دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳

غیاب محتوای ارزنده در تولیدات سینمایی:

نظارت در سینما را اصولی انجام دهید!/ نفوذ فرهنگی، چشم داشتن به بیگانگان و عدم به کارگیری مدیران متعهد دلیل اصلی فقدان محتوای ارزنده در آثار سینمایی

توکلی-یثربی-وحیدزاده-کریمی-نجفی-عزیزی-حر-اسلاملو-تهامی-پرتوی-اطلسی-شاه حسینی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران با انتقاد نسبت به غیاب محتوای ارزنده در تولیدات سینمایی خواستار آن شدند که مسئولان سازمان سینمایی به هر فیلمنامه ای اجازه ساخت نداده و نظارت در سینما را اصولی انجام دهند؛ این افراد با بیان اینکه نفوذ فرهنگی، چشم داشتن مدیران به بیگانگان و عدم به کارگیری مدیران متعهد دلیل اصلی فقدان محتوای ارزنده در آثار سینمایی است.

به گزارش سینماپرس اهمیت محتوا در تولیدات فرهنگی و هنری بر هیچ کس پوشیده نیست. هر اثر هنری بدون محتوا قطعاً عاری از هر ارزشی است و نه تنها به ماندگاری نمی رسد بلکه مورد توجه عامه مردم و قشر اندیشمند هم قرار نمی گیرد.

سینما یکی از رسانه های مهم و تأثیرگذاری است که عنصر مهم محتوا در آن حرف اصلی را می زند اما متأسفانه مدت های مدیدی است که به واسطه عدم حضور مدیران کاربلد، متخصص و متعهد در سینمای کشور این اصل اساسی به فراموشی سپرده شده و کمتر کسی به آن توجه می کند.

اهمیت محتوا در تولیدات فرهنگی و هنری آنقدر بالا است که مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی ها و فرمایشات شان به این مقوله مهم اشاره کرده اند به نحوی که ایشان در جایی فرموده اند: «ابزارهای هنری، بی شک رساترین، بلیغ ترین و کاری ترین ابزار ابلاغ و تبلیغ پیام است» و یا در جای دیگری فرموده اند: «هنر یک شیوه بیان است، یک شیوه ادا کردن است. منتها این شیوه بیان از هر تبیین دیگر رساتر، دقیق تر، نافذتر و ماندگارتر است. دقت در هر یک از این چند تعبیری که عرض کردم: رساتر بودن، دقیق تر بودن، نافذتر و ماندگارتر بودن، در فهم معنای هنر کمک کند. ای بسا که یک گزارش غیر هنری، گر چه علمی و تحقیقی و دقیق، خاصیت ارائه هنری را نداشته باشد. بارها گفته ام که هر پیامی، هر دعوتی، هر انقلابی، هر تمدنی و هر فرهنگی تا در قالب هنر ریخته نشود، شانس نفوذ و گسترش ندارد و ماندگار نخواهد بود و فرقی هم بین پیام های حق و باطل نیست.»

اما گویا مسئولان سینمایی بی توجه به این فرمایشات رهبری و بی توجه به موج انتقادات شدید اهالی سینما که نسبت به بی هویت شدن سینمای کشور اعتراض دارند مسیری را می روند که خواسته عوام و خواص جامعه نیست! به نحوی که مدت ها است بخش کثیری از سینماگران، کارشناسان، منتقدان، اهالی رسانه و حتی مخاطبان سینما نسبت به فقدان اندیشه در سینما موضع گرفته اند و از سردستی شدن و بی مایه شدن آثار سینمایی انتقاد کرده اند. اما مسئولان در این ایام به شرم آورترین و مهوع ترین فیلم ها اجازه ساخت و اکران داده اند به نحوی که سینمای ایران سرشار از شوخی های بی پروا و رکیک جنسی، پوشش ها و آرایش های زننده بازیگران و شوخی و مسخره کردن ارزش های جامعه شده و یا وضعیت مفلوک، سیاه، تلخ و کدر از زندگی مردم ایران اسلامی را به جهانیان نشان می دهد!

اینک کار به جایی رسیده و وضعیت آنقدر بغرنج شده که قاطبه سینماگران متدین، متعهد، مردمی و ارزشی با هر تفکر و اندیشه ای خواستار نظارت شدیدتر مسئولان سازمان سینمایی بر محتوای آثار هستند و تأکید دارند که مدیران سینمایی نباید به هر اثری اجازه تولید و پخش دهند.

