دوشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۸

در نشستی رسانه‌ای؛

محورها و جزییات پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» تشریح شد

 نشست خبری پنجمین جشنواره «هنر مقاومت»

سینماپرس: نشست خبری پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» امروز اول مرداد ماه با حضور مسعود نجابتی، سید مسعود شجاعی طباطبایی و دبیران بخش‌های مختلف در مجتمع فرهنگی هنری اُسوه برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» به منظور تشریح بخش‌های مختلف این جشنواره پیش از ظهر امروز اول مرداد ماه با حضور مسعود نجابتی دبیر کل و سید مسعود شجاعی طباطبایی دبیر اجرایی جشنواره و دبیران بخش‌های مختلف در مجتمع فرهنگی هنری اُسوه برگزار شد.

مسعود نجابتی دبیرکل پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» در ابتدای این نشست با اشاره به تغییرات این دوره جشنواره گفت: در پنجمین دوره جشنواره ««هنر مقاومت» به یُمن حضور جوانان فعال و مؤمن انقلابی، شاهد طراوت و شادابی خواهیم بود. جشنواره پنجم با نگاهی به شرایط موجود و نیازهای جامعه، همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اهدافش را با این رویکرد انجام خواهد داد.

وی در مورد جوایز بخش‌های مختلف بیان کرد: در بخش‌های ده‌گانه پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» چهار جایزه یکسان برای هر بخش به برگزیدگان اهدا خواهد شد و از سه رسانه فعال در این جشنواره قدردانی به عمل خواهد آمد.

دبیرکل پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» افزود: در این دوره سعی داریم مروری بر آثار پیشکسوتان از جمله غلامعلی طاهری، طاهر شیخ‌الحکمایی و ... داشته باشیم و به زودی مکان مناسبی نیز برای این منظور فراهم خواهیم کرد.

نجابتی با اشاره به غیبت دبیر بخش تایپوگرافی درباره این بخش توضیح داد: بخش تایپوگرافی پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» به شعر اختصاص داده شده است. تایپوگرافی شعر، سابقه طولانی در جهان دارد و ما نیز در نظر داریم این هنر در تولید و پخش محصولات به ما کمک کند.

وی با اشاره به بخش ویژه کودک در تایپوگرافی گفت: اشعار مدنظر جشنواره در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد تا پس از داوری آثار، از آنها در طراحی لوازم‌التحریر، اقلام مصرفی و تیشرت مورد استفاده قرار گیرد.

دبیرکل پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» در ادامه گزارشی از تشکیل تیم جشنواره «هنر مقاومت» ارایه داد و تصریح کرد: امسال در جشنواره پنجم به سراغ مصادیق مقاومت رفتیم و به همین منظور تیم محتوایی جشنواره در شهر قم به ریاست محسن حسینیان شکل گرفت و برای این دوره از جشنواره رویکردی مردمی در نظر گرفتیم. قرار است ظرفیت سراسر کشور برای نمایش آثار در نظر گرفته شود و ما از تمامی مراکز هنری و فرهنگی که با آنها همکاری داریم، برای نمایش آثار منتخب جشنواره استفاده می‌کنیم.

وی افزود: کارگاه‌هایی نیز در طول برگزاری جشنواره توسط هنرمندانی که کسوت دبیری جشنواره را دارند، برگزار خواهد شد.

نجابتی در پایان سخنانش گفت: آثار هنری حاصل از برپایی پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» در قالب محصولات فرهنگی در اختیار مدارس و مراکز فرهنگی و هنری قرار می‌گیرد. همچنین آثار فاخر هنری را تکثیر خواهیم کرد.

در ادامه، سید مسعود شجاعی طباطبایی دبیر اجرایی و دبیر بخش کارتون جشنواره «هنر مقاومت» با بیان اینکه برنامه‌های امسال جشنواره مرتبط با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی است، عنوان کرد: نوع نگاه و کار امسال جشنواره متفاوت از قبل شده است، از این‌ رو نگاه اصلی ما معطوف به هنرمندانی است که رویش‌های انقلابی را شکل داده‌اند.

وی با اشاره به دیدار دبیران و مسئولان جشنواره «هنر مقاومت» با مقام معظم رهبری بیان کرد: در این جلسه برخی از مضامین توسط مقام معظم رهبری مطرح شدند که ما نیز آنها را در فراخوان اعلام خواهیم کرد.

