یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵

غیاب محتوای ارزنده در تولیدات سینمایی/۱۰

شاه حسینی: محتوا مهمترین اصل و رکن در سینما است/ وضعیت امروز سینمای ایران مشابه یک دریای متلاطم است که خیلی از سینماگران در آن غرق شده اند!

انسیه شاه حسینی

سینماپرس: انسیه شاه حسینی کارگردان سینما با انتقاد نسبت به غیاب محتوای ارزنده در تولیدات سینمایی گفت: محتوا مهمترین اصل و رکن در سینما است و فیلمسازان باید با توجه به این اصل مهم و اساسی درصدد آن باشند تا فرصت های شان را هدر نداده و از طریق این رسانه مهم و تأثیرگذار حرف های مهم و ارزشمندی را بیان کنند و جامعه را به رستگاری برسانند.

کارگردان فیلم سینمایی «شب به خیر فرمانده» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در سینما هر کس دنبال یک مسأله ای است؛ فیلم ها به رنگ خود فیلمسازان است و هر فیلم نشان دهنده شخصیت و تفکرات فیلمسازش است. بنده معتقدم یک اثر سینمایی عینی ترین حرف مغز سازندگان آن است. اگر کسی در سینما حرف فلسفی می زند فلسفه اش به خود آن فرد باز می گردد اگر کسی حرف دینی می زند به خود آن فرد باز می گردد و...

وی ادامه داد: به قول معروف از کوزه همان برون تراود که در اوست! ما اگر فیلم هایی بی محتوا، نازل و پوچ را در سینما مشاهده می کنیم به دلیل آن است که مغز سازندگان آن ها تهی و پوچ است چرا که یک فیلمساز آگاه و فهیم هرگز راضی نمی شود که اثری بی محتوا و پوچ تولید کند.

شاه حسینی سپس با بیان اینکه بنده در سینما همیشه دنبال محتوا هستم خاطرنشان کرد: حرف بنده این است که سینما یک تریبون مهم، قوی و تأثیرگذار است و حیف است کسانی که چنین تریبونی را در اختیار دارند فرصت استفاده صحیح از آن را از دست بدهند. بنده معتقدم یک فیلم در عین سرگرم کننده بودن در هر ژانر و سبکی از عاشقانه گرفته تا کمدی از دینی گرفته تا اجتماعی و... باید چیزی را به تماشاگران خود اضافه کند و مخاطب را به راه راست هدایت کند.

این سینماگر تصریح کرد: اگر امروزه سینما از محتوا تهی شده به دلیل عملکرد مسئولان فرهنگی و سینمایی است که وظیفه سکان داری و هدایتگری سینما را بر عهده دارند اما اصل اساسی و مهم محتوا را به عنوان سرمشق اولیه قرار نداده اند و اجازه داده اند تا هر اثر سینمایی بدون محتوا و بدون ارزشی تولید شود.

کارگردان فیلم سینمایی «غروب شد بیا» تأکید کرد: بزرگترین آثار هنری جهان از نقاشی گرفته تا موسیقی، از کتاب گرفته تا هنرهای نمایشی و... اگر عاری از محتوا باشند ماندگار نمی شوند و به پشیزی نمی ارزند؛ این وظیفه مسئولان فرهنگی است که هنرمندان را در مسیر درست هدایت کنند اما متأسفانه مدت ها است شاهد آن هستیم که هنرمندان و به ویژه سینماگران در مسیر درست هدایت نمی شوند و به همین علت هم بازار فرهنگ و هنر بالاخص سینما به شدت مخدوش و دچار خسران شده و هیچ کس در آن حرف حساب نمی زند.

این فیلمساز سپس با تأکید بر اینکه وضعیت امروز سینمای ایران مشابه یک دریای متلاطم است که خیلی از سینماگران در آن غرق شده اند یادآور شد: در سال های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی بنیاد سینمایی فارابی و وزارت ارشاد با میکروسکوپ دنبال محتوا ارزشی در فیلمنامه ها می گشتند تا تنها از این نوع آثار حمایت کنند اما اینک گویا وضعیت بالعکس شده و هرچه اثری بی محتواتر باشد بیشتر به مذاق مسئولان خوش می نشیند!

وی در همین راستا اظهار داشت: در سنیما همه چیز به حمایت مدیران بازمی گردد و بس!؛ امروزه مدیران سینما را به وسیله ای برای کاسبکاری و مال اندوزی برخی افراد کرده اند و این اتفاق بسیار تأسف آور است؛ باعث شرم است که امروزه یک اثر حتی اگر سرشار از محتوای ارزشی باشد به مذاق برخی پخش کننده ها، سینمادارها و تهیه کنندگان خوش نمی آید چرا که همه درگیر حضور فلان بازیگر چهره و فلان سلبریتی در فیلم هستند تا از آن حمایت کنند!

شاه حسینی متذکر شد: ما امروزه در سینمای کشور نیازمند مدیرانی هستیم که دغدغه رشد و اعتلای سینمای کشور را داشته باشند؛ ما نیازمند حضور مدیرانی هستیم که شناخت کافی نسبت به تأثیرگذاری و اهمیت سینما داشته باشند و بدانند که سینما صرفاً ابزاری برای سرگرم کردن و تفریح مردم نیست و باید محتوای بسیار غنی و ارزشمندی درونش نهفته باشد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.