در همین رابطه ۱۲ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان و خانم ها: هوشنگ توکلی، چیستا یثربی، ابراهیم وحیدزاده، عباس کریمی، حسن نجفی، محمود عزیزی، اکبر حر، محمدرضا اسلاملو، کوروش تهامی، کامبوزیا پرتوی، سیامک اطلسی و انسیه شاه حسینی با ما گفتگو کردند که ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

توکلی: اهداف و نیت ها در سینما اصلاح شود، شاهد محتوای ارزنده در آثار سینمایی هستیم/ شرط اول فیلمسازی قصه و داشتن سناریوی محکم است

هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون با انتقاد نسبت به غیاب محتوای ارزنده در تولیدات سینمایی گفت: تا زمانی که اعضای شورای پروانه ساخت تغییر نکنند شاهد وضعیت وخیم فعلی در سینما خواهیم بود چرا که هر فیلمی که در سینما تولید می شود خروجی این شورا است و اعضای آن راجع به فیلمنامه های آن ها نظر می دهند و متن ها را می خوانند و تصویب می کنند و اگر امروزه شاهد فقدان محتوای ارزنده و مناسب در فیلم ها هستیم دلیل آن دیدگاه های سلیقه ای اعضای این شورا است! فیلم هایی که امروزه مجوز می گیرند از نظر موضوعی و محتوایی دایره بسیار بسته و محدودی دارند به نحوی که ما یا تماماً شاهد تولید آثار تلخ اجتماعی هستیم یا فیلم هایی به اسم سینمای طنز و کمدی اما بدون محتوای غنی و ارزشمند؛ شرایط در سینمای کشور به گونه ای شده که سینماگران یا ناگزیر هستند تن به عقاید و سلایق اعضای شورای پروانه ساخت و مدیران سازمان سینمایی بدهند یا اصلاً کار نکنند.

یثربی: مدیران سودجو هنرمندان اصیل را منزوی و لودگی را در سینما رواج داده اند/ سرمایه سالاری سینمای متفکر را نابود کرده است

چیستا یثربی مدرس دانشگاه، منتقد و فیلمنامه نویس سینما و کارگردان و نمایشنامه نویس تئاتر نیز در این باره اظهار داشت: مدیران سودجو هنرمندان اصیل را منزوی و لودگی را در سینما و سایر حوزه های فرهنگ و هنر رواج داده اند؛ دیگر کسی به محتوای ارزنده و شایسته در آثار هنری توجهی ندارد، اثر هرچقدر نازل تر باشد بیشتر مورد حمایت و تشویق مدیران و مردم قرار می گیرد. متأسفم که باید عنوان کنم فاتحه فرهنگ و هنر در کشور ما خوانده شده و با شرایطی که در آن به سر می بریم وضعیت روز به روز بدتر از گذشته خواهد شد. سرمایه سالاری سینمای متفکر و هنری را نابود کرده است؛ مدیران بی دغدغه مقصر اصلی این فجایع هستند. باعث شرمساری است که باید عنوان کنم بنده شخصاً با این مدیران روبرو شده ام، مدیرانی که به اسم مدیر فرهنگی کار می کنند و رسماً اعلام می کنند که فروش برایشان مهم است. یک مدیر فرهنگی چندی قبل برای تولید یک کاری علناً به بنده گفت چون کار شما عاری از لودگی است از آن حمایت نمی کنیم! ببنید چه فاجعه ای است که یک مدیر فرهنگی چنین جمله ای را عنوان می کند! این مدیر به من گفت مردم امروزه دنبال لودگی هستند و ما هم از خواسته مردم حمایت می کنیم!

وحیدزاده: در سینما کارها به دست افراد کاردان سپرده نشده و شاهد افول جدی محتوای آثار هستیم/ حضور افراد سطحی نگر آسیب جبران ناپذیر بر پیکره هنرهفتم وارد می کند

 ابراهیم وحیدزاده کارگردان سینما با انتقاد نسبت به غیاب محتوای ارزنده در تولیدات سینمایی گفت: در سینما کارها به دست افراد کاردان سپرده نشده و به همین دلیل ما شاهد افول جدی محتوای آثار هستیم؛ باعث تأسف است که اغلب فیلم ها از محتوا به شدت تهی هستند و حتی پرداخت و ساختار مناسب هم ندارند و هیچ مدیر و مسئولی هم جلوی این بحران که می تواند در آینده ای نه چندان دور منجر به فاجعه شود را نمی گیرد. مدیران سینمایی موظفند تا توجه ویژه ای به مسأله محتوای آثار داشته باشند، آن ها نباید اجازه دهند تا هر اثر بی محتوایی که می تواند به اصل سینما ضربه بزند تولید شود. ما باید آگاه باشیم که وقتی یک اثر فاقد محتوا در سینما نمایش داده شود به تعداد افراد سطحی نگر در جامعه اضافه می شود. سینما محلی برای آگاهی بخشی به جامعه است نه اینکه مردم را فاقد خرد و بینش و آگاهی کند.