شجاعی طباطبایی افزود: در سال‌های بعد از انقلاب شاهد حضور پر بار هنرمندان جوان ایرانی بودیم که توانمندی آنها مثال‌زدنی است. حاصل کار هنرمندانی با این رویکرد در جشنواره «هنر مقاومت» به نمایش درخواهد آمد و در نهایت خروجی جشنواره پنجم با نگاهی مردمی به نمایش گذاشته می شود.

وی با اشاره به بخش کارتون و کاریکاتور چهره در این جشنواره توضیح داد: یکی از مباحث چالش‌برانگیز در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، بخش کارتون و کاریکاتور است چرا که طنز لبه‌ تیز و بُرنده دارد و در عین حال با لطافت همراه است. در این بخش ما سراغ مطالبات مردمی رفته‌ایم و به همین دلیل در بخش کارتون با موضوع اشرافی‌گرایی منتظر دریافت آثار هنرمندان هستیم. موضوع بخش کاریکاتور چهره این دوره جشنواره «هنر مقاومت»،  ۴۰ نفر از شخصیت‌های خبیث قبل از انقلاب اسلامی مثل شاه، نخست‌وزیرانش و افرادی که باعث اتفاقات تلخی شدند، است و قصدمان این است که موج رسانه های معاند در این بحث را کمرنگ کنیم.

دبیر بخش کارتون جشنواره «هنر مقاومت» در پاسخ به سوالی درباره اینکه در بخش کاریکاتور چهره از چهره‌های امروزی مثل اختلاس‌گران و مفسدان اقتصادی استفاده خواهد شد یا خیر؟ گفت: این بحث مربوط به بخش کارتون با موضوع اشرافی‌گری خواهد بود که موضوعاتی نظیر اختلاس‌های عجیب و غریب و حقوق‌های نجومی که دغدغه‌های جدی جامعه امروز است را در بر می‌گیرد.

احمدرضا دالوند دبیر بخش علمی و پژوهشی پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» در سخنانی گفت: در دوره پنجم جشنواره «هنر مقاومت» برخلاف دوره‌های قبلی که برای بخش پژوهش، مقاله ارسال می‌شد، کتابی با عنوان «هنر و رویش‌های انقلاب اسلامی» تدوین و منتشر خواهد شد که به هنرمندان نسل‌های جدید در کارهای آنها در حوزه انقلاب اسلامی توجه دارد.

وی که نگارش این کتاب را برعهده خواهد داشت، در توضیح لزوم چاپ چنین کتابی بیان کرد: در ۸۰ سال اخیر در زمینه نگارش آثار هنری معضلاتی وجود داشته که از جمله آنها می‌توان به نگارش ادیبانه و زیبایی‌نویسی اشاره کرد که جای تحلیل باقی نمی‌گذارد و به نظر من این یک بحران در ادبیات هنر به حساب می‌آید. بنابراین در کتاب «هنر و رویش‌های انقلاب اسلامی» کلمات دارای معنا و تحلیل بدون تعارف هستند.

علی حیاتی دبیر بخش پرچم و کتیبه جشنواره «هنر مقاومت» گفت: ما در این دوره از جشنواره به سراغ جشن‌های چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی نمی‌رویم و قرار است جشنی برای مردم و مطالباتشان باشد. مفهوم «مقاومت» در این دوره جشنواره باز شده است و شاهد گونه‌های جدید خواهیم بود. کتیبه و پرچم جزو قدیمی‌ترین رسانه‌های ما است و این محصولات جایی بوده که هنر در آنها تجلی یافته است. به همین منظور ما در این بخش ۲ رویکرد جشن‌های چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ماه و پیاده‌روی اربعین حسینی را مد نظر قرار داده‌ایم.

حسن قائدی دبیر بخش عکس پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه اولین سمت دبیری در یک جشنواره را تجربه می‌کند، بیان کرد: عکاسان همیشه در هر محفلی حضور پرشور دارند و این حضور مستمر، ماهیت عکاسی است و مصداق بارز آن، همین نشست خبری است. پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» در بخش عکس، پذیرای آثار عکاسان با موضوع «زن مسلمان ایرانی» خواهد بود که در عرصه‌های مختلف فرهنگی، هنری، کارآفرینی، اجتماعی، اقتصادی و ...  به تصویر کشیده شده است.

در ادامه سید محمدرضا میری دبیر بخش پوستر شهری پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» به تشریح رویکردهای این بخش پرداخت و گفت: ما در این بخش سعی داریم به موضوعات مبتلا به مردم بپردازیم، این بخش قابلیت خروجی متفاوتی دارد و به همین دلیل شاید سهم عظیمی از تبلیغات شهری را بر عهده بگیرد.

