دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸

بررسی عدالت در اکران/۱

هاشمی: امروزه ما شاهد رقابت ناسالم تهیه کنندگان، پخش کنندگان و سینماداران هستیم/ افرادی با پول‌ مشکوک و سرگردان فیلم می سازند!

سید ضیاء هاشمی

سینماپرس: سید ضیاء هاشمی رئیس جامعه صنفی و دبیر شورای عالی تهیه کنندگان در پی انتقاد بخش گسترده ای از اهالی سینما مبنی بر بی عدالتی در نحوه اکران آثار سینمایی گفت: در شرایط فعلی ساخت آثار سینمایی با مشکلات زیادی مواجه هستند اعم از هزینه های بالای تولید و دستمزدهای سربه فلک کشیده دوستان ما را دچار مشکلات عدیده کرده است و از سوی دیگر ما شاهد رقابت ناسالم تهیه کنندگان، پخش کنندگان و سینما داران هستیم.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «شوکران» و «روز فرشته» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: فیلم های سینمایی با گرفتاری‌ های متعدد پروانه نمایش دریافت می کنند اما در حوزه اکران با شرایط دیگری مواجه می‌شوند. فیلم‌ ها در شرایط یکسان ساخته نمی‌ شوند، برخی با رانت‌های دولت، برخی با پول های بادآورده و سرمایه های مشکوک ساخته می شوند این نوع تولیدات، شرایط اکران را هم تحت تاثیر قرار می‌دهند.

هاشمی سپس با بیان اینکه افرادی که با رانت فیلم  یا با پول‌های مشکوک و سرگردان فیلم ساختند با قدرت وارد میدان اکران می شوند تأکید کرد: برخی از فیلم‌ ها که رانت دولتی دارند هم اینک قابل مشاهده است که تهران را سنگفرش تبلیغات کردند. این نوع آثار با بقیه سینما که با اقتصاد ضعیف و تنها با توانمندی فکری ساخته شدند قابل رقابت نیستند و نابرابری فاحشی در اکران قابل مشاهده است.

این سینماگر خاطرنشان کرد: اگر همه در یک شرایط تولید قرار داشتند در اکران هم شرایط یکسان و عدالت را تجربه می کردند اما این شرایط نابرابر در تولید و اکران این روزها کار را برای ادامه حیات برخی از صاحبان آثار سخت کرده است. امروز ما در یک رقابت ناسالم تهیه کنندگان، پخش کنندگان و سینما داران هستیم و در ۲ سال اخیر دولت یک قدرت غریبی را به یک سری سالن‌های سینما توزیع کرده (سرگروه‌ها) که مشکلات را برای آثار دوچندان کرده است.

رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان متذکر شد: معتقدم برای رهایی از این وضعیت این است که باید فیلم‌ها تقسیم بندی شوند  فیلم‌هایی که به لحاظ فروش قدرت چندانی ندارند و نمی توانند گیشه را تسخیر کنند در یک گلدان قرار دهیم. فیلم های کمدی را به ۲ دسته طبقه بندی کنیم. فیلم‌هایی که به فروش بالا دست می‌یابند و قدرت تسخیر گیشه دارند همچنین فیلم‌های کمدی که کمتر توان جذب مخاطب را دارند و اسامی آن‌ها را در ۲ گلدان قرار می دهیم. فیلم های کودک و نوجوان را در یک گلدان قرار می دهیم اگر فیلم اکشن داشتیم در یک گلدان قرار می دهیم و فیلم های اجتماعی هم به ۲ دسته طبقه بندی می کنیم فیلم های اجتماعی با پایان بندی تلخ که توان کمتری در جذب مخاطب دارند در یک گروه و فیلم های اجتماعی ای که قدرت جذب مخاطب بیشتری دارند در یک گلدان قرار می دهیم و در نهایت برای هر دوره ۳ ماهه قرعه کشی برای اکران صورت گیرد تا بتوان به عدالت در اکران با وضعیت موجود برسیم.

وی برای دست یابی به طبقه بندی درست فیلم ها گفت: از جمع ۲ صنف تهیه کننده و سینمادار می توانند افراد فیلم‌ها را  سرند اولیه کنند و  به نتیجه می رسیم  که در چه وضعیتی قرارد دارند. ۳ ماه این نوع قرعه کشی برای برنامه  حال،   آینده و به زودی خواهیم داشت. با این روش اکران عید هم به درستی انتخاب می شود چرا باید افراد با رانت و قدرت های مختلف بهترین زمان اکران را نصیب خود کنند. اگر شرایط تولید برای همه یکسان بود و هیچ رانتی (دولتی و خصوصی) وجود نداشت شرایط عادلانه در اکران متفاوت بود.

دبیر شورایعالی تهیه کنندگان در خاتمه درباره مکانیزه شدن سیستم اکران گفت: با این روش به عقیده من ایجاد رانت می‌شود زیرا دولت می تواند تصمیم بگیرد کدام فیلم را زودتر پروانه نمایش بدهد و کدام فیلم را دیرتر پروانه نمایش ارائه دهد، مکانیزه از این قسم ایجاد رانت می کند و خطرناک تر است و باعث فساد می شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.