کریمی: فقدان نظارت اصولی باعث تولید آثار نازل و تهی از محتوای ارزنده در سینما شده است/ چرا به سینماگرانی که کارنامه شان سرشار از فیلم های سخیف است اجازه کار می دهند؟

عباس کریمی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی هم در این رابطه به سینماپرس گفت: فقدان نظارت اصولی باعث تولید آثار نازل و تهی از محتوای ارزنده در سینما شده است؛ ما نیازمند نظارت درست، جامع و دقیق در سازمان سینمایی هستیم، نظارتی که از سوی کارشناسان فرهنگی و سینمایی صورت بگیرد نه اینکه افرادی به عنوان ناظر در مورد آثار نظر بدهند که به بدنه سینما تعلق دارند و درگیر تولید هستند و به نفع برخی افراد و اشخاص رأی می دهند و مشکلات عمده فیلم ها را نادیده می گیرند و به هر اثری اجازه نمایش می دهند. چرا مدیران به سینماگرانی که کارنامه شان سرشار از فیلم های سخیف است اجازه کار می دهند؟ به آقایان باید گفت که شما باید به سابقه تهیه کنندگان و کارگردانان نگاه کنید و به کسانی که تعداد انبوهی آثار مزخرف و نازل دارند دیگر اجازه کار ندهید از سوی دیگر این وظیفه شما است که به دنبال تهیه کنندگان و کارگردانانی بروید که آثار خوب و شاخص در سینمای کشور داشته اند و سال ها امکان کار و فعالیت برایشان فراهم نیست و از آن ها دعوت کنید و همه امکانات و توان تان را به کار بگیرد تا این دسته از فیلمسازان مبادرت به تولید آثار جدید کنند.

نجفی: یکایک مدیران سینمایی در افول و نزول سینما که این روزها به پوچی مطلق رسیده مقصرند/ سیاست گذاران سینما را دچار بحران و فاجعه کردند

حسن نجفی کارگردان سینما و تلویزیون با انتقاد نسبت به غیاب محتوای ارزنده در تولیدات سینمایی گفت: سال های متمادی است که دغدغه مندان فرهنگ و هنر و سینماگران فکور و اندیشمند فریاد می زنند که صدای پای ابتذال در سینمای ایران می آید اما کسی به فریاد آن ها توجهی نکرد و باعث شد تا امروزه با بی تدبیری مسئولان سینما به بدترین و وخیم ترین حالت ممکن برسد، سینمایی که در آن نشانی از فرهنگ و هنر وجود ندارد و تهی از هر ارزشی است و یکایک مدیران سینمایی در افول و نزول سینما که این روزها به پوچی مطلق رسیده مقصرند. سپردن سینما به بخش خصوصی که دغدغه ای برای اعتلای فرهنگ ندارد از ابتدا امری غلط بود؛ بخش خصوصی و برخی افراد سال ها است حرکت خزنده ای را شروع کرده اند که ذائقه مخاطب را هدف قرار داده و سعی کرده اند مخاطب اندیشمند را از سینما دور و هنرهفتم را جایگاهی برای خوش گذرانی برخی افراد کنند نه محلی برای اندیشه و تفکر! این افراد امروزه پیروز شده اند ودیگر اندیشه و تفکر جایی در سینما ندارد.

عزیزی: فقدان محتوای سالم و شریف به عملکرد غلط مدیران سینمایی و اعضای شوراهای ناکارآمد و متعدد زیرمجموعه سازمان سینمایی بازمی گردد

دکتر محمود عزیزی بازیگر سینما و تلویزیون نیز با انتقاد شدید از عملکرد غلط مدیران سینمایی اظهار داشت: فقدان محتوای سالم و شریف در فیلم ها به عملکرد غلط مدیران سینمایی و اعضای شوراهای ناکارآمد و متعدد زیرمجموعه سازمان سینمایی بازمی گردد؛ وضعیتی که امروز در سینما مشاهده می کنیم تماماً نشأت گرفته از سلیقه شورای نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، شوراهای پروانه ساخت و نمایش و... است و این افراد باید پاسخگوی چرایی این آشفته بازار باشند. در کشور ما هیچ سینماگری نمی تواند بدون مجوز سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبادرت به فیلمسازی کند پس اگر ما هر نوع ضعفی را چه از نظر ساختاری و چه از نظر محتوایی در فیلم ها شاهد هستیم به دلیل عملکرد غلط مدیرانی است که به این قبیل آثار مجوز می دهند.

