یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴

تکمیل پازل رسانه‌های غربی

سلبریتی ها و نقش آفرینی در قامت «مغزهای پوسیده غرب‌زده»

سیزدهمین شب منتقدان و نویسندگان سینمای ایران

سینماپرس: در ادوار اخیر جشن منتقدان خانه سینما هیچگاه بدون حواشی به کار خود پایان نداده  و در چند سال اخیر در میزانسن‌های مختلفی این جشن طوری طراحی می‌شود که با حواشی سیاسی فرامتنی روبرو باشد.

به گزارش سینماپرس، سیزدهمین جشن منتقدان خانه سینما پنجشنبه دهم بهمن با حضور هنرمندان، منتقدان و سینماگران در هتل پارسیان انقلاب تهران برگزار شد. این جشن با حضور  جمعی از هنرمندان برگزار شد. پیش‌تر قرار بود که در ۱۳ دی ماه برگزار شود که با شهادت سپهبد قاسم سلیمانی به زمان دیگری موکول شد.

اما نخستین اتفاق شائبه‌ برانگیزی که در این جشن رخ داد، تغییر نام این جشن به «شب منتقدان» بود. تغییر عنوانی که به جعفر گودرزی دبیر جشن نسبت داده می‌شود و با تغییرنام جشن انجمن منتقدان به شب منتقدان  زمینه رخدادهای فرامتنی غیر سینمایی را فراهم آورد. اما نکته مهم این است که در ادوار اخیر جشن منتقدان خانه سینما هیچگاه بدون حواشی به کار خود پایان نداده  و در چند سال اخیر در میزانسن‌های مختلفی این جشن طوری طراحی می‌شود که با حواشی سیاسی فرامتنی روبرو باشد.

روز پنج شنبه شب از میزانسن متلک‌پرانی‌های شبه سیاسی جعفر پناهی به محمد حسین مهدویان و مازیار میری به مریلازارعی خبری نبود، اما یک خط هماهنگ طراحی شده وجود داشت تا برخی سینماگران پالس‌های مطبوعاتی خود را به رسانه‌های مخالف ارسال کنند.

فضای جشن انجمن منتقدان نیز گرم و بی‌حاشیه پیش می‌رفت تا اینکه «همایون غنی‌زاده» زمینه‌ بروز مخالف خوانی را فراهم آورد. سال گذشته غنی‌زاده برای گرفتن نخستین جایزه‌اش روی سن جشنواره فجر  «کارگر افغانستانی» یکی از رستوران‌هایش را روی سن جشنواره فیلم فجر فرستاد تا نشان دهد به جای گرفتن جوایز بیشتر به یک دنبال ارائه یک شوء رسانه‌ای است.

غنی زاده در جشن انجمن منتقدان خانه سینما، تندیس بهترین خلاقیت و استعداد درخشان برای فیلم «مسخره باز» را دریافت کرد و زمانی که روی سن رفت به رویدادهای آبان ماه اشاره کرد و گفت: باید از آبان ٩٨ صحبت کرد و اتفاقا این سکوت کردن است که قباحت دارد و ما هنرمندان نسبت به جامعه مسئول هستیم و نباید آنها را تنها گذاشت. روزی مرگ افکار دگم هم فرا می رسد. وی در پایان تاکید کرد: این جایزه را به روح کشته راه وطن پویا بختیاری و خانواده اش تقدیم می کنم.

همایون غنی‌زاده صاحب چندین رستوران مجلل در تهران، ادای حمایت از مردم را در جشن انجمن منتقدان درآورد.

لاکچری‌ترین کارگردان سینما و تئاتر که چندین رستوران مجلل در تهران دارد، از مسئولیت اجتماعی نسبت به مردم سخن بر زبان می‌آورد و البته سرنوشت  پناهجوی افغانی که روی سن فرستاد چه شد؟ احتمالا خود غنی زاده هم نمی‌داند.

حالا فکر می‌کنید که چرا غنی زاده چنین واکنش هایی از خود نشان می‌دهد. بی شک این کارگردان و افرادی نظیر او به واسطه برگزاری چنین نمایش‌هایی به جشنواره‌های فرنگی پالس می‌فرستند تا از رقابت با پناهی و رسول اف در جشنواره‌های فرنگی جانمانند.

دیگرانی نیز چون ستار اورکی، هومن بهمنش، روی سن رفتند تا بخشی از این پازل و نحوه اعتراض را تکمیل کنند و البته در این جشن بیشتر شمایل روش‌های منسوخ گذشته را امتحان کردند اما شیوه اعتراض آنان چندان به خوراک رسانه‌ای تبدیل نشد و اغلب اظهار نظرها دکوراتیو به نظر می‌رسید.

