چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۹

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو باسینماپرس:

«خروج» بخشی از درد دل و مشکلات مردم را بیان کرده/ سینماگران ما تمایل ندارند از این حرف‌ها بزنند

حجت الاسلام نصرالله پژمان فر در مراسم بزرگداشت نادر طالب زاده

سینماپرس: جت الاسلام نصرالله پژمان‌فر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: «خروج» سهمی واقعی از مردمی که در جامعه حضور دارند را نشان داده است. این برای من ارزش است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، کووید ۱۹ یا همان کرونا ویروس زندگی بسیاری از انسان‌ها در سراسر کره خاکی را دچار دگرگونی کرده است. این روزها بیش از ۲۰۰ کشور دنیا درگیر کرونا شده‌اند و جوامع مختلف از پیشرفته تا کم‌برخوردار و عقب مانده با شرایط قرنطینه روزگار سپری می‌کنند و روزگاری نو و البته غریب برای حیات بشری در حال سپری شدن است.
در چنین شرایطی که انسان به عنوان یک موجود اجتماعی باید با دوری از جمعیت زندگی کند، پیشنهادهای تازه همیشه جذابند. تا اینجا پیشنهادهایی که اینا در ایران دیده شده‌اند صرفا از جنس معرفی کتاب و البته فیلم‌های چندبار دیده شده بوده‌اند و رنگ و بویی از تازگی نداشته‌اند. گویی رقابتی شکل گرفته تا جمعیت هشتاد و چند میلیونی همه کتاب‌ها را بخوانند و همه فیلم‌های تا امروز اکران شده را ببینند، بلکه کسی به فکر ابتکارات تازه بیافتد!
اما در این میان اتفاقی تازه در سینمای ایران شکل گرفت. تهیه کنندگان فیلم سینمایی «خروج» تصمیم گرفتند پیش از اکران فیلم‌شان در سالن‌های سینما آن را روانه شبکه نمایش خانگی و VOD کنند. این تصمیم به زعم بسیاری از کارشناسان سینما، با جسارت و ریسکی بسیار بالا اتخاذ شد که پرداختن به آن، سوژه‌ای جذاب و مهم برای رسانه‌ها به شمار می‌رود.
بری اینکه بررسی شود آیا سینمای ایران به لحاظ زیرساخت و البته جنس فرهنگ رایج در بین مخاطبین آن، آمادگی چنین اکران و پخشی را دارد یا خیر؛ دانستن نظرات مسولین فرهنگی خالی از لطف نیست. بالاخص مسولینی که وظیفه قانون‌گذاری و نظارت بر فرهنگ را در مجلس شورای اسلامی شورای اسلامی به عهده دارند.
نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد و کلات در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است که در کمیسیون فرهنگی مجلس نیز عضویت دارد. وی در سال‌های گذشته ریاست این کمیسیون در مجلس را نیز عهده دار بوده و بدون شک نظرات وی در خصوص فیلم سینمایی «خروج» و اقدام اخیر آن در شرایط حساس و کرونایی کشور حائز اهمیت است.
داشتن راهکاری تازه در شرایط بحرانی یک ارزش است
پژمان‌فر در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در این خصوص گفت: در شرایط جدید داشتن راهکار برای ارائه خدمات به مردم یک ارزش تلقی می‌شود. اگر خدمت ما فقط برای روال عادی و طبیعی باشد و نتوانیم در شرایط ویژه خدمات مورد احتیاج مردم اعم از فرهنگی یا غیره را به آنها ارائه دهیم به نظرم نشانه ضعف است.
عضو کمیسیون فرهنگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: ما باید بتوانیم در همه شرایط، حتی در اوضاع بحرانی آماده ارائه خدمات باشیم. فرض کنید در یک منطقه سیل زده یا زلزله زده در اوج غم و غصه مردم و بحران روحی روانی، اکران کردن و نمایش فیلم و یا برگزاری نمایشگاه و سایر فعالیت‌های فرهنگی نمایش‌گر اوج توانمندی در یک عرصه به شمار می‌رود.
پخش اینترنتی «خروج» در شرایط فعلی جامعه بسیار ارزشمند است
نماینده مردم مشهد و کلات در خانه ملت گفت: تصمیم پخش اینترنتی فیلم سینمایی «خروج» در شرایط فعلی جامعه، تصمیمی بسیار ارزشمند و اتفاقی بسیار میمون و مبارک است. منتهی باید زمینه سازی کرد تا استفاده افراد از این خدمات، شرایطی را ایجاد نکند که موقعیت و سرمایه کسی که تهیه کننده اثر بوده لطمه ببیند.
پژمان‌فر در ادامه افزود: بایستی در ابتدای پخش این فیلم فرهنگسازی لازم برای قاچاق نشدن آن صورت گیرد. بایستی به مردم گفت که این کار ‌می‌تواند بشرط رعایت شدن حقوق سرمایه گذاران آن آغازگر یک حرکت بزرگ در سینمای ایران باشد. در غیر این صورت این راه برای همیشه بسته خواهد شد.
«خروج» بخشی از درد دل و مشکلات مردم را بیان کرده/ سینماگران ما تمایل ندارند از این حرف‌ها بزنند
وی در خصوص لزوم حمایت از «خروج» به عنوان یک اثر هنری خاص افزود: «خروج» یک اثر فرهنگی است که بخشی از درد و دل مردم و مشکلات آنها را بیان می‌کند و به سراغ موضوعاتی رفته که در جامعه دیده نمی‌شود. معمولا افرادی که در هنر و مخصوصا سینمای ایران هستند کمتر میل دارند چنین حرف‌هایی را در جامعه انعکاس بدهند.
حجت الاسلام نصرا... پژمان‌فر در مورد ابراهیم حاتمی کیا و سوژه بیستمین فیلمش گفت: بهرحال حاتمی کیا کسی که آمده و به رغم همه فشارهایی که تحمل می‌کند پای آرمان خود ایستاده است. او حرف واقعی مردم را بیان کرده و در «خروج» سهمی واقعی از مردمی که در جامعه حضور دارند را نشان داده است. این برای من ارزش است.
وظیفه خود می‌دانم از تلاش‌های خالصانه حاتمی کیا قدردانی کنم
پژمان‌فر که سابقه حضور چندین ساله در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در دوره‌های مختلف را بر عهده داشته، در خصوص کارنامه ابراهیم حاتمی کیا در سینمای ایران گفت: آقای حاتمی کیا چهره‌ای نیست که نیاز به تعریف داشته باشد. او در حوزه مباحث تکنیکی و فنی توانسته آثار خوب و قابل دفاعی را عرضه بکند، آنهم با توجه به تمام محدودیت‌هایی که در این عرصه وجود دارد. حاتمی کیا در مباحث مضمون و محتوا هم توانسته قصه‌های خوبی را مطرح کند که سینمای ایران کمتر به آنها پرداخته است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خاتمه بیان داشت: من حتما از حاتمی تقدیر و تشکر می‌کنم و اگر جایی مراسمی برای قدردانی از وی برگزار شود وظیفه خودم می‌دانم که بواسطه تلاش‌های خالصانه او در این مراسم شرکت کنم. از همین جا به این کارگردان ارزشمند دست‌مریزاد و خداقوت می‌گویم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.