حر: بی توجهی به محتوا و نادیده گرفتن ارزش ها و فرهنگ غنی انقلاب اسلامی در آثار سینمایی تعمدی است و به مسأله نفوذ بازمی گردد

اکبر حر کارگردان سینما با انتقاد نسبت به غیاب محتوای ارزنده در تولیدات سینمایی گفت: بی توجهی به محتوا و نادیده گرفتن ارزش ها و فرهنگ غنی انقلاب اسلامی در آثار سینمایی تعمدی است و به مسأله نفوذ بازمی گردد؛ متأسفانه ما طی سال های اخیر کمتر نشانی از عظمت و دستاوردهای انقلاب اسلامی و ۸ سال دفاع مقدس را در سینما شاهد بوده ایم و در نقطه مقابل انبوهی از فیلم های سخیف و مبتذل و بی محتوا و یا تلخ و سیاه و ضد ارزش های انقلابی سینما را احاطه کرده اند. این مایه شرمساری است که ما در سینمای ایران استراتژی و راهبرد مختص به خودمان را نداریم؛ بنده معتقدم با توجه به این شرایط سیاست گذاری در سینما باید از دست دولت خارج شود و نهادهایی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا دستگاه های دیگر با هدایت و نظارت مستقیم رهبر معظم انقلاب اسلامی که خودشان از بزرگترین کارشناسان در حوزه ادبیات و فرهنگ و هنر هستند و می توانند تعیین راهبرد درستی داشته باشند، سیاست گذاری در سینما را بر عهده بگیرند تا ما بتوانیم از این فاجعه و بحران خارج شویم.

اسلاملو: سینما باید آینه ای تمام نما از اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی باشد/ آقای وزیر شما رویتان می شود با همسر و فرزندان تان به سینما بروید؟

محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما و کارشناس فرهنگی نیز در این رابطه به سینماپرس گفت: اصولاً هر اثری یک محتوایی دارد اما آنچه برای ما مهم است اینکه فیلم هایی که در سینمای جمهوری اسلامی ایران تولید می شوند دارای محتوای دینی، ارزشی، انسانی و اخلاقی باشند؛ سینما باید آینه ای تمام نما از اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی باشد. ما باید در پی محتوای مشروع در سینما باشیم، محتوایی در راستای تقویت آرمان ها و اهداف نظام و انقلاب اسلامی نه محتوایی که این دستاوردها و ارزش ها را زیر سوأل ببرد. آقای وزیر شما رویتان می شود با همسر و فرزندان تان به سینما بروید؟ مقام معظم رهبری این همه در خصوص حوزه فرهنگ و هنر و سینما تذکر دادند و معلوم است که از وضعیت سینما راضی نیستند، شما چرا تدبیری برای برون رفت از این بحران اندیشه نمی کنید؟ این همه شوآف و بریز و بپاش و آمارها و بیلان های کاری و برگزاری جشنواره های ریز و درشت چه نفعی برای سینمای کشور دارد؟ سینمایی که در آن محتوای اخلاقی و انسانی وجود ندارد و نشانی از انقلاب در آن دیده نمی شود ناکارآمد است و این وظیفه مدیران است که تحولی اساسی در این حوزه به وجود بیاورند.

تهامی: بی توجهی به محتوا باعث از دست دادن هویت و افق نگاه در سینما شده است/ فقدان نظارت اصولی باعث خسران عظیم در سینما شده و اهالی سینما باید خودشان مراقب هنرهفتم باشند

