کل اخبار:296
-
۱۳۹۸-۰۲-۱۸ ۱۳:۱۷
اندر احوال سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر (۲)
التقاط فرهنگی به اسم دیپلماسی فرهنگی/ از نبود مانیفست و استراتژی تا بروز جریان نفوذ
سینماپرس: سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر نمادی برای تبیین شرایط حاکم بر عرصه فرهنگی و سینمایی کشور است. شرایطی که حاکمیت ولنگاری فرهنگی را یادآور شده و به وضوح نشان می دهد که فضای التقاط چگونه بنیان های اندیشه و خردورزی یک جامعه را به نابودی می کشاند.
-
۱۳۹۸-۰۱-۲۴ ۱۱:۳۰
بررسی سریال های مناسبتی سیما در نوروز ۱۳۹۸
سازمان مشتری مدار و تولیدات بی هویت
سینماپرس: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در نوروز ۱۳۹۸ هجری شمسی نیز همچون سال های پیشین، با تدارک برنامه های متنوع سعی کرد تا بتواند جذب حداکثری مخاطب داشته باشد؛ اما واقعا چقدر در این کار موفق بود و حتی اگر موفق بود آیا این اتفاق با عرضه محتوا صحیح و خوراک فکری مناسب از برای خانواده مسلمان ایرانی همراه بوده است؟
-
۱۳۹۸-۰۱-۱۰ ۱۰:۵۱
سینماپرس در سالی که گذشت؛ بخش سوم/پاییز ۹۷
از تأکید بر مهجوریت سینمای دفاع مقدس و مقاومت تا انتقاد از انفعال مسئولان در قبال ورود پول های کثیف به سینما
سینماپرس: بخشی از گفتگوهای سینماپرس با سینماگران در فصل پاییز سال ۹۷ مربوط به مسائلی همچون: مهجوریت سینمای دفاع مقدس، انفعال سینما و تلویزیون در حوزه تولید آثار تاریخی و مذهبی، پول های کثیف در سینما و بی توجهی متولیان سینما، نفوذ فرهنگی و وادادگی مدیران، اهمیت سینمای مقاومت و... بود.
-
۱۳۹۷-۱۲-۰۴ ۲۰:۴۰
روابط عمومی ستاد روحانی یا رابط جریان ضدانقلاب لسآنجلسی؟
کیهان: مطلع شدیم یکی از مسئولان ستاد مرکزی انتخاباتی حسن روحانی که از مجریان و تهیهکنندگان صدا و سیما هم هست با جریان ضدانقلاب در لسآنجلس در رابطه است.
-
۱۳۹۷-۱۱-۲۴ ۰۹:۵۷
ابتذال در سینمای ایران (۵)
وقتی رقابت سینماگران بر سر کسب مقام نخست ابتذال مُد می شود!
سینماپرس: ورود به دهه ۱۳۸۰ هجری شمسی، صنعت سینمای ایران نیز تحت تاثیر تغییرات سیاسی کشور دست خوش تغییراتی می شود و در این مقطع زمانی است که به نرمی شاهد ورود و گسترش شدید نوعی از ابتذال در لایه های زیرین آثار سینمایی می باشیم.
-
۱۳۹۷-۱۱-۰۳ ۱۱:۵۵
ابتذال در سینمای ایران (۴)
تجدید بنای ابتذال در سایه مدیریت مرموز فرهنگی/ از بسط ابتذال فکری تا شکل گیری ابتذال تصویری
سینماپرس: پوست اندازی عناصری که اوایل انقلاب به عنوان نیروهای خط امامی بر پیاده سازی تفکرات التقاطی سوسیالیستیِ چپ اصرار می ورزیدند، با حفظ ظاهر خود، در دهه دوم انقلاب به سرعت شکل گرفت و این موضوع در عرصه ی فرهنگ و هنر کشور با عملکرد جریان مرموز فرهنگی در بهمن ۱۳۶۹ هجری شمسی بروز یافت تا کیفیت و کمیت آثار سینمایی مبتذل در جشنواره فجر همان سال به وضوح قابل مشاهده باشد.
-
۱۳۹۷-۱۰-۲۹ ۱۰:۳۶
جنگ جهانی سوم و اشغال فرهنگی کشورها
سینماپرس: جنگ جهانی سوم و اشغال فرهنگی کشورها عنوان یادداشتی است از داوود یاراحمدی که به بررسی اوضاع فرهنگ و هنر در کشور و تهدیدهای نفوذ غرب میپردازد.
