دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹

ابتذال و هنجارشکنی در حوزه نمایش از منظر هنرمندان؛

انتقاد به تئاترهای لاکچری و انفعال مسئولان/ سرمایه سالاران امور را در دست گرفته اند و به جای هنر، رقص و آواز را ترویج می کنند!

یثربی-عالم بخش-گودرزی-صادقی-نوروزی

سینماپرس: در پی تداوم هنجارشکنی های گسترده در حوزه تئاتر که واکنش برخی از مراجع تقلید را در پی داشته و همچنین وفور تئاترهای لاکچری و بازشدن بساط پولشویان به حوزه نمایش تعدادی از هنرمندان تئاتر کشور و کارشناسان فرهنگی با تأکید براینکه هنرمندان با تئاترهای لاکچری مخالف هستند انتقاد خود را نسبت به انفعال مسئولان در مواجهه با انحراف تئاتر ابراز داشتند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس یکی از وظایف شورای نظارت مرکز هنرهای نمایشی، بررسی و نظارت بر آثار نمایشی است. آثاری که باید در ابتدا از زیر ذره بین بازبینان مرکز هنرهای نمایشی رد شوند و سپس با مجوز این نهاد راهی صحنه شوند اما مدت ها است نظارت درستی بر تئاترها وجود ندارد به نفعی که تعبیر واژه «ولنگاری فرهنگی» را به عینه در تئاتر کشور می توان مشاهده کرد. از اجرای نمایش هایی با واژه های زننده که برخی افراد آن را به «پورنوی گفتاری» تشبیه کرده اند تا آرایش های غلیظ و زننده بازیگران زن نکاتی است که در تئاترها به شدت به چشم می خورد. حال اینکه بسیاری از متون و نمایشنامه ها نیز دارای مشکلات عدیده عقیدتی هستند نیز جای خود دارد.

این اتفاقات باعث شد تا چندی پیش آیت الله سبحانی مرجع تقلید شیعیان با اشاره به لزوم رفع مشکلات فرهنگی عنوان کرد: مطلع شدیم در تهران تئاتری برگزار شده که دختران با کلاه‌گیس در آن بازی می‌کنند، این حرکت در جمهوری اسلامی چه‌معنایی دارد که به معاون وزیر ارشاد تذکر دادیم تا هرچه سریع‌تر به این مسئله رسیدگی کند.

از سوی دیگر وفور تئاترهایی که با هزینه های گزاف تولید می شوند و قیمت بلیت های شان نجومی است و سر به فلک می کشد و فقط طبقه بورژوا و اشراف می توانند از آن بازدید کنند هم به یکی دیگر از معضلات امروز تئاتر کشور بدل شده است.

سیل انتقادها از نمایش های لاکچری، شامل ابعاد مختلفی از جمله استفاده کارگردان آن از رانت، هزینه کرد بالا و غیر متعارف چند میلیاردی برای تولید یک اثر نمایشی که به ویژه در استفاده از چهره های سینمایی و تلویزیونی مشهور و محبوب با پرداخت دستمزدهای خارج از عرف تئاتر کشور، انجام تبلیغات خارج از ضوابط و... است.

این اتفاق در حالی است که بسیاری از هنرمندان مطرح و متعهد تئاتر کشور هیچ جایی برای کار ندارند؛ بیکار و خانه نشین شده و در این روزگار و با وضعیت شدید تورم و گرانی های کمرشکن نمی دانند که باید زندگی خود را چگونه تأمین کنند.

