شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲

نسبت هنرهفتم با انقلاب اسلامی/۱

سلمانیان: طی سال های اخیر حرکت خزنده جریان روشنفکری و سکولار برای تسخیر سینما مشهود است/ نان به نرخ روز خورها در رأس امورند!

عطاءالله سلمانیان

سینماپرس: عطاالله سلمانیان بازیگر سینما و تلویزیون به مناسبت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در خصوص نسبت سینما با ارزش ها و آرمان های انقلاب گفت: طی سال های اخیر حرکت خزنده جریان روشنفکری و سکولار برای تسخیر سینما و جشنواره فیلم فجر مشهود است اما متأسفانه هیچ تدبیری برای برون رفت از این اوضاع و احوال که سینمای کشور را با بحران روبرو ساخته وجود ندارد.

بازیگر فیلم های سینمایی «ایوب پیامبر (ع)» و «سجاده آتش» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: همه ما باید قدردان انقلاب شکوهمند اسلامی که استقلال و عزت را برای یکایک ایرانیان به وجود آور باشیم. مسئولانی که جشنواره های فجر انقلاب را برگزار می کنند نیز باید قدردان انقلاب باشند و پول های بیت المال را در راستای اهداف و آرمان های انقلاب و نظام اسلامی خرج کنند.

وی ادامه داد: دهه مبارکه فجر دهه جشن پیروزی انقلاب اسلامی است؛ دهه ای که مبنای وجودی جشنواره های فرهنگی و هنری فجر انقلاب است و از این رو ما باید با تمام توان از ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی حفظ و حراست کنیم و اجازه ندهیم جریان خزنده روشنفکری به این رویدادهای فرهنگی و هنری آسیب برساند.

سلمانیان سپس با بیان اینکه کم کاری و بی توجهی به مباحث انقلابی در هیچ یک از حوزه های فرهنگی و هنری پذیرفتنی نیست اظهار داشت: بی توجهی به ارزش های انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر ابعاد مختلفی دارد. از یک سو ما با مدیرانی روبرو هستیم که با کم کاری های شان هنر انقلاب را به کنار رانده اند و از سوی دیگر دشمنان با نفوذفرهنگی سعی دارند تا اصول و اعتقادات ما را زیر سوأل ببرند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: یکی از ضعف ها و نقصان های مهم ما در عرصه سینمای انقلاب اسلامی فقدان فیلمنامه های مناسب است. این اتفاق در حالی است که اگر مدیر دغدغه مندی وجود داشته باشد می تواند از هزاران جلد کتابی که تاکنون راجع به انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس منتشر شده بهره برداری کند و با اقتباس از این آثار فیلم های ماندگاری را برای سینمای کشور تولید نماید.

بازیگر فیلم های سینمایی «بلمی به سوی ساحل» و «تیرباران» تأکید کرد: متأسفانه ما همه ساله تنها در ایام الله دهه فجر یاد این میفتیم که خبری از انقلاب اسلامی در سینما نیست و در نهایت هم بعد از مدتی توجه به انقلاب اسلامی در سینما را حتی در کلام مان فراموش می کنیم؛ این اتفاق در حالی است که باید فکر و تدبیر اساسی برای سال های آینده داشت. ما نیاز به حضور مدیران انقلابی در عرصه سینمای کشور داریم که با برنامه ریزی و دغدغه مندی برای رشد و اعتلای سینمای انقلاب اسلامی تلاش کنند و تمام قوای خود را به کار گیرند تا ضعف ها و کم کاری ها در عرصه سینمای انقلاب و دفاع مقدس جبران شود.

این بازیگر سینما وجود جو روشنفکری را به ضرر سینمای ایران دانست و متذکر شد: متأسفانه در سال های اخیر این روشنفکرمآبان بوده اند که با نفوذ در لایه های مدیریتی باعث شده اند تا گویا قانون نانوشته ای در سینما به وجود بیاید که مثلاً نیروهای انقلابی نباید در سینما کار و فعالیت داشته باشند.

وی تأکید کرد: این در حالی است که ما باید از نیروهای اصیل انقلابی برای فعالیت در تمامی عرصه های فرهنگی و هنری بهره ببریم و قوانین و سیاست های مدونی داشته باشیم و برای خودمان نقاط مبدأ و مقصد سینمای انقلاب اسلامی را تعریف کرده و نقشه راهی برای سینمای انقلاب اسلامی ترسیم کنیم. بنده نمی گویم که مدیران باید به صورت دستوری و پادگانی سینماگران را موظف به فعالیت در عرصه سینمای انقلاب کنند بلکه هدف و مقصودم این است که باید راه های تولید آثار ارزشمند فرهنگی برای انقلاب اسلامی هموار شود.

سلمانیان در همین راستا تصریح کرد: متأسفانه اوضاع فرهنگی آنقدر بحرانی است که حتی نظرات مقام معظم رهبری هم در سینمای کشور اعمال نمی شود؛ دلیل این اتفاق بی تردید برخی خط و خطوط جناحی است که مدیران فرهنگی دارند. این نان به نرخ روز خورهایی که در رأس امورند باید بدانند که صلاح شان توجه به ارزش ها و آرمان های انقلابی است.

وی در پایان این گفتگو گفت: ما باید برای هنرمندان سیاست های تشویقی در نظر بگیریم و آن ها را ترغیب کنیم تا برای سینمای انقلاب اسلامی فعالیت داشته باشند. ما می توانیم جشنواره و یا جشنی برای پاسداشت فیلمنامه های انقلابی در نظر بگیریم و تهیه کنندگان و سرمایه گذاران بخش خصوصی را ترغیب به فعالیت در عرصه مهم سینمای انقلاب و دفاع مقدس کنیم.

اخبار مرتبط

نظرات

  • محمدرضاقدم ۱۳۹۸/۱۱/۲۶ - ۱۹:۴۵
    0 0
    با تمام احترام به ایشان که حس نوستالژیکی در نسل ما دارند باید اذعان داشت فیلم پرنده باز ایشان چه ربطی به سینمای انقلاب دارد یک سوزن به خود یک جوالدوز به دیگران.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.