چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳

به کارگردانی محمدحسین لطیفی؛

معرفی مفاخر کردستان در «سنجرخان»/ آغاز مراحل پیش تولید به زودی

سریال سنجرخان 

سینماپرس: بعد از کش و قوس های فراوان، سریال سنجرخان با کارگردانی محمدحسین لطیفی که روایت گر رشادت های یکی از مفاخر استان کردستان است، وارد مرحله پیش تولید می شود.

به گزارش سینماپرس، ساخت سریال سنجرخان به عنوان یکی از مفاخر کردستان، طی چهار سال اخیر در دستور کار شبکه استانی صدا و سیمای مرکز کردستان قرار گرفته است.

در حالی که ابتدا قرار بود این سریال به نویسندگی و کارگردانی مرحوم ضیا الدین دری ساخته شود، ولی آن مرحوم بعد از نوشتن ۲۶ قسمت از این اثر مهم تاریخی دار فانی را وداع گفت.

بعد از درگذشت مرحوم دری، این بار نوبت محمدحسین لطیفی است تا به عنوان کارگردان این اثر را جلوی دوربین ببرد و برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی سریالی در خصوص یکی از مفاخر کردستان در شبکه‌های سراسری رسانه ملی پخش شود.

در ابتدا برای ساخت این سریال و همچنین دو سریال دیگر با موضوع زندگی امیر نظام گروسی و همچنین مستوره اردلان تفاهم نامه‌ای بین صدا و سیما و همچنین استانداری کردستان منعقد شد و قرار بر این است که اعتبار مورد نیاز برای تولید این آثار به صورت مشترک تأمین شود.

بعد از چندین نوبت تأخیر در خصوص آغاز مراحل پیش تولید سریال سنجر خان به نظر می‌رسد که این بار شاهد آغاز پیش تولید آن طی روزهای آینده باشیم و رسماً این مهم وارد مرحله اجرایی می‌شود.

چهره‌ها و مفاخر کردستان معرفی می‌شوند

بهمن مرادنیا استاندار کردستان شامگاه سه شنبه در دیدار با کارگردان سریال سنجرخان و مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان، بر معرفی چهره‌های تأثیر گذار و مغفول مانده استان تاکید کرد و گفت: این شخصیت‌ها که به لحاظ تاریخی تأثیر گذار بوده اند باید در سطح ملی به مردم معرفی شوند.

وی با بیان اینکه در طول تاریخ کم توجهی‌های زیادی نسبت به شخصیت‌های مهم استان صورت گرفته است گفت: ما خود در گام اول باید تلاش کنیم این چهره‌ها و مفاخر را به جامعه معرفی کنیم چرا که آنان سهم بزرگی در امنیت و فرهنگ ایران داشته اند.

مرادنیا بر بکارگیری همه ظرفیت‌ها برای ساخت حرفه ای سریال سنجرخان تاکید کرد و افزود: ساخت و تولید این سریال خواسته مردم است و ما نیز تلاش خواهیم کرد این سریال تولید و از رسانه ملی و شبکه‌های سراسری پخش شود.

استاندار کردستان ادامه داد: بیشتر مردم کردستان نام سنجر خان را شنیده اند ولی شناخت چندانی از جایگاه ونقش وی ندارند، بنابراین این سریال به شناخت این شخصیت کم نظیر کمک خواهد کرد.

مرادنیا خواستار بهره گیری از توان و ظرفیت هنرمندان کردستانی در ساخت سریال تاریخی سنجرخان شد و عنوان کرد: هنرمندان استان با مشارکت در این سریال می‌توانند بسیاری از قابلیت‌های خود را نمایان و از آن به عنوان یک فرصت مطلوب استفاده کنند.

وی در ادامه سخنان خود اتمام تعداد زیادی از پروژه‌های نیمه کاره فرهنگی و ورزشی را نیز یادآوری کرد و گفت: توافقی با یونسکو صورت گرفته است که جشن نوروز امسال با حضور تعداد کثیری از سفیران کشورهای خارجی و کشورهای حوزه نوروز در سنندج برگزار شود.

از حضور هنرمندان کردستانی برای تولید سنجرخان استفاده می‌شود

در ادامه این دیدار محمد حسین لطیفی ضمن ابراز خوشحالی از شروع ساخت سریال سنجرخان، گفت: تلاش خواهیم کرد با بهره گیری از هنرمندان توانمند کردستانی این سریال تاریخی و فاخر را در بازه زمانی یکسال تا ۱۵ ماه به اتمام برسانیم.

وی ادامه داد: این سریال در ۲۶ قسمت ساخته خواهد شد و پیش تولید آن نیز طی چند روز آینده شروع خواهد شد.

در جریان برگزاری این نشست جعفر عبدالملکی مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان نیز با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته در راستای تولید سریال سنجرخان، افزود: انتظار می‌رود که با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته در آینده‌ای نزدیک کار ساخت این سریال تاریخی آغاز شود.

وی افزود: همچنین بر اساس تفاهم نامه بین رسانه ملی و استانداری کردستان، قرار است دو سریال دیگر در خصوص زندگی مستوره اردلان و امیر نظام گروسی به عنوان دو چهره تأثیرگذار ساخته شود.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان گفت: بهره برداری از ظرفیت‌های استان کردستان برای تولید سریال سنجرخان در دستور کار قرار دارد و در همین راستا انتظار می‌رود که با توجه به حضور تیم حرفه ای بتوانیم در راستای معرفی ظرفیت‌های این استان گام برداریم.

سنجرخان وزیری معروف به سردار اکرم فرزند حاج یوسف مالک روستای نران از توابع شهر سنندج و فرزند جیران خانم از خانواده اردلان (خاندان حاکم کردستان) و فرزند چهارم از ۹ فرزند خانواده است که بعد از فوت پدر به علت خصومت برادرانش با وی (سنجرخان و یکی از برادرانش از مادری دیگر بودند) مجبور به ترک روستا و زادگاه خود می‌گردد و بعد ازخریداری کردن زمینی در روستای میانگوران دهگلان در ۶ کیلومتری غرب روستای گزگزاره سفلی و سد سورال و احداث روستای میانگوران مشغول به کار کشاورزی و دامداری و زندگی خود می‌شود و با در اختیار گذاشتن خانه و زمین به کشاورزان عده‌ای از مردم همان منطقه را به دور خود جمع می‌کند که همزمان با کارهای کشاورزی و دامداری رعیت و افراد روستای خود را به کار یادگیری سواری و آموختن فنون جنگاوری وا می‌دارد.

این چهره ملی کردستان در جریان جنگ با نیروهای دشمن موفقیت های بسیاری را به دست می‌آورد و باعث می‌شود تا کردستان از سوی نیروهای روسی تصرف نشود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.