در همین رابطه ۵ تن از هنرمندان برجسته تئاتر کشور خانم: چیستا یثربی و آقایان: حسین عالم بخش، شکرخدا گودرزی، قطب الدین صادقی و رحیم نوروزی با ما گفتگو کردند و انتقادات خود را نسبت به اتفاقاتی که اخیراً در حوزه تئاتر کشور رخ داده مطرح کردند که ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

عالم بخش: فقدان قانون گذاری و برخورد سلیقه‌ای باعث وفور «پورنوی گفتاری» در تئاتر و سینما شده است/ قاطبه هنرمندان با نمایش لاکچری مخالفند

حسین عالم بخش کارگردان تئاتر در پی تداوم هنجارشکنی های گسترده در حوزه تئاتر که واکنش برخی از مراجع تقلید را در پی داشته و همچنین وفور تئاترهای لاکچری و بازشدن بساط پولشویان به حوزه نمایش گفت: فقدان قانون گذاری جدی و برخوردهای سلیقه ای باعث وفور «پورنوی گفتاری» در تئاتر و سینما شده است و متأسفانه این روزها شاهد هنر ناب ایرانی بر اساس قواعد اسلامی نیستیم و همه چیز به حال خود رها شده است. چند سال قبل مسئولان حوزه نمایش با در نظر گرفتن شعار «تئاتر برای همه» فعالیت هایی را شروع کردند و اهدافی را در نظر داشتند که همه مردم در همه اقشار و طبقات بتوانند جزو مخاطبان تئاتر باشند و حتی برای این کار مدالیوم زیبایی هم طراحی شد که شعار «تئاتر برای همه» روی آن حک شده بود اما متأسفانه بعد از گذشت سال ها امروزه شاهد آن هستیم که این شعار محقق نشد به نحوی که متأسفانه به دلایل مختلف تئاتر مخاطبان خاصی را دارد و به خصوص همگان نمی توانند از نمایش هایی که با عنوان «نمایش لاکچری» معروف شده اند دیدن کنند.

انتقاد شدید از سرمایه سالاری حاکم بر حوزه تئاتر/ یثربی: رقص و آواز را به اسم تئاتر به خورد مردم می دهند!

چیستا یثربی مدرس دانشگاه، منتقد و فیلمنامه نویس سینما و کارگردان و نمایشنامه نویس تئاتر نیز در این باره اظهار داشت: تا زمانی که مدیران ارشد تئاتر جزو درصد بگیران از اسپانسرها هستند نمی توان انتظار بهبود شرایط را داشت امروزه هیچ چیز در تئاتر کشور درست در جای خود قرار ندارد افراد کاربلد بیکار و خانه نشین شده و بی هنران در تئاتر جولان می دهند. بسیاری از آثاری که امروزه به اسم تئاتر روی صحنه می روند ضد تئاتر هستند و باعث خرابکاری شدید در حیطه تئاتر شده اند. ما در کدام بخش سرمایه سالاری نداریم که بخواهیم در تئاتر نداشته باشیم؟ متأسفانه سرمایه سالاری در حوزه فرهنگ حرف اول را می زند. شعار «تئاتر برای همه» دروغ است چرا که «تئاتر تنها برای پولدارها است!» شاید در دوره هایی که مدیران دلسوزی در حوزه تئاتر کشور وجود داشتند این گونه بود اما الآن مدیران فقط دنبال فروش هستند. چند وقت پیش مدیری به من گفت برایمان مهم نیست هنری در تئاتر نباشد؛ همین است که تئاتر فاجعه بار شده، این خیلی دردناک است که یک مدیر هنر برایش مهم نباشد و تنها پول را بشناسد و بس!

گودرزی: به اسم توسعه تئاتر، نمایش هایی مقلدانه از آثار غربی روی صحنه می رود/ سینما و تئاتر آلوده‌ی برخی مناسبات شده اند و اندیشه از بین رفته است

