یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲

سینمای کودک مشکلات و راهکارها/۹

بهبودی فر: در حال حاضر تمایلات و سلیقه شخصی خط مشی سینمای کودک را تعیین می کند/ نگاه های کهنه و کلیشه ای در حوزه فیلم کودک باید از بین برود

 رحیم بهبودی فر

سینماپرس: رحیم بهبودی فر کارگردان سینما همزمان با برگزاری سی و دومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت: در حال حاضر تمایلات و سلیقه شخصی در بنیاد سینمایی فارابی خط مشی سینمای کودک را تعیین می کند؛ این اتفاق بسیار غلط است چرا که در وهله اول باعث می شود این افراد طرح و ایده کسانی که بر اساس سلیقه و بر وفق مراد آن ها فیلمنامه شان را به نگارش درنیاورده اند بایکوت کنند و از طرف دیگر تنها کسانی که در گعده آشنایان شان هستند امکان کار و فعالیت در سینمای کودک را داشته باشند.

کارگردان فیلم سینمایی «آدم آهنی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینمای کودک و نوجوان مشکلات ریشه ای بسیاری دارد که باید برطرف شود. اولین قدم اساسی برای رشد و ارتقای سینمای کودک این است که مسئولان و مدیران سیاست گذار کودکان و نوجوانان امروزی را به خوبی بشناسند و با سطح دیدگاه ها و سلیقه ها و ذائقه های آن ها آشنا باشند.

وی با بیان اینکه بنده به دلیل آنکه عضو مرکز توسعه سینمای کودک هستم مرتب در جلسات و گپ و گعده ها شرکت می کنم و متأسف می شوم که همچنان برخی از فیلمسازان از فیلم های قدیمی سینمای کودک یاد می کنند اظهار داشت: این نشان دهنده عقب ماندگی ما از دنیای امروز کودکان و نوجوانان است که همچنان در پی «دزد عروسک ها»، «گلنار»، «مدرسه موش ها» و امثالهم هستیم؛ این فیلم ها نیاز ۳-۴ دهه قبل سینمای کودک بود و قطعاً کودکان امروزی با چنین آثاری ارتباط برقرار نمی کنند.

این سینماگر تصریح کرد: من نمی دانم چطور به برخی فیلمسازان سینمای کودک و مسئولان باید بفهمانیم که دیگر دوره چنین آثاری گذشته؛ متأسفانه ما از سینمای کودک غافل شده ایم و توجهی به این مسأله نداریم که امروز در سطح جهان با چه دیدگاه و مبنایی به سینمای کودک نگاه می شود.

بهبودی فر سپس با اشاره به حضور رضا منتظری خبرنگار سینماپرس در برنامه سینمایی هفت اظهار داشت: اشارات ایشان در رابطه با مسائل و مشکلات سینمای کودک در برنامه ۱۸ مرداد ماه بسیار درست و به جا بود. سینمای کودک سرشار از مشکلات است و متأسفانه همانطور که آقای منتظری اشاره کردند مدیران فقط در پی ظاهرسازی هستند.

کارگردان فیلم سینمایی «هشتگ» متذکر شد: بنده معتقدم اساساً نگاه برخی مدیران از جمله آقای ایل بیگی به سینمای فانتزی کودک کهنه و قدیمی شده و دوره اش گذشته است. اما این افراد در مقابل ما جبهه گرفته اند و مقامت می کنند و نمی گذارند ما برای کودکان امروز کشور بر اساس نیازهای روزشان مبادرت به تولید اثر کنیم. اما برخی سینماگران کودک همچنان مقابل این مواجهه ها ایستاده و دوام می آورند.

وی در پایان این گفتگو افزود: سینمای کودک نیاز به ایده و فکرهای جدید دارد. درهای سینمای کودک باید به روی فیلمسازان جوان و خلاق باز شود. کودکان امروزه از طریق اینترنت و... به بهترین انیمیشن های روز سینمای جهان دسترسی دارند و ما نباید با تکرار کهنه کلیشه های نخ نما شده سال ها قبل سینمای کودک مان آن ها را از تماشای آثار داخلی منزجر کنیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.