-
۱۳۹۷-۱۰-۲۶ ۱۱:۴۴
نگاهی به شکل گیری پول شویی در سینمای ایران
آل کاپون ها از سینما چه می خواهند؟!
سینماپرس: برخی مسامحه ها در برابر هنرمندان باعث می گردد مفسدان اقتصادی فضای سینما و هنر را به حیاط خلوت و جولانگاه خود تبدیل نمایند، در حالیکه سیستم قضایی کشور صاحب صنعت سینمایی نخست جهان و هالیوود در زمینه برخورد با مفاسد و جرائم با هیچ کسی تعارف ندارد.
-
۱۳۹۷-۱۰-۱۵ ۱۰:۲۴
باز هم حلقهای دیگر از پروژه نفوذ عیان شد
قبح شکنی رابطه با اسراییل و صهیونیست ها در قلب تهران/ اثرگرافیست اسرائیلی در نمایشگاهی در تهران به نمایش درآمد
سینماپرس: در سایه غفلت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای نظارتی و امنیتی، باز هم حلقهای دیگر از پروژه نفوذ فرهنگی در تهران نمایان شد.
-
۱۳۹۷-۱۰-۰۵ ۱۱:۳۸
ابتذال در سینمای ایران (۳)
یک چمدان ابتذال در سینمای ایران/ وقتی مدیریت فرهنگی، سینمای مبتذل را وجاهت میبخشد
سینماپرس: مرور مجموعه تولیدات سینمای موج نو به وضوح موید وجاهت بصری ابتذال در اینگونه آثار می باشد؛ تولیداتی که به مراتب بدتر از محصولات فیلمفارسی بوده و در فُرمی واقع گرایانه و به تبع آن باورپذیرتر، برای مخاطبان خود اقدام به ترسیم بدون حد و مرز ابتذال بر پرده نقره ای سینماهای ایران مینمود.
-
۱۳۹۷-۰۹-۲۸ ۲۱:۳۵
شوالیههای ناتوی فرهنگی داور جشنواره هنر فجر شدند!
سینماپرس: یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به رغم استفاده از عنوان «فجر» اما به خاطر به کارگیری نیروهای بدسابقه و دارای کارنامه منفی، محل سؤال است.
-
۱۳۹۷-۰۹-۲۸ ۲۱:۳۰
«راز» اسرائیل و غرب برای نفوذ فرهنگی در ایران
سینماپرس: برنامه این هفته «راز» به بحث و گفت و گو پیرامون تلاش های اسراییل و غرب برای نفوذ فرهنگی در ایران به ویژه در میان جوانان اختصاص خواهد داشت.
-
۱۳۹۷-۰۹-۲۸ ۱۲:۰۹
ابتذال در سینمای ایران (۲)
وقتی فیلمفارسی بنای ابتذال در ژانر اجتماعی را گذاشت/ ترویج سینمای مبتذل برای ایجاد غفلت در جامعه
سینماپرس: مدیریت خودفروخته فرهنگی کشور موجب شد تا خِشت کَج در همان ابتدای حضور صنعت سینمای ایران در عرصه تولید گذاشته و ابتذال به عنوان عنصری هویت بخش در آثار و تولیدات سینمایی شناخته شود؛ نگاهی گذرا به تاریخ ورود سینما به ایران و سیر ایجاد و گسترش آنچه که تحت عنوان فیلمفارسی شناخته می شود در بستر فرهنگی و سینمایی کشور به وضوح نشان دهنده این موضوع است.
-
۱۳۹۷-۰۹-۲۱ ۱۱:۵۷
ابتذال در سینمای ایران (۱)
وقتی می خواهیم کَبک شویم و ابتذال را نبینیم!
سینماپرس: اصالت گیشه و حاکمیت تفکر گیشه محورانه در مدیریت صنعت سینما، در کنار حضور افراد تاجر مسلک و شخصیت هایی که تنها نگاه صنعتی و هنری به سینما دارند و هرگونه ارزش گذاری در این عرصه را فاقد وجاهت می دانند، موجب خواهد شد تا ابتذال به عنوان بخش جدا ناپذیر از کسب گیشه و جلب نظر مخاطبان گسترده قرار گیرد.