 شکرخدا گودرزی بازیگر، مدرس و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون در پی تداوم هنجارشکنی های گسترده در حوزه تئاتر که واکنش برخی از مراجع تقلید را در پی داشته و همچنین وفور تئاترهای لاکچری و بازشدن بساط پولشویان به حوزه نمایش گفت: طبیعی است که تعداد سالن های بیشتر، تعداد اجراهای بیشتر و تعداد آثار بیشتر باعث توسعه تئاتر می شود اما باید تکلیف روشن شود که توسعه به چه قیمتی است؟ آیا توسعه نباید هدفمند باشد؟ توسعه نباید با اهداف فرهنگی کشور اعم از بلند مدت، کوتاه مدت و میان مدت آن هماهنگ باشد؟ متأسفانه ما شاهد آن هستیم که به اسم توسعه تئاتر، نمایش هایی مقلدانه از آثار غربی را روی صحنه می برند که هیچ سنخیتی با فرهنگ و ملیت ما ندارد. ما باید به این مسأله مهم دقت کنیم که توسعه تئاتر چیست و چه چیزهایی باعث توسعه تئاتر می شود؟ آنچه مهم است اینکه توسعه باید در راستای فرهنگ بومی و ملی باشد و در جهت رشد و اعتلای یک جامعه باشد. توسعه ای که بر مبنای تقلید بنا نهاده شده باشد توسعه نیست. مثلاً ما به جای اینکه کارخانه مادر بزنیم کارخانه مونتاژ بزنیم، درست مانند زمان طاغوت! کدام برای ما بهتر است؟ ما صنعت مادر داشته باشیم بهتر است یا مونتاژ کار باشیم؟

صادقی: تئاتر امروزه به دست دلال هایی افتاده که نه سواد دارند و نه اشرافی به حوزه فرهنگ/ رسانه ها از مسئولان مطالبه گری کنند

قطب الدین صادقی بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما نیز در این راستا اظهار داشت: تئاتر امروزه به دست دلال هایی افتاده که نه سواد دارند و نه اشرافی به حوزه فرهنگ، نه مردم را دوست دارند و نه آینده کشور برایشان اهمیتی دارد و تنها در پی پول اندوزی هستند. دولت هم کاملاً خود را کنار کشیده و دیگر حمایتی از هنر واقعی نمی کند؛ دولت در حالی که موظف است همانند کشورهای اروپایی و برخی کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین برای تولید آثار فرهنگی و هنری یارانه در نظر بگیرد و در خدمت رونق فرهنگی و اعتلای ذوق هنری باشد کاملاً خود را به بی خیالی زده و هیچ کاری انجام نمی دهد. کمترین کاری که مسئولان دولت می توانند انجام بدهند این است که کارشناسان بزرگ را به کار بگیرند تا سیاست های فرهنگی جامعی برای کشور تدوین کند و بر اساس آن سیاست ها فرهنگ و هنر کشور را اداره کنند که این کار را هم نکرده اند.

نوروزی: طی سال های اخیر برخی افراد تئاتر را تبدیل به صنعت کرده و نگاه شان به گیشه و فروش و بازار است/ ذائقه مخاطب به کدام سمت می رود؟!

 رحیم نوروزی بازیگر سینما و تلویزیون و کارگردان تئاتر در پی تداوم هنجارشکنی های گسترده در حوزه تئاتر که واکنش برخی از مراجع تقلید را در پی داشته و همچنین وفور تئاترهای لاکچری و بازشدن بساط پولشویان به حوزه نمایش گفت: طی سال های اخیر اتفاقاتی در حوزه تئاتر افتاده و برخی تبلیغات چی ها و روابط عمومی ها و... به این حوزه ورود کردند و تئاتر را تبدیل به صنعت کرده و نگاه شان به گیشه و فروش و بازار است و می خواهند با سینما رقابت کنند! این نگاه هنری و آرتیستیک نیست و کسانی که این دیدگاه را در تئاتر دارند به هر جایی چنگ می زنند تا پول بیشتری به دست آوردند اما نکته قابل تأمل آنجا است که به همین راحتی هم نمی توان به همه کسانی که تئاترهای بزرگ اجرا می کنند یا پول به این حوزه وارد می کنند اتهام زد چرا که اتهام زدن نیاز به سند دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.