شنبه ۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹

علی رفیعی:

تالار وحدت بیشتر به سوپرمارکت شباهت دارد

 علی رفیعی

سینماپرس: کارگردان «خانه برناردا آلبا» با انتقاد از شیوه برنامه‌ریزی در تالار وحدت، در جمع دانشجویان آن را به یک سوپرمارکت تشبیه کرد.

به گزارش سینماپرس، علی رفیعی شب گذشته پس از اتمام اجرای نمایش «خانه برناردا آلبا» که به دانشجویان اختصاص یافته بود، در جمع دوست‌داران دانشجویش به پرسش‌های آنان پاسخ داد.

وی در مهمترین بخش‌ صحبت‌هایش در پاسخ به این پرسش که آیا باز در بنیاد رودکی ورکشاپی برگزار می‌کند، گفت: «این سالن که فاجعه است. در این سالن جز کارمندان محترم و عزیز و فدایی، آنچه که مربوط به مدیریت و تشکیلات بالاست، برای من یک فاجعه است. کار کردن در این سالن رنج مطلق است. اینجا بیشتر به یک سوپرمارکت شباهت دارد تا یک تالار وحدت، یک مکان فرهنگی و هنری. ساعت ۳ یک برنامه شروع می‌شود و ما نمی‌توانیم زودتر از ساعت ۵ بیایم داخل سالن؛ در حالی که ساعت ۶ بازیگر باید روی صحنه برود.»

این صحبت‌های علی رفیعی در حالی زده می‌شود که علی‌اکبر صفی‌پور مدیر بنیاد رودکی در شبکه چهار اعلام کرده بود اثر علی رفیعی تحت حمایت کامل این بنیاد است.

سه تا چهار ساعت وقت لازم دارد که گریم شود، تمرکز کند، روی متنش کار کند، روی خودش کار کند و بعد هم نمایش که تمام می‌شود، بروید بیرون، بروید بیرون. یک برنامه دیگر ساعت ۹ شب است. بنابراین کجا ورکشاپ برگزار کنم؟ در چه سالنی؟ در چه مکانی؟ با چه تضمینی؟ با چه برنامه‌ریزی‌؟ اصلاً هر بار یک نمایش آوردن روی صحنه کلمه معجزه دارد. واقعاً در این سرزمین حکم معجزه دارد.»

وی درباره علت انتخاب متن لورکا از موقعیت زن در جامعه انسانی و مقایسه آن با زن در جامعه ایرانی گفت و تأکید کرد در این اثر به سراغ نقش خرافات، تعصب کورکورانه و مردسالاری رفته است که نقش مهمی در جامعه بشری داشته و به شخصیت‌ها اعتبار می‌بخشد.

دکتر رفیعی همچنین درباره دراماتورژی سخن گفت. وی دراماتورژی را یک تخصص و علم دانست و اذعان داشت کارگردان نیز می‌تواند در یک اثر نقش دراماتورژ را داشته باشد، دراماتورژ باید شانه به شانه کارگردان در تمرین و صحنه حاضر باشد.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.