یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳

درخواست عجیب «حسین عیلزاده»؛

«تالار وحدت» را به «دهلوی» تغییر نام دهید!

حسین علیزاده درمراسم تشییع پیکر جلیل شهناز هنرمند برجسته موسیقی

سینماپرس: حسین علیزاده در مراسم تشییع پیکر حسین دهلوی پیشنهاد عجیبی داد و خواستار آن شد تا نام «تالار وحدت» به نام «دهلوی» تغییر یابد.

به گزارش سینماپرس، مراسم تشییع پیکر زنده یاد حسین دهلوی آهنگساز و موسیقیدان موسیقی ایرانی صبح امروز یکشنبه 28 مهر 1398 در تالار وحدت تهران برگزار شد.

دهلوی به موسیقی شخصیت داد / تغییر نام تالار وحدت به دهلوی

حسین علیزاده یکی از سخنرانان این مراسم بود. متن صحبت‌های علیزاده به این شرح است:

هیچ‌وقت کسی را ایرانی‌تر از حسین دهلوی ندیدم. وقتی هنرستان به دهلوی سپرده شد، سرنوشت موسیقی ایران عوض شد. در این سالها هیچ‌وقت به این موضوع پرداخته نشد. همین تالار الان اسمش وحدت است، می‌توان نام این تالار را دهلوی نامید. ما این مسائل را به‌صورت اعتراضی بیان می‌کنیم اما شعور و درک درستی برای انجام این کارها وجود ندارد.

اگر امروز در حیاط تالار وحدت جایی برای تشییع پیکر دهلوی به ما می‌دهند باید ممنون هم باشین! تا درک مسئولان فرهنگی و هنری درک درستی از هنر و هنرمندان نداشته باشند وضعیت ما همین است.

دهلوی به موسیقی شخصیت داد تا موسیقی جایگاه اجتماعی داشته باشد. تمام سال‌هایی که کار کرد، نمونه‌ی بزرگی برای یادگیری بود. دهلوی عصاره‌ای از رنجی است که موسیقی در این همه سال کشید.

ما احساس خوشبختی می‌کنیم که در عرصه موسیقی هستیم و فردی مانند دهلوی در این عرصه بوده و امروز با حضور شما عزیزان بدرقه می‌شود.

از طرف تمام شاگردان هنرستان، دست سوسن اصلانی را می‌بوسم که در تمام این سالها در کنار دهلوی بود و از او مراقبت کرد. همین‌طور از برادر و خواهر دهلوی هم تشکر می‌کنم.

شاید قرن‌های بسیاری بگذرد و ما همچنان کسی مانند دهلوی را در هنر ایران نبینیم.

6 دهه حضور استوار در موسیقی ایران

محمد سریر آهنگساز و عضو شورای عالی خانه موسیقی ایران یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود. متن صحبت‌های سریر به این شرح است:

 امروز آمده ایم با هنرمندی وداع کنیم که بیش از 6 دهه ستونی استوار در موسیقی ملی ایران بود. دهلوی برای حفظ و گسترش این موسیقی بسیار زحمت کشید. او در زمینه‌های مختلف موسیقی کارهای بسیاری انجام داد تا بتوان بستر مناسبی برای موسیقی ملی ایران فراهم کرد. او دلسوزانه دنبال ریشه‌ها بود و بر پایه همین ریشه‌ها بود که مبانی نوین موسیقی ایران را پی‌ریزی کرد. مهم این بود که وی نمی‌خواست در گذشته بماند و برای تداوم این پایه‌ها به تحول جامعه نگاه می‌کرد و در اندیشه ارتقای موسیقی ایرانی بود که با زمانه خود پیش برود.

دهلوی به تربیت هنرمندانی که به موسیقی ملی ایران علاقه داشتند، تأکید بسیاری داشت. این اعتقاد چه در دانشگاه و چه در هنرستان موسیقی در استاد دهلوی وجود داشت. او یگانه زمان خود بود که با اخلاقی هنری که داشتند همواره تلاش‌های بسیار زیادی در عرصه موسیقی انجام داد. قطعاً دوره مدیریت حسین دهلوی در هنرستان موسیقی ملی یکی از درخشان‌ترین دوره‌های مدیریتی این مجموعه بود. او همراه با هنر اخلاق و منش هنری را پیگیری می‌کرد و این امر نشانی از ادراک او بود که از هنر به‌عنوان فهم عمومی در ارتقای اخلاق استفاده می‌کرد. من اندیشه او را قدر می‌گذارم و امیدوارم نسل آتی بتوانند از حضور ارجمند او و آثارش استفاده کنند. امیدوارم در آینده یاد گرامی خاطره او در ما وجود داشته باشد.

