چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴

کیومرث مرادی:

صداوسیما می‌تواند با تولید تله‌تئاتر به حمایت از تئاتر بیاید

کیومرث مرادی

سینماپرس: کیومرث مرادی کارگردان تئاتر با اشاره به پخش ۱۰ فیلم تئاتر مطرح جهان با رعایت حقوق مولف در اینستاگرام عنوان کرد در بحران پیش آمده صداوسیما می‌تواند با تولید برنامه کمک بزرگی به هنرمندان کند.

به گزارش سینماپرس، کیومرث مرادی نویسنده، مدرس و کارگردان تئاتر درباره فعالیت‌هایش در روزهای کرونایی و برنامه‌های پیشنهادی‌اش برای اهالی تئاتر در این بحران به مهر گفت: این روزها در تمام دنیا بحران شیوع ویروس کرونا جریان دارد و هیچکس تاکنون چنین پروسه‌ای را تجربه نکرده بود و شاهد هستیم تمام مراکز تئاتری و آموزشی تعطیل هستند. در این میان عده‌ای دست به کار فعالیت‌های خلاقه شده‌اند و با استفاده از تکنولوژی فعالیت‌های آموزشی و حتی اجرای تئاتر را از رونق نینداخته‌اند. البته در این میان مخالفان و موافقانی وجود دارند که من زیاد مخالفت با این برنامه‌ها را نمی‌فهمم و از انتقادات دوستان به خصوص در زمینه آموزش تعجب می‌کنم.

وی ادامه داد: در واقع ما ۲ راه حل بیشتر پیش رو نداریم یا اینکه بمیریم یا کارهای خلاقه کنیم! معلوم است که تئاتر باید زنده باشد و جذابیت اجرا و آموزش تئاتر در زنده بودنش است و همه می‌دانیم که تئاتر روی صحنه و در ارتباط تنگاتنگ بازیگر و مخاطب شکل می‌گیرد، بنابراین وقتی من به‌عنوان یک کارگردان و مدرس می‌بینم که نمی‌توانم سلامت تماشاگر و بازیگر و هنرجوی خودم و خانواده‌هایشان را به خطر بیندازم و ناخودآگاه تبدیل به قاتلی شوم که مسبب انتقال ویروس کرونا به آن‌ها هستم، پس طبیعتا تصمیم می‌گیرم در این شرایط با کمک تکنولوژی کار خلاقه کرده و از تمام توانم استفاده کنم تا راه‌های دیگری را برای شرایط کوتاه مدت پیدا کنم.

مگر در زمان جنگ تئاتر تعطیل شد؟

مرادی یادآور شد: مگر در زمان وقوع جنگ ایران و عراق در دهه ۶۰ تئاتر ما تعطیل شد که در این شرایط هم بخواهیم آن را تعطیل کنیم؟ در آن زمان تئاتر بخش دیگری از جامعه را هدایت می‌کرد و وظیفه خودش را انجام می‌داد، بنابراین فکر می‌کنم هیچکدام از مدیران، سیاستمداران، هنرمندان و مردم فکرش را نمی‌کردند که این اتفاق بیفتد اما حالا که رخ داده نمی‌توانیم کتمانش کنیم، پس به نظرم به جای غرزدن به یکدیگر باید همدیگر را تشویق کنیم.

مگر در زمان وقوع جنگ ایران و عراق در دهه ۶۰ تئاتر ما تعطیل شد که در این شرایط هم بخواهیم آن را تعطیل کنیم. در آن زمان تئاتر بخش دیگری از جامعه را هدایت می‌کرد و وظیفه خودش را انجام می‌دادوی افزود: من از هر نوع فعالیتی در این عرصه که مخاطب را همچنان برای تئاتر حفظ کند حمایت می‌کنم چون فکر می‌کنم به این شکل امید را به جامعه تزریق می‌کنیم و این کار وظیفه صددرصد هنرمند است که در جامعه خودش طراوت به وجود بیاورد.

کارگردان نمایش «شکلک» تاکید کرد: می‌خواهم از جوانان و مهندسان کشورمان در زمینه آی‌تی تشکر کنم که در این شرایط خیلی به مردم در استفاده از تکنولوژی کمک کرده‌اند. مهندسان جوان آی‌تی در این  مدت به موسسه پادمآرت و هنرجویان من کمک بسیاری کردند و من توانستم یک کارگاه آموزشی چند وجهی آنلاین داشته باشم و خوشحالم که توانستم از بستری که توسط مهندسان آی‌تی ایرانی طراحی شده استفاده می‌کنم. این دوستان بسیار دقیق و حساب شده به جامعه هنری و حوزه آموزش کمک می‌کنند. ما باید برای شرایط خاص طراحی و برنامه‌ریزی داشته باشیم، بله همه می‌دانیم که کلاس بازیگری احتیاج به تمرین‌های عملی در کنار تئوری دارد اما در این وضعیت معلمان ما نیز می‌توانند کمی تنبلی را کنار بگذارند و با افزایش زمان برگزاری کلاس‌هایشان و اینکه در هر ساعت فقط اتودهای ۲ هنرجو را به صورت حضوری و با رعایت فاصله اجتماعی ببینند، باعث شوند در این شرایط کلاس‌های آموزشی ادامه داشته باشد و اجازه ندهند امید متوقف شود.

