یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵

روزبهانی در گفتگو با سینماپرس:

طی سال های اخیر جشنواره فیلم فجر به شدت دچار عقبگرد شده و مدیران هیچ اهمیتی به رشد و ارتقای آن نمی دهند/ باید اضمحلال جشنواره را به همه هشدار داد!

همراه با برگزیدگان دوره های پیشین جشنواره فیلم فجر/۱

محسن روزبهانی مدیر جلوه های ویژه بصری

سینماپرس: محسن روزبهانی طراح پیشکسوت جلوه های ویژه و برنده ۹ سیمرغ بلورین همزمان با برگزاری جشنواره ۳۶ ام فیلم فجر گفت: متأسفانه طی سال های اخیر جشنواره فیلم فجر به شدت دچار عقبگرد شده و کوچک سازی این رویداد رسماً نشان از آن دارد که مدیران سینمایی بالاجبار این جشنواره را برگزار می کنند و برایشان خوب بودن یا بد بودن جشنواره هیچ اهمیتی ندارد.

طراح جلوه های ویژه فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: جشنواره فیلم فجر روزگاری در سینمای ایران اعتبار بسیار بالایی داشت و بخش عمده ای از سینماگران تنها به عشق حضور در این رویداد سینمایی کار می کردند؛ در آن دوران همه چیز درست بود. داوری ها منطقی بود. سینما اصول داشت اما متأسفانه مدت ها است که دیگر اصولی در سینمای ایران وجود ندارد. اغلب مدیران به شکل سلیقه ای و بدون استفاده از نظرات کارشناسان و سینماگران دغدغه مند و سینه سوخته جشنواره فیلم فجر و سینمای کشور را اداره می کنند که موجبات کوچک شدن، بی اهمیت شدن و خنثی شدن آن را فراهم آورده اند.

وی ادامه داد: بنده معتقدم مدیران سینمایی اگر چاره ای داشتند و اگر اهالی سینمای کشور بر علیه آن ها جبهه نمی گرفتند قطعاً جشنواره فیلم فجر را تعطیل می کردند؛ همین حالا هم برگزاری جشنواره فقط به نوعی از سر باز کردن شده و مدیران اصلاً برایشان کیفیت جشنواره چه از منظر اجرایی و چه محتوایی خالی از هرگونه اهمیتی است.

روزبهانی خاطرنشان کرد: من شخصاً هیچ گاه نتوانسته ام دلیل بی تفاوتی مدیران سینمای کشور نسبت به این رویداد مهم سینمایی را درک کنم؛ متأسفانه همیشه بهانه های واهی از سوی مدیران وجود دارد و آن ها به هر ترفندی می خواهند روی عیوب خود سرپوش بگذارند که در این اواخر کمبود بودجه در سینمای ایران دستاویزی شده برای آنکه آن ها کوچک سازی جشنواره را به گردن کمبود بودجه بیندازند در صورتی که چنین نکته ای صحت ندارد و سینمای ایران اینقدر بودجه دارد که بتوان برای آن جشنواره ای باشکوه و با عظمت برگزار کرد.

طراح جلوه های ویژه فیلم سینمایی «سی و سه روز» سپس با اشاره به بی عدالتی های صورت گرفته در جشنواره ۳۵ ام گفت: این دوره از جشنواره رسماً مرگ سینمای ایران و اضمحلال جشنواره فیلم فجر را به همه هشدار داد. این جشنواره که یک فاجعه در سینمای کشور محسوب می شد توأم با بی عدالتی و ناداوری بود و به همین علت هم بسیاری از سینماگران، رسانه ها و منتقدان سینما نسبت به آن موضع منفی گرفتند و حتی برخی از کاندیداهای جشنواره نیز از کاندیداتوری خود برای دریافت سیمرغ بلورین انصراف دادند.

وی تأکید کرد: این قبیