشند اظهار داشت: دولت در این سال ها همواره از ضعف این کمیسیون به نفع گذران امور و سهل انگاری اش در سینما استفاده کرده و امید است که نمایندگان فعلی جلوی این امر ناپسند و شوم را بگیرند. من آرزو می کنم اعضای کمیسیون فرهنگی مجلش بتوانند افق روشنی برای آینده سینمای کشور ترسیم کنند و حرکتی انجام دهند تا در پایان دوره نمایندگی شان بتوانند به آن مفتخر باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.