اما همایون غنی‌زاده که می‌دانست با چنین اظهاراتی افراد دیگری خط او را دنبال خواهند کرد   به صورت هدفمند  آتش تهیه را در جشن انجمن منتقدان خانه سینما ریخت.  آتش تهیه‌ غنی‌زاده را حامد بهداد شعله‌ورتر کرد.  بهداد در چنین مناسبت‌هایی حرکتی سینوسی را طی می‌کند، چون یک روز جایزه‌اش را در همین جشن در سال‌های قبل به محسن حججی تقدیم کرد و در جشن اخیر برای اینکه از غافله عقب نماند  وقتی برای دریافت تندیس بهترین بازیگر در این بخش  برای فیلم «قصر شیرین» روی سن رفت با حرکاتی هیجاتی رو به هوتن شکیبا گفت: هوتن جان موبایل مرا بده و از روی موبایل شروع به قرائت کرد و گفت:  ٢٦ آبان تولدم بود و امشب تولدم مادرم است. وی در ادامه پیامی از مادر خود که گفته بود درباره تولدت هیچ پیامی نگذار و در کنار مردمت باش را قرائت کرد. وی ادامه داد: عرصه سخن کوتاه نمی شود بلکه تمام می شود. نشاطت می میرد و امیدت از بین می رود. هزار جمله و شعر حفظ کردم اما مجال نیست. ما خود مردمیم نه برچسب سلبریتی که به ما چسبانده اند. از آبان امسال تا خود امروز انقدر احساس نزدیکی و قرابت به مردم و سرزمینم نداشتم.

ویدئوی سخنان حامد بهداد در جشن انجمن منتقدان خانه سینما

بهداد ادعا می‌کند که ما خود مردم هستیم. مخاطبان سخنان اخیر حامد بهداد کافیست به صفحه اینستاگرام حامد بهداد رجوع کنند، اگر آن مقام مهم اجرایی کشور، خودش روز جمعه ماجرای گرانی بنزین را فهمید، حامد بهداد اندکی خیلی دیرتر فهمید که گرانی بنزین چه تاثیر نامطلوبی در روند وضعیت معیشتی مردم دارد.

دقیقا در روزهایی که گرانی بنزین گریبان مردم ایران گرفت حامد بهداد در صفحه اینستاگرام خود چنین متنی را منتشر کرد: به اتفاق کوهیار کلاری و سپهر میکائیلیان رفتیم برای یکی از موزیکایی که بتازگی ساختم ویدیو کلیپ بسازیم. سوار ماشین شدیم و رفتیم برای فیلمبرداری کنار ساحل سانتا مونیکا. کوهیار وسط راه پرسید عموجان چی شد که شما یاد کلیپ ساختن افتادی؟ جواب دادم حوصله مون سر رفته عزیز باس یه کاری کرد. سپهر میکائیلیان زد زیر خنده سر تکون داد که یعنی همین درسته باید یه کاری کرد. یه نمای ساده و ایدهء ساده رو با هم اوکی کردیم و فیلم و به سبک قدیم جا زدیم تو قوطی یه دوربین سوپر ١٦ کوکی که غنیمت پیدا کرده بودیم و رو سه پایه گذاشتیم و قر قر فیلمبرداری. کار که تموم شد با یه توپ والیبال که از قبل تو صندوق عقب ماشین بود شروع کردیم به بازی. یکی مون اضافه وزن داشت یکی چلاق بود یکی بازی ش گند بود. خندیدیم. کم کم هوا خنک شد و برگشتیم سمت خونه هامون. دلم میخواست یه سوپ داغ بزنم حالم جا بیاد. سردم بود. بچه‌ها وقت نداشتن. نخود نخود شد و هر کی رفت سی خود. آبان ١٣٩٨

عکس بالا نیز اثبات می‌کند زمانی که با گرانی بنزین سفره‌های مردم ایران کوچکتر می‌شد، حامد بهداد چگونه در آرامشی عجیب مشغول نوشیدن قهوه خود در سانتامونیکا و کالیفرنیا است و برخی عکس‌های او در صفحات مجازی‌اش اثبات می‌کند او نیز از آن دسته هنرمندانی است که در شرایطی نرخ بنزین تغییر کرد، ایشان مشغول نوشیدن قهوه در سانتا مونیکا بود. وقتی شایعه دستمزدی ۴ میلیاردی او درباره سریال دل مطرح می‌شود و گرداننده کانال کات آنرا به اشتراک می‌گذارد، بیشتر مشخص می‌شود که قلب حامد بهداد برای مردم ایران چقدر می‌تپد. در حالی که با وضع قوانین جدید از سوی دولت ترامپ، مردم ایران سفر به آمریکا برایشان امری بسیار دشوار است، حامد بهداد از آرامشی که در آمریکا دارد لذت می‌برد و سئوال مهم اینجاست در این شرایط چگونه سفر به آمریکا برای امثال بهداد اینقدر آسان است!؟

نوید محمدزاده نیز سناریو حامد بهداد را ادامه داد و  پس از دریافت جایزه اش گفت: جایزه ام را به خانواده هایی که عزیزترین کسان خود را در سانحه هوایی و خطای انسانی و فاجعه و... از دست دادند تقدیم می کنم.

محمد زاده از زمان رونمایی "عصبانی نیستم" ادای مردمی بودن را اجرا می‌کند تا مسیر حضور در جشنواره‌های مختلف را برای خود هموار کند و گرنه مشخص است، مردم و سفره مردم برای این جماعت تنها یک بهانه برای اروپا و آمریکا گردی است.

به تازگی ویدئو کوتاهی از سخنرانی امام خمینی(ره) در فضای مجازی منتشر شده است که جان کلام و سنگ بنای این گزارش است. امام(ره) در این سخنرانی می فرماید: «یه کسی که پنجاه سال مغزش را آنها تربیت کردند. این هر چی هم که ضربه از غرب به این مملکتش می‌خورد، باز هم از آنها تعریف می‌کند!.ما خودمان می‌خواهیم خودمان را اداره کنیم. کشور باید تصفیه بشود از این مغزهای پوسیده ای که عاشق آمریکا هستند و عاشق غرب هستند.» 

*مشرق

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.