بزرگترین ریسک در موسیقی ایران را دهلوی انجام داد

محمد اسماعیلی نوازندگان پیشکسوت ساز تمبک گفت: بنده 30 سال افتخار همکاری با حسین دهلوی را داشتم و آنچه از جان گرفتن موسیقی ملی ایران می‌توان یاد کرد قطعاً با حمایت‌های استاد دهلوی صورت گرفته است. به اعتقاد من کار استاد دهلوی فقط عاشقی بود و جز عشق هم چیز دیگری نمی‌توانست باشد.

کامبیز روشن‌روان آهنگساز و مدرس موسیقی ایران گفت: حسین دهلوی  عزیز بزرگوار موسیقی بود. او جزو نسلی از موسیقی ایرانی بود که مورد بی‌مهری زیادی قرار گرفت. او فقط معلم، رهبر ارکستر، نویسنده، محقق و آهنگساز نبود و او هم موسیقی‌دان جامع‌الشرایط بود که اگر به تک‌تک ویژگی‌هایش بخواهیم بپردازیم زمان زیادی باید صرف کرد. او در دوره مدیریت خود اوج شکوفایی را رقم زد. او مدیریت مثال‌زدنی داشت که این را می‌توان در همه فعالیت‌های هنری‌اش دید. استاد دهلوی همه بچه‌های هنرستان موسیقی را می‌شناخت و همواره در دقیق‌ترین شکل ممکن در کارها نظارت داشت.

یادم می‌آید در چندین مورد که وقتی نوازنده‌ای به هر دلیلی تأخیری برای حضور در ارکستر داشت وی به‌دلیل نظمی که داشت کاری می‌کرد که نوازنده از حضور استاد دهلوی خجالت بکشد. چنین مدیریتی را من در هیچ ارکستری ندیدم. او در حوزه آهنگسازی شاید یکی از شاخص‌ترین آهنگسازان موسیقی ایران بود که تماماً ملهم از فرهنگ و موسیقی ایرانی بود. یعنی هرچه از او می‌شنوید رگه‌هایی از موسیقی ایرانی را در بر داشت. او با شناختی که از فرهنگ موسیقی ایرانی داشت آثاری را به‌وجود آورد که همه در فرهنگ موسیقی ملی ایران ماندگار شده‌اند.

 استاد دهلوی شاید یکی از بزرگ‌ترین ریسک‌های هنری را در زمان خود کرد و آن ساخت ریتم‌هایی برای گروه تمبک و ارکستر بود. این در شرایطی بود که خیلی‌ها خجالت می‌کشیدند که نوازندگان تمبک را حتی روی صحنه بیاورند. او خدمات زیادی برای موسیقی ایرانی انجام داده که باید در تاریخ موسیقی ایرانی ثبت شود. او کتاب تلفیق شعر و موسیقی را تألیف کرد که به اعتقاد من تنها مرجع تخصصی این عرصه است. یعنی هرکسی که می‌خواهد موسیقی آوازی این سرزمین را یاد بگیرد قطعاً این کتاب مهم‌ترین مرجع پیش‌رویش خواهد بود. او جزو معدود آهنگسازان ایرانی است که بدون حمایت‌های دولتی بخش بزرگی از آثارش را در کاغذ ثبت کرد. آثاری که به‌عنوان مهم‌ترین منابع آهنگسازی موسیقی ملی ایران است. خدماتی که این انسان بزرگوار به موسیقی کرده است یکی دو تا نیست که باید حتماً ثبت شود تا نسل‌های آینده این مرد بزرگ را بشناسند.

خداحافظ معلم و خداحافظ پدر

هومن دهلوی فرزند حسین دهلوی گفت: استاد دهلوی سعی می‌کرد در تمام ابعاد فعایت کند. امروز تلخ‌ترین روز زندگی من است. من و خواهرانم امروز هم با بهترین معلم‌مان خداحافظی می‌کنیم و هم با پدرمان.

حمیدرضا نوربخش، سید عباس عظیمی،احمد بهروزی نیا، احمد صدری، حسین علیزاده، هوشنگ کامکار، علی ترابی، شهرام صارمی، مزدا انصاری، داریوش پیرنیاکان، علی ثابت‌نیا، محمود بنفشه‌خواه، بیژن بیژنی، عباس خوشدل، اسماعیل تهرانی، حسن ریاحی، محمد اله‌یاری فومنی، مهدی آذر سینا، محمد سریر،  جاوید مجلسی، علی مرادخانی، امیر عباس ستایشگر، افلیا پرتو،کیوان ساکت، سیدمحمد مجتبی حسینی، سعید ثابت، داود گنجه‌ای، کامبیز روشن‌روان، پری ملکی، وارطان ساهاکیان، فاضل جمشیدی، میلاد عمرانلو، جمله هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.

مراسم یادبود این هنرمند فقید موسیقی ایرانی نیز روز دوشنبه 29 مهر ماه از ساعت 14 تا 15:30 در مسجد جامع شهرک غرب تهران برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.