-
۱۳۹۷-۰۹-۰۴ ۱۴:۲۹
یادداشت علی دارابی برای جشنواره فیلم مقاومت؛
جشنواره فیلم «مقاومت» خاکریز اول دفاع فرهنگی کشور است
سینماپرس: معاون امور استان های صداوسیما در یادداشتی از جشنواره بین المللی فیلم مقاومت به عنوان خاکریز اول دفاع فرهنگی یاد کرد.
-
۱۳۹۷-۰۸-۳۰ ۱۱:۵۴
اندر احوال سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران (۲)
عبور از سیاه نمایی و ترسیم فلاکت برای تمامی نسلها/ وقتی سینمای جوان در برهوت جنگ نرم رها می شود!
سینماپرس: سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در حالی به پایان رسید که فضای عمومی آثار به نمایش درآمده را تلخی اجتماعی فرا گرفته بود؛ تلخی مفرط و شدیدی که نه تنها مخاطب را به پذیرش فضای سیاه جامعه می رساند، بلکه تلخی حاکمیت این فضا را بر عمق وجود بیننده القاء می نمود و هیچ آینده روشن و امیدبخشی را از برای مخاطبان خویش متصور نمی ساخت!
-
۱۳۹۷-۰۸-۱۹ ۲۱:۴۹
جولان دلالهای سیاسی و هنری در جشنواره فیلم کوتاه تهران
کیهان: جشنواره فیلم کوتاه تهران در حال بدل شدن به حیاط خلوت برخی جریانهای دلالی و سیاسی در حوزه فرهنگ و هنر است!
-
۱۳۹۷-۰۸-۱۴ ۱۰:۲۵
محسن علیاکبری:
«نفوذ» جزو نادرترین سریالهایی است که با نگاه استراتژیک ساخته میشود
سینماپرس: محسن علیاکبری در حال تهیه سریالی است که ابتدا نامش انقلاب دوم بود و مطرح میشد که موضوع آن درباره تسخیر لانه جاسوسی است، اما نام آن به «نفوذ» تغییر کرد و در حال حاضر به کارگردانی جواد شمقدری در حال فیلمبرداری است.
-
۱۳۹۷-۰۸-۱۴ ۱۰:۲۴
سینماگران از نفوذ فرهنگی می گویند؛
از بی بصیرتی و خودفروختگی مدیران تا نقش «سلبریتی»ها و «دوتابعیت»ها در نفوذ فرهنگی/ کمدی های جلف، فیلم های سیاه نما، آثار ضد ارزشی نباید در سینما تولید شود
سینماپرس: سینماگران با انتقاد نسبت به شرایط سینمای امروز عنوان کردند: امروزه سینمای ما مصداق بارز نفوذ فرهنگی شده است، چه معنا دارد در سینما کمدی های جلف، فیلم های سیاه نما، آثار ضد ارزش های دینی و ملی و بعضاً با عبور از خط قرمزهای مسلم در ترویج روابط جنسی و حتی همجنسگرایی تولید شود؟!
-
۱۳۹۷-۰۸-۰۱ ۱۰:۰۹
نفوذ فرهنگی و وادادگی مدیران/۸
حر: لودگی هایی به اسم کمدی، ترویج سیاه نمایی و ایجاد روحیه یأس در میان جوانان و نمایش روابط دوستانه دختر پسری و حتی همجنسگرایی در سینما مصداق بارز نفوذ فرهنگی است
سینماپرس: اکبر حر کارگردان سینما در رابطه با نفوذ فرهنگی به خصوص در سینمای کشور و وادادگی مدیران در قبال این اتفاق گفت: لودگی هایی به اسم کمدی، ترویج سیاه نمایی و ایجاد روحیه یأس در میان جوانان و نمایش روابط دوستانه دختر پسری و حتی همجنسگرایی در سینما مصداق بارز نفوذ فرهنگی است؛ همه این اتفاقات شوم و ناشایست در سینمای ایران به واسطه حضور مدیران نابخردی است که هیچ عرق و علاقه ای به میهن و دین و انقلاب ندارند!