کوروش تهامی بازیگر مطرح سینما و تلویزیون با انتقاد نسبت به غیاب محتوای ارزنده در تولیدات سینمایی گفت: محتوا مهمترین بخش سینما است؛ یک اثر بر مبنای فیلمنامه اش تولید می شود و فیلمنامه فاقد محتوا از طرف همه افراد صاحب تفکر و اندیشه مطرود است مگر آنکه شخصی صرفاً جهت بیزینس فیلمی را تولید کند. متأسفانه بی توجهی به محتوا باعث از دست دادن هویت و افق نگاه در سینما شده است به گونه ای که ما یادمان رفته که هستیم و چه هستیم و در کجا ایستاده ایم و دغدغه مان در سینما چه بوده است! اگر این روزها سینما دچار بحران شده و جمع کردن این اوضاع و احوال از دست مدیران خارج شده به دلیل عدم نظارت است و بس! کسانی که زمانی کوتاهی های بسیار در امر نظارت انجام دادند مسئول اصلی این اتفاق هستند و حالا وقت آن رسیده که خود دغدغه مندان و سینه سوختگان سینما دست در دست هم داده و اجازه ندهند تا وضعیت محتوا در آثار سینمایی از این بدتر شود.

پرتوی: از زمانی که افراد بدون عقبه و پشتوانه وارد سینما شدند شاهد از دست دادن محتوای ارزنده در فیلم ها هستیم/ در آثار اجتماعی بی سوادی موج می زند

کامبوزیا پرتوی فیلمنامه نویس و کارگردان سینما هم در این باره ضمن گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: سینما زمانی حرمت داشت و هرکسی نمی توانست به راحتی وارد آن شود و مبادرت به تولید هر اثری کند اما از زمانی که درهای سینما به روی هر کسی باز شد و افراد بدون عقبه و پشتوانه سینمایی وارد این عرصه شدند شاهد از دست دادن محتوای ارزنده در فیلم ها هستیم و دیگر آثار سینمایی نه تنها برای خواص که برای عوام هم جذابیت شان را از دست داده اند. جا هستند تهیه کنندگان اندیشمندی که برای سودآوری فیلم تولید نمی کردند و به محتوای ارزنده فیلم ها توجه می کردند؟ کجا هستند فیلمسازانی که برای تولید یک اثر مدت ها تحقیق و پژوهش می کردند و هرگز حاضر نمی شدند به صورت باری به هرجهت مبادرت به تولید یک فیلم کنند؟ از زمانی که این قدیمی ها رفتند و افراد جدید بدون عقبه آمدند و جایگزین آن ها شدند سینما هم دچار یک بحران هویتی شد.

اطلسی: برخی افراد کاسبکار به اسم سینماگر فرهنگ و هنر کشور را به سخره گرفته و آن را نابود کرده اند

سیامک اطلسی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون با انتقاد نسبت به غیاب محتوای ارزنده در تولیدات سینمایی گفت: مدیران سازمان سینمایی نباید به هر فیلمنامه ای اجازه ساخت بدهند، اگر امروز شاهد تولید آثار نازل، بی ارزش و بی محتوا در سینما هستیم تماماً نشأت گرفته از تفکرات مدیران سینمایی است که به این آثار اجازه ساخت و عرضه داده اند. این مدیران هستند که باید دلسوز فرهنگ و هنر کشور باشند و اجازه ندهند تا هرکس هر آنچه را دوست داشت ولو به قیمت نابودسازی فرهنگ غنی و ارزشمند کشورمان تولید کند. سینما زمانی می تواند یک رسانه فرهنگ ساز و ارزشمند باشد که حرفی برای گفتن داشته باشد، مردم را به تفکر و تأمل راجع به هر مسأله ای وادار کند. اگر امروزه اکثریت فیلم های در حال اکران با استقبال مردم مواجه نمی شوند و مردم از سینماها گریزان شده اند به دلیل عدم وجود محتوای ارزشمند و متناسب با نیازهای روز جامعه است.

شاه حسینی: محتوا مهمترین اصل و رکن در سینما است/ وضعیت امروز سینمای ایران مشابه یک دریای متلاطم است که خیلی از سینماگران در آن غرق شده اند!

 انسیه شاه حسینی کارگردان سینما نیز در این باره به سینماپرس گفت: محتوا مهمترین اصل و رکن در سینما است و فیلمسازان باید با توجه به این اصل مهم و اساسی درصدد آن باشند تا فرصت های شان را هدر نداده و از طریق این رسانه مهم و تأثیرگذار حرف های مهم و ارزشمندی را بیان کنند و جامعه را به رستگاری برسانند. اگر امروزه سینما از محتوا تهی شده به دلیل عملکرد مسئولان فرهنگی و سینمایی است که وظیفه سکان داری و هدایتگری سینما را بر عهده دارند اما اصل اساسی و مهم محتوا را به عنوان سرمشق اولیه قرار نداده اند و اجازه داده اند تا هر اثر سینمایی بدون محتوا و بدون ارزشی تولید شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.