سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶

دیدگاه هنرمندان درباره سریال های مناسبتی/۱

خرازی ها: یکی از آفاتی که سال ها است گریبان گیر رسانه ملی شده عرضه برنامه های رادیویی در قالب تلویزیونی است/ برخی از منتقدان شایستگی نقد و تحلیل را ندارند

شهرام خرازی ها

سینماپرس: شهرام خرازی ها عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران گفت: هر شبکه تلویزیونی در هر کشوری که بخواهد ارزیابی شود طبعاً نکاتی منفی و نکاتی مثبت در آن وجود دارد؛ ما باید بدانیم که اصولاً قرار نیست برنامه های تلویزیون ما هم همه شان درخشان باشند و طبیعی است که گاهی کاستی هایی در آن وجود داشته باشد که باعث افت کیفی برنامه ها شود.

این منتقد در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از آفاتی که سال ها است گریبان گیر رسانه ملی شده عرضه برنامه های رادیویی در قالب تلویزیونی است، به خصوص در برنامه های گفتگو محور تلویزیون ما کاملاً شاهد ساختار رادیویی هستیم به نحوی که با پخش ووله و کلیپ های متعدد و... هم نمی توانند آن برنامه را از حالت رادیویی خارج کنند چرا که ذات برنامه رادیویی است، این مشکل متأسفانه سال به سال پررنگ تر می شود و ما در همه برنامه های مناسبتی تلویزیون شاهد آن هستیم. 

وی ادامه داد: همانطور که اشاره کردم متأسفانه خیلی از برنامه های تلویزیونی ما اعم از مناسبتی یا غیرمناسبتی نیاز به دیده شدن ندارند و تنها می توان آن ها را شنید؛ ما نیازمند آن هستیم که مسئولان رسانه ملی ساختار برنامه ها را تغییر دهند تا من مخاطب اگر حتی یک صحنه از برنامه را نبینم اطلاعاتی را از دست بدهم.

خرازی ها در ادامه تأکید کرد: اما به هر صورت ما در تلویزیون برنامه های خوش کیفیتی هم داریم که به تصویر و رنگ و نور بها می دهند؛ اصولاً هر برنامه یا سریالی به ۲ بخش تقسیم می شود، بخشی مضمون است و بخش دیگر فرم و تکنیک؛ ما وقتی می خواهیم تکنیک را قضاوت کنیم باید امکانات و وضعیت اقتصادی تلویزیون را هم در نظر بگیریم، قطعاً وقتی تلویزیون بودجه کافی نداشته باشد نمی تواند برنامه های خوش ساختی را هم ارائه کند اما در خصوص مضمون وضعیت متفاوت است چرا که مضمون اندیشه فردی است که متن یک سریال یا برنامه را می نویسد و همواره باید به روز بوده و متنی خلاقانه و سرگرم کننده بنویسد.

وی با بیان اینکه به عقیده بنده برنامه ها و سریال های مناسبتی تلویزیون از نظر تکنیکی نسبت به گذشته ارتقا پیدا کرده اظهار داشت: پیشرفت تکنولوژی باعث شده تا ما هم از نظر تکنیکی مرتباً به روز شویم، فقط امیدوارم در برنامه های گفتگومحور دیدگاه برنامه سازان از شیوه سنتی به مدرن تغییر کند و آن ها به روز شوند. متأسفانه ما در این قبیل برنامه ها حتی از نظر دکورسازی هم دچار نقصان و مشکل هستیم و هیچ خلاقیت و نوآوری در آن دیده نمی شود البته گاهی اوقات هم با دکور غیرضروری مواجه می شویم که هیچ ربطی به برنامه ندارد.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران خاطرنشان کرد: از دید بنده سریال های نورزوی و رمضانی ۹۸ موفق بوده اند. خوشبختانه فضای تلویزیون بازتر از گذشته شده و موضوعات ملتهب و سوژه هایی که قبلا اجازه تولید نداشتند امروزه تولید می شوند و مضامین هم جذاب تر شده اند.

خرازی ها در پاسخ به سوأل خبرنگار سینماپرس مبنی بر اینکه بسیاری از منتقدان و اهالی رسانه مدت ها است انتقاد شدیدی نسبت به برنامه های تلویزیونی دارند و آن ها را به شدت ضعیف ارزیابی می کنند و از سوی دیگر میزان مخاطبان رسانه ملی نیز به شدت دچار کاهش شده است، فکر می کنید دلیل این اتفاق چیست اظهار داشت: در خصوص آمارها به همین سادگی نمی توان نظر داد، ما نیازمند بررسی های پژوهشی هستیم، هر ساله تعدادی افراد هستند که به عنوان مخاطب کم و اضافه می شوند اما به همین سادگی نمی توان در این خصوص اظهارنظر کرد و کسانی که در این خصوص اظهار عقیده می کنند باید مقایسه بین آمار جمعیتی انجام بدهند، در هر صورت بنده معتقد به ریزش مخاطب در تلویزیون نیستم.

وی در همین راستا افزود:  برخی از منتقدان اصلاً شایستگی نقد و تحلیل فیلم ها و سریال ها را ندارند؛ ما نباید فراموش کنیم که تعداد قابل توجهی از افرادی که خود را منتقد می دانند به واسطه روابط بیرونی و پارتی بازی ها و باندبازی ها وارد این حیطه شده و از عرصه رسانه به عنوان ابزاری برای مطرح کردن خودشان استفاده می کنند. متأسفانه ما تعریف حرفه ای و درست از منتقد سینما و تلویزیون در کشورمان نداریم و به همین دلیل نظرات این قبیل افراد هم نمی تواند به عنوان یک مرجع مورد ارزیابی قرار گیرد.

این منتقد تصریح کرد: نکته قابل تأمل آنجا است که برخی از این به اصطلاح منتقدان که راجع به فیلم ها و سریال ها اظهارنظر می کنند اصلاً آن ها را کامل نمی بینند؛ بی شک تنها کسی شایستگی آن را دارد که راجع به یک فیلم یا سریال اظهارنظر کند که همه آن را دیده باشد اما ما منتقدانی داریم که تنها به واسطه دیدن تبلیغ یک فیلم یا خلاصه قسمت های یک سریال راجع به آن اظهارنظر می کنند.

خرازی ها در انتهای این گفتگو متذکر شد: خیلی از افراد کمبود شهرت دارند و می خواهند با اظهارنظرهای جنجالی نام خود را در رسانه ها حفظ کنند تا فراموش نشوند و به همین علت با اینکه مثلاً یک سریال را کامل ندیده اند به دروغ می گویند که آن را دیده اند و سپس اظهارنظرهای مفصل و من درآوردی راجع به آن می کنند که متأسفانه برخی از این اظهارنظرهای پوشالی و بی ارزش روی نظر مخاطبان عام سینما و تلویزیون هم تأثیرگذار است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.