-
۱۳۹۷-۰۷-۲۹ ۱۰:۱۰
نفوذ فرهنگی و وادادگی مدیران/۷
الماسی: نفوذ فرهنگی پدیده ای مهندسی شده است/ چه کسی باید پاسخگوی ابتذال مفرط در سینمای کشور باشد؟
سینماپرس: جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما در رابطه با نفوذ فرهنگی به خصوص در سینمای کشور و وادادگی مدیران در قبال این اتفاق گفت: نفوذ فرهنگی پدیده ای مهندسی شده است؛ همه اتفاقات ناشایستی که ما شاهد رخ دادن آن در حوزه فرهنگی و هنری کشور هستیم حساب شده و از قبل طراحی شده هستند و همین باعث شده تا هنرمندان فرهیخته بیکار و خانه نشین شوند و عده ای به اسم سینماگر که اندک سواد و دانشی در این زمینه ندارند اداره امور را در دست خود بگیرند!
-
۱۳۹۷-۰۷-۲۸ ۱۱:۲۰
نفوذ فرهنگی و وادادگی مدیران/۶
بهمنی: افرادی که در گلوگاه های اصلی حوزه فرهنگ و هنر نشسته اند اهمال کارند و به همین دلیل شاهد وفور آثاری هستیم که قرابتی با آرمان های انقلاب و نظام ندارند
سینماپرس: حبیب الله بهمنی کارگردان سینما در رابطه با نفوذ فرهنگی به خصوص در سینمای کشور و وادادگی مدیران در قبال این اتفاق گفت: افرادی که در گلوگاه های اصلی حوزه فرهنگ و هنر نشسته اند اهمال کارند و به همین دلیل شاهد وفور آثاری هستیم که قرابتی با آرمان های انقلاب و نظام ندارند و نکته جالب و قابل تأمل آنجا است که تمامی این تولیدات هم از ساز و کارهای قانونی تولید فیلم در کشور بیرون می آیند و باعث تعجب بسیاری از هنرمندان متعهد می شوند.
-
۱۳۹۷-۰۷-۲۲ ۱۱:۰۹
نفوذ فرهنگی و وادادگی مدیران/۵
توکلی: مدیران فرهنگی متأثر از تفکرات غربی و آمریکا خواسته یا ناخواسته به توسعه نفوذ در حوزه فرهنگی و هنری کمک کرده اند
سینماپرس: هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در رابطه با نفوذ فرهنگی به خصوص در سینمای کشور و وادادگی مدیران در قبال این اتفاق گفت: مدیران فرهنگی متأثر از تفکرات غربی و جامعه آمریکا خواسته یا ناخواسته به توسعه نفوذ در حوزه فرهنگی و هنری کمک کرده اند و تا وقتی سیاست گذاری ها و اداره سینمای کشور در دست این افراد باشد ما شاهد حضور و رشد پدیده نفوذ فرهنگی خواهیم بود.
-
۱۳۹۷-۰۷-۱۱ ۱۱:۰۴
تحلیلی بر سریال شِبه استراتژیک جک رایان (۲)
مصوبان اف.ای.تی.اف (FATF) در نقش عَملهی نِظام جک رایان
سینماپرس: سریال جک رایان (Jack Ryan) را می بایست سریالی شبه استراتژیک قلمداد نمود که به صورتی ویژه دو خط اصلی را دنبال می کند؛ نخست ترسیم پیچیدگی های حمایت های مالی و گردش مالی تروریست ها که نقش آنالیست ها را در جنگ امنیتی آینده ضروری می سازد و دوم ترسیم تروریست بودن تمامی مسلمانان و حمایت مالی گسترده سایر مسلمانان از ایشان تصویرسازی شده است.
-
۱۳۹۷-۰۶-۱۰ ۰۹:۵۱
نفوذ فرهنگی و وادادگی مدیران/۴
بهمنی: اغلب فیلم ها در ظاهر کمدی و در باطن دشمن دین و اخلاقیات و کانون خانواده، مصداق بارز نفوذ فرهنگی هستند/ پدیده «سلبریتی»ها یکی دیگر از مصادیق نفوذ است!
سینماپرس: حمید بهمنی کارگردان سینما در رابطه با نفوذ فرهنگی به خصوص در سینمای کشور و وادادگی مدیران در قبال این اتفاق گفت: ما امروزه شاهد اتفاقات دردآوری در سینمای کشور هستیم و متأسفانه مسئولان مان نیز نه تنها مقابله ای در مواجهه با پدیده نفوذ فرهنگی ندارند بلکه دچار نوعی وادادگی در قبال آن شده اند.