مرادی متذکر شد: من غمگین می‌شوم از قضاوت‌های عجولانه و البته می‌دانم که به دلیل ناراحتی و خستگی مردم است و هیچ حب و بغضی پشتش نیست. ما ایرانی‌ها نسبت به هر تغییر واکنش نشان می‌دهیم و ممکن است سال‌ها طول بکشد که شرایط جدید را بپذیریم اما در نهایت می‌بینیم افرادی که مخالف هستند بعدا از این موقعیت‌ها به خوبی استفاده می‌کنند که جای خوشحالی هم دارد. فکر می‌کنم یک کارگردان موظف است که هر موقعیت دراماتیکی را تبدیل کند به یک امتیاز و امکان برای گروهش.

پخش فیلم-تئاترهای مطرح جهان در لایو اینستاگرام

وی درباره ایده پخش فیلم تئاترهای مطرح جهان در فضای اینستاگرام هم بیان کرد: قرار است از پنجشنبه این هفته ۱۱ اردیبهشت ماه در فضای لایو صفحه اینستاگرام موسسه «پادمآرت» هر هفته یکی از فیلم‌تئاترهای شناخته شده جهان را برای علاقه‌مندان به نمایش بگذاریم. با ارتباطاتی که با هنرمندان و اساتید تئاتر در دیگر نقاط جهان داشته‌ام این امکان فراهم شده که علاقه‌مندان به مدت ۱۰ هفته بتوانند ساعت ۲۳:۳۰ به دیدن فیلم تئاترهای بزرگ جهان نمایش بنشینند.

صداوسیما می‌تواند با تولید تله تئاترهای متفاوت و ساخت برنامه‌های مختلف تئاتری در حمایت از تئاتر و آگاه سازی و روشن تر کردن جامعه نقش پررنگی داشته باشدوی ادامه داد: در همین راستا طی صحبت‌هایی که با رابرت ویلسون داشته‌ام قرار است وی سه اثر خود را برای من بفرستد تا آن‌ها را به نمایش بگذاریم. برنامه این هفته نمایش فیلم مستندی از زندگی پینا باوش طراح حرکت مطرح آلمانی خواهد بود که با عنوان «یک روز پینا پرسید» با زیرنویس فارسی برای علاقه‌مندان پخش خواهد شد. همه این آثار با رعایت حقوق مولف و حفظ کپی رایت برای علاقه‌مندان تئاتر پخش خواهد شد چون معتقدم همه ما فارغ از هر نوع اختلاف جناحی، سیاسی، فرهنگی باید در شرایط امروز، تئاتر را در شهر و کشورمان زنده نگه داریم و مردم هم در چنین موقعیت‌هایی ثابت کرده اند که در کنار هم هستند.

مرادی درباره پیش بینی که از آینده تئاتر دارد، گفت: ما در شرایطی قرار داریم که تا زمانی که واکسن یا داروی کرونا پیدا نشود این بیماری با ما خواهد بود، بنابراین معتقدم در حال حاضر باید منتظر باشیم و ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد و جامعه جهانی چه راهکاری برای این وضعیت می‌اندیشد، اما با وجود این شرایط نیازمندیم که از زندگی و مهمتر از آن از یکدیگر مراقبت کنیم. امیدوارم همانطور که ما به عنوان هنرمند از جامعه خود مراقبت می‌کنیم جامعه هم در قبال ما و فارغ از هر نوع قضاوت و جناح بندی مراقبت کند.

وی در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: یکی از سازمان‌هایی که معتقدم در این دوران می‌تواند بسیار به هنرمندان تئاتر کمک کند اما کم‌کاری می‌کند صداوسیما است. صداوسیما می‌تواند با تولید تله‌تئاترهای متفاوت و ساخت برنامه‌های مختلف تئاتری در حمایت از تئاتر و آگاه‌سازی و روشن‌تر کردن جامعه نقش پررنگی داشته باشد. این کار شاید خیلی بیشتر از برنامه‌های دست چندم خارجی که در تلویزیون پخش می‌شود، اعتبار و طرفدار داشته باشد. شبکه چهار که به‌عنوان شبکه فرهیختگان شناخته می‌شود می‌تواند در این کار پیشقدم شود و حتی با تولید برنامه برای هنرمندان برنامه‌سازی کند و حتی ممکن است در این شرایط مجموعه‌ای از آثار بسیار جذاب برای تلویزیون تولید شود. در همین راستا به خانه تئاتر پیشنهاد دادم که جلسه‌ای با رییس سازمان صداوسیما در این رابطه بگذارند و برنامه سازی در باب تئاتر را در دستور کار قرار دهند. این کار هم برای مجموعه صداوسیما و هم هنرمندان امتیاز زیادی دارد که امیدوارم این همکاری اتفاق بیفتد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.