یکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹

نفوذ فرهنگی و وادادگی مدیران/۵

توکلی: مدیران فرهنگی متأثر از تفکرات غربی و آمریکا خواسته یا ناخواسته به توسعه نفوذ در حوزه فرهنگی و هنری کمک کرده اند

هوشنگ توکلی

سینماپرس: هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در رابطه با نفوذ فرهنگی به خصوص در سینمای کشور و وادادگی مدیران در قبال این اتفاق گفت: مدیران فرهنگی متأثر از تفکرات غربی و جامعه آمریکا خواسته یا ناخواسته به توسعه نفوذ در حوزه فرهنگی و هنری کمک کرده اند و تا وقتی سیاست گذاری ها و اداره سینمای کشور در دست این افراد باشد ما شاهد حضور و رشد پدیده نفوذ فرهنگی خواهیم بود.

بازیگر فیلم های سینمایی «زادبوم» و «نفوذی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مقوله فرهنگ و هنر به طور کلی همانطور که تأثیرگذار است، تأثیرپذیر هم هست!؛ همین اتفاق باعث می شود در برخی مواقع تأثیرپذیری راه و دالانی باز کند که روی فرهنگ و هنر اثر بگذارد و آن را به انحراف و حتی انحطاط بکشاند.

وی در ادامه این گفتگو یادآور شد: وقتی گروهی خدمت مقام معظم رهبری می رسند و راجع به هنر صحبت می کنند رهبری می فرمایند من نظرات خودم را گفتم و کافی است رجوع کنید به این صحبت ها تا ببینید حوزه فرهنگ و هنر چه مسیری را باید طی می کرده که طی نکرده؛ در همین رابطه ما وقتی به زمان عقب تر نگاه می کنیم می بینیم همین افراد زمانی که خدمت حضرت امام (ره) رسیدند و راجع به سینما با ایشان وارد مذاکره شدند فیلم «گاو» را به عنوان نمادی از سینمای ایران به ایشان نشان دادند و همین مسأله باعث شد از آن زمان این فیلم به عنوان الگویی برای سینمای ایران در نظر گرفته شود.

توکلی ادامه داد: عده ای از همان دوران که این فیلم به عنوان الگو مطرح شد در کنار آن رشد کردند و بعداً مدیریت و گلوگاه های مراکز هنری و سینمایی را به عهده گرفتند و اثر گذاشتند بر ذهن و روح هنرمندانی که در سینما فعال بودند و یا می خواستند در سینما کار خود را شروع کنند. این فیلم نمونه بارز جریان نفوذ است. ما نمونه های دیگری از فیلم های ارزشی و انقلابی دیگر داشتیم که می توانست الگو قرار بگیرد اما آن ها این کار را نکردند و به همین علت بخش عمده ای از فیلمسازان را حذف کردند.

کارگردان سریال تلویزیونی «مدرس» خاطرنشان کرد: بخش عمده ای از آن افراد از همان دوران مدیریت فرهنگی نظام را در دست گرفتند و همیشه با سینماگرانی که نمی خواستند نفوذ فرهنگی را بپذیرند مقابله داشتند. بنده معتقدم مجموعه فعالیت هایی که امروزه در حوزه فرهنگی کشور و به خصوص سینما که جنبه عمومی تری دارد وجود دارد بر می گردد به مجموعه تضادهایی که در درون انقلاب اسلامی وجود داشت. ما شاهد این کشمکش ها از ۴۰ سال قبل تا امروز در سینمای کشور هستیم.

وی در پایان این گفتگو افزود: جامعه هنری ما باید از مرحله نفوذ فرهنگی با کمک دست های ناظر بر عملکرد مدیران فرهنگی و یکایک هنرمندان متعهدی که دل در گروی اخلاقیات و نظام و انقلاب دارند عبور کند؛ ما نیازمند تولید آثار ارزشمند در همه زمینه ها و حوزه های فرهنگی و هنری از جمله سینما هستیم و من امیدوارم بیش از این شاهد تولید آثاری سبک و نازل در سینمای کشورمان نباشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.