وی ادامه داد: شرایط امسال خاص است و به هر حال در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی باید به اندیشه‌های امام خمینی (ره) و آرمان‌های انقلاب اسلامی با قدرت پرداخته شود. همچنین در مقابل آن آسیب‌هایی که از داخل به انقلاب وارد شده است نیز مد نظر قرار دادیم تا به آنها نیز پرداخته شود. این آسیب‌ها چند ریشه اصلی دارد؛ چیزی که سبب می‌شود اختلاس‌گران و ریاکاران از پسِ این آسیب‌ها رشد کنند و ما قصد داریم بازخوانی جدی گفتمان اصلی انقلاب را انجام دهیم.

دبیر بخش پوستر شهری افزود: برای نسل فعلی، آسیب‌ها بیشتر از دستاوردها پررنگ‌ شده است مثل گل پیروزی تیم ملی ایران در یکی از مسابقات جام‌جهانی که از شبکه‌های تلویزیون به مراتب پخش می‌شود و این موضوع در ذهن نوجوان و جوان ایرانی ماندگار شده است. ما قصد داریم نقش این دوربین‌ها را ایفا کنیم و دستاوردهای انقلاب را مُدام نمایش دهیم.

میری با اشاره به برگزاری کارگاه‌ در بخش پوستر شهری در ۱۰ استان بیان کرد: این کارگاه‌ها با همکاری مجمع طراحان انقلاب اسلامی مدیریت خواهد شد.

احمد عابدینی دبیر بخش طراحی صنعتی نیز گفت: طراحی صنعتی رشته استراتژیک در تولید محصولات است و به همین دلیل لازم است در حوزه حمایت از کالای ایرانی نیز مورد حمایت قرار بگیریم.

عباس صانعی دبیر بخش گرافیک متحرک پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» نیز با اشاره به اینکه تا الان برای موشن‌گرافیک یا گرافیک متحرک در کشور متولی وجود نداشته است، تصریح کرد: موشن‌گرافیک شاید سابقه‌ای هفت ساله در هنر کشور داشته باشد و به همین دلیل بسیار مهجور واقع شده است. امسال با نظر مسعود نجابتی این بخش به جشنواره «هنر مقاومت» اضافه شد و امیدوارم هنرمندان جوان متخصص در سراسر ایران به آن توجه کنند. از جمله رویکردهای این بخش می‌توان به مطالبه‌گری از مسئولان، ادامه راهکار برای مشکلات جامعه، بازخوانی آرمان‌های انقلاب اسلامی، معرفی مسئولان تراز اول انقلاب اسلامی و معرفی الگوهای جوان مؤمن و انقلابی اشاره کرد.

محمدرضا دوست‌محمدی دبیر بخش تصویرسازی جشنواره «هنر مقاومت» در تشریح این بخش گفت: در بخش تصویرسازی فرآیندی برنامه‌ریزی شده که ۲ مجموعه داستان متشکل از ۴۰ تصویر تولید شود؛ اولی کتاب داستانی با محوریت داستان کودک و نوجوان و دومی با محوریت نوجوانان تا دانشگاه در بخش تصویرسازی مد نظر ماست و تِم داستان‌ها را در جریان فراخوان در اختیار هنرمندان قرار می‌دهیم.

حسن روح‌الامین دبیر بخش نقاشی دیجیتال پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» نیز درباره این بخش بیان کرد: یکی از پرمخاطب‌ترین موضوعات نقاشی در طول تاریخ، زندگی مردم و کار در فضای جامعه است و یکی از پراهمیت‌ترین سوژه‌های جامعه ما، کارگران هستند. امسال به پیشنهاد مسعود نجابتی، نقاشی دیجیتال به جای نقاشی در جشنواره برگزار خواهد شد و ما نگاه ویژه‌ای به کارگران خواهیم داشت، چرا که در جنگ اقتصادی، سرباز خط مقدم، کارگر بی‌ریا و باصفا است.

پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» دی و بهمن ماه ۹۷ با مشارکت انجمن عکاسان انقلاب و دفاع‌ مقدس، کانون هنر شیعه، نهضت مردمی پوستر انقلاب، مؤکب، خانه طراحان انقلاب اسلامی و مجمع طراحان گرافیک انقلاب اسلامی: آیه برگزار خواهد شد.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.