-
۱۳۹۷-۰۶-۰۵ ۱۰:۲۵
نفوذ فرهنگی و وادادگی مدیران/۳
قهرمانی: مدیران فرهنگی و اغلب سینماگرانی که شرایط برای حضورشان در سینما سهل است دچار استحاله شده اند/ باورهای دینی و ارزشی در سینما از بین رفته است
سینماپرس: محمد قهرمانی تهیه کننده سینما در رابطه با نفوذ فرهنگی به خصوص در سینمای کشور و وادادگی مدیران در قبال این اتفاق گفت: مدیران فرهنگی و اغلب سینماگرانی که شرایط برای حضورشان در سینما سهل است دچار استحاله شده اند و به همین دلیل ما به جای آنکه شاهد ترویج باورها و اعتقادات ملی و مذهبی و دینی و ارزشی در سینمای کشور باشیم، شاهد ترویج باورهای کسانی هستیم که امروزه مدیریت و تولید سینمای کشور را در دست خود گرفته اند.
-
۱۳۹۷-۰۵-۳۱ ۱۰:۴۸
نفوذ فرهنگی و وادادگی مدیران/۲
آقامحمدیان: سینماگران و مدیران ۲ تابعیتی فرهنگ کشور را دچار دگردیسی کرده اند/ مصداق بارز نفوذ فرهنگی در سینما، بی بندوباری در نشان دادن روابط و اشرافی گری است
سینماپرس: شفیع آقامحمدیان مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در رابطه با نفوذ فرهنگی به خصوص در سینمای کشور و وادادگی مدیران در قبال این اتفاق گفت: سینماگران و مدیران ۲ تابعیتی فرهنگ کشور را دچار دگردیسی کرده اند و نه تنها حوزه فرهنگ که سایر حوزه های مختلف کشور نیز از حضور برخی ۲ تابعیتی ها در رأس کارها و امورشان رنج می برند.
-
۱۳۹۷-۰۵-۲۴ ۱۵:۵۰
نفوذ فرهنگی و وادادگی مدیران/۱
سیدزاده: اسفا که امروزه فیلم های سینمایی ما کپی فیلم های زمان طاغوت شده اند/ بی بصیرتی و خودفروختگی دلیل وادادگی مدیران است!
سینماپرس: سیدسعید سیدزاده تهیه کننده سینما در رابطه با نفوذ فرهنگی به خصوص در سینمای کشور و وادادگی مدیران در قبال این اتفاق گفت: ما انقلاب کردیم تا بتوانیم برخلاف رژیم منحوس پهلوی فیلم های بر اساس اخلاق و اسلام تولید کنیم و فرهنگ انسانی و اسلامی را در جامعه رواج دهیم اما اسفا که امروزه فیلم های سینمایی ما کپی فیلم های زمان طاغوت شده اند و کمتر اثری از فیلم های اخلاق گرا در سینمای ایران می بینیم.
-
۱۳۹۷-۰۵-۲۴ ۱۳:۰۷
با نگاهی به سازمان سینمایی و زیرمجموعه هایش؛
بودجه های فرهنگی و سینمایی چه می شود!؟
سینماپرس: آنچه در این میان اهمیت دارد آن است که به راستی آیا انتشار یکسری آمار و ارقام به عنوان شفاف سازی کافی است؟ آیا نباید مسئولان امر بابت عملکرد خود پاسخگو باشند؟ آیا نباید نهادی مردمی از دستگاه های دولتی و حاکمیتی بابت عملکردهای نادرست، خنثی و بعضا تخریبی شان مطالبه صورت دهد و آیا نباید نهادی در حکومت به حسابرسی از عملکرد مدیران ارشد و میانی این نهادها بپردازد؟
-
۱۳۹۷-۰۵-۱۷ ۱۷:۰۱
تابوشکنی مرحله ای در سینمای ایران (۵)
تابوشکنی طبقه حساس در عصر یخبندان مدبران بنفش
سینماپرس: مرور کارنامه ی سینمای ایران در پس از پیروزی انقلاب اسلامی، روایت گر نکات قابل تامل بسیاری است که از آن جمله می توان به غلبه جریان روشنفکری در عرصه های مختلف فرهنگی و هنری و بالاخص سامان مند نمودن فعالیت های سینمایی کشور حول ساختارها و سیستم های برجای مانده از دوران ستم شاهی اشاره نمود و به وضوح مشاهده نمود که چگونه عرصه فرهنگ جمهوری اسلامی مبتنی بر ساختارهای باقی مانده از رژیم طاغوت شکل گرفت.