چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۶

از جشنواره جهانی فجر تا شانگهای و چند نکته!

یارگیری جهانی با پول بیت المال؟!

سیدرضا میرکریمی در نشست خبری سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

سینماپرس: چند سالی است جشنواره جهانی فیلم فجر به شکل و شمایل محفلی خصوصی برگزار می شود و برخی از سینماگران بین المللی به بهانه آن به ایران دعوت می شوند و در نتیجه آن حضورهایی جهانی برای عوامل برگزاری جشنواره محقق می شود!

به گزارش سینماپرس دبورا یانگ منتقد ارشد هالیوود ریپورتر که چندی پیش یکی از مهمانان جشنواره جهانی فیلم فجر به دبیری سیدرضا میرکریمی بود، بلافاصله پس از دریافت جایزه «قصر شیرین» در چین، در یادداشتی نوشت: «این فیلم مناسب ترین اثر برای حضور در اسکار است»!

سوأل اینجا است به این منتقد چه ارتباطی دارد که یک فیلم از سینمای ایران را به اسکار ربط دهد؟ مگر وی همه فیلم های اکران شده سینمای ایران طی سال گذشته را دیده که این طور صریح از حضور «قصر شیرین» در اسکار حمایت می کند! آیا اگر جشنواره جهانی فجر و دعوت از وی نبود باز هم همین عقیده و نظر را داشت؟

از سوی دیگر در همین جشنواره جهانی، بخش مروری بر سینمای چین برگزار  شد و کاملا به طور اتفاقی همه چیز دست در دست هم داد و راه حضور جهانی برای فیلم دبیر جشنواره جهانی فجر در چین فراهم آمد.

مطرح شدن فیلم «قصر شیرین» در فضاهای جهانی که به نظر می رسد از نتایج فضای رسانه ای جشنواره جهانی فجر است در حالی اتفاق می افتد که نه تنها این اثر به لحاظ محتوایی مناسب نمایش جهانی نیست، بلکه آثار شایسته تری در تولیدات سال گذشته سینمای ایران هستند که قطعاً حضور آبرومندانه تری برای جمهوری اسلامی ایران خواهند داشت.

هرچند که استفاده از قدرت رسانه ها، رفتاری مرسوم در جهان امروز است اما استفاده از بیت المال (حتی اگر ناخواسته باشد!) برای منافع شخصی کار شایسته ای نیست! حال بماند که تبریک رئیس سازمان سینمایی به میرکریمی هم جای تامل دارد، چرا که بارها دیده شده آثار متعددی از سینمای ایران در جشنواره های بین المللی جایزه می گیرند اما هیچ تبریکی به آن ها گفته نمی شود! این اتفاق این شائبه را به وجود می آورد که سازمان سینمایی تحت تاثیر همان فضای مغشوش رسانه ای قرار گرفته است!

هنوز یادمان نرفته درحالی که رئیس جدید سازمان سینمایی به صراحت روی آنتن زنده از لزوم ادغام دو بخش جشنواره فیلم فجر سخن گفت میرکریمی در نشست جشنواره جهانی از اعتقاد وافر ایشان به ۲ پاره بودن فجر گفت و هر بار که اهالی رسانه از وی درباره تأکید رئیس سازمان سینمایی مبنی بر ادغام پرسیدند همچنان میرکریمی بر علاقه ایشان به جشنواره تحت امرش سخن راند.

در انتها چند سوال نیز بی پاسخ می ماند. اول آنکه سرمایه گذار فیلم پرهزینه «ما همه با هم هستیم» به تهیه کنندگی رضا میرکریمی، از کجا و با چه مناسباتی به سینما راه یافته است؟! و دوم آن ‌که چرا در جشنواره جهانی فیلم فجر دو جایزه مهم از آن فیلمی می شود که سرمایه گذارش، در تولید فیلم «ما همه با هم هستیم» هم به عنوان سرمایه گذار حضور داشته است؟!

نظرات

  • نازک قلم ۱۳۹۸/۰۴/۰۵ - ۱۷:۱۶
    1 0
    همیشه همین است! دبیر جشنواره ذی نفع است داور دعوت می کند منتقد و غیره ذالک بعد آنها تلافی می کنند و همین شخص را دعوت می کنند! این می شود حلقه رندان!!! همین داستان که در مرکز گسترش بود و آن فیلمساز تهران انار ندارد دو سه سالی کل دنیا را به عنوان فیلمساز با فیلمش گشت یه جا هیات انتخاب بود از ایران، ایشان یه جا داور بود از ایران، ایشان یه جا نماینده بود از ایران، ایشان یه جا پنل بود از ایران، ایشان اینجا دعوت کننده کی بود؟ ایشان بده بستان خوبی بود شده حالا مصداق محفل میرکریمی ایشان اینجا آنجا هرجا برای همین از حالا خواب اسکار را هم می بینند!
  • عضوی از خانه سینما ۱۳۹۸/۰۴/۰۶ - ۱۸:۳۶
    1 0
    مطلب فوق العاده ای بود ممنون از صریح اللهجه بودن، تیزبینی و نکته سنجی شما... بقیه رسانه ها که همه سکوت کردن. دست نویسنده این مطلب را میبوسم
  • حیدر ۱۳۹۸/۰۴/۰۹ - ۱۸:۱۴
    1 0
    دور دور میرکریمی تازه شروع شده الان ایشون میشن تنها فیلمساز ایران در سراسر جهان خوب بلدی داش رضا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.