سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸

شعله ور شدن آتش اختلاف در خانه ای بلاتکلیف؛

از نامه نگاری انتقادی صنوف سینمایی بر ضد رفتارهای دیکتاتورمآبانه مدیران شاه نشین خانه سینما تا خبرهایی مبنی بر تدارک تجمع اعتراضی صنوف سینمایی در دوران کرونایی!

انتقاد سینماگران از خانه سینما

سینماپرس: هرچند مدتی طولانی است که عملکرد دست اندرکاران خانه سینما شبهات زیادی را ایجاد کرده و صدای انتقاد و اعتراض گسترده سینماگران از عملکرد دیکتاتورمآبانه مدیران این نهاد ضدصنفی به گوش می رسد اما به تازگی آتش اختلافات در این خانه بلاتکلیف که بدل به شاه نشین برای مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره اش شده، بسیار شعله ورتر شده به نحوی که بر اساس شنیده ها برخی صنوف سینمایی در حال برنامه ریزی برای برگزاری یک تجمع اعتراضی در دوران بحرانی کرونا، علیه مدیران معلوم الحال این نهاد هستند!

به گزارش سینماپرس بر اساس شنیده ها به تازگی چندین صنف مهم خانه سینما از جمله: انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، انجمن گویندگان و سرپرستاران گفتار فیلم، کانون آهنگسازان، انجمن مدرسان سینما، انجمن مدیران تولید، انجمن فیلمسازان کوتاه، انجمن منشیان صحنه، انجمن کارکنان لابراتوار فیلم، انجمن برنامه ریزان و دستیاران کارگردان سینما، انجمن دستیاران فیلمبردار و تعداد کثیری از انجمن های دیگر این نهاد، در حال تنظیم و جمع آوری امضا برای نامه ای انتقادی نسبت به عملکرد زننده، گزینشی و دیکتاتورمآبانه مدیران خانه سینما هستند.

بر اساس اطلاعات رسیده به سینماپرس در بخشی از این نامه که همچنان در حال جمع آوری امضا است و رسانه ای نشده آمده است: «ما ضمن اعلام اختلاف نظر بنیادین با نفس رفتار گزینشی با اعضای صنوف به هر شکل، تقاضای تجدیدنظر جدی در خصوص تغییر رویه در برخورد با شرایط کنونی را داریم»

بر اساس شنیده ها عملکرد گزینشی هیأت مدیره خانه سینما در خصوص نحوه توزیع ناعادلانه عیدی میلیاردی وزارت ارشاد در سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ و همچنین راه اندازی سامانه ای توسط سازمان سینمایی برای درج اطلاعات سینماگران به منظور دریافت کمک های معیشتی و رفاهی از جمله دلایل نگارش این نامه است که تاکنون بخش عمده ای از سینماگران کشور آن را امضا کرده اند.

یکی از اهالی سینما در این خصوص به سینماپرس گفت: «علاوه بر رفتار ضدصنفی مسئولان خانه سینما با هنرمندان و سینماگران، مدیران سازمان سینمایی نیز کرامت انسانی افراد را با راه اندازی این سامانه زیر سوأل برده است

بر اساس شنیده ها بی عدالتی آنقدر دل اهالی سینمای کشور را در صنف های مختلف به درد آورده است که این روزها برخی صنوف سینمایی در تدارک تجمع اعتراضی علیه مدیران این نهاد به اصطلاح صنفی هستند! و عده ای دیگر نیز پیشنهاد تحصن در مقابل وزارت ارشاد را می دهند تا شاید مسئولان ارشد فرهنگی و هنری کشور در این دوران بیکاری و خانه نشینی تدبیری اساسی برای تأمین نیازهای رفاهی، بیمه ای و معیشتی آن ها داشته باشند و مسئولان خانه سینما را وادار کنند تا پول های میلیاردی دریافتی اش را به صورت یکسان میان اعضای خانه سینما تقسیم کند.

اوضاع در این نهاد ضدصنفی به قدری است که به تازگی موجب خروج ۵ تشکل از کارگروه کرونای سینما شد! در بخشی از بیانیه اعتراضی این ۵ تشکل علیه دیکتاتوران خانه سینما آمده است: «تصور ما بر این است که متاسفانه این‌گونه حرکات غیرصنفی می‌تواند بیشتر در جهت شیوع ویروس کرونا باشد تا در حکم مقابله با آن

از سوی دیگر اظهارات دروغ همایون اسعدیان علیه هیأت ساماندهی صنوف سینمایی دولت دهم نیز با انتقاد جدی از سوی سینماگران آزاده و اندیشمند روبرو شده است! در همین رابطه تاکنون حسین فرحبخش و سیدضیاء هاشمی مواضع تندی علیه رئیس هیأت مدیره خانه سینما گرفته و حتی خواستار اقامه دعوی علیه وی در دادگاه های صالحه شده اند!

هرچند که شنیده می شود شاهسواری چندی است که درصدد استعفا از مدیرعاملی این نهاد ضدصنفی است اما خبرهای خوبی از جانشینان وی شنیده نمی شود! در همین راستا یکی از اهالی سینمای کشور که مایل نبود نامش فاش بشود به سینماپرس گفت: «اگر بخواهند روزی امثال اسعدیان را به عنوان مدیرعامل خانه سینما معرفی کنند ما به همراهی اکثریت قریب به اتفاق اهالی صنوف تمامی خیابان بهار را می بندیم و با برگزاری یک تجمع تکلیف آن ها را یکسره خواهیم کرد»!

در هر صورت مدعیان خودشیفته و سیاسی کار در رأس خانه سینما این روزها در تیررس انتقادات جدی قاطبه سینماگران آزاده قرار دارند و به حق است که هرچه سریع تر تدبیری برای رهایی سینماگران از بند این افراد اندیشه شود!

نظرات

  • ۱۳۹۹/۰۲/۰۹ - ۱۵:۰۳
    0 0
    چرا عکسها آنقدر تاریک است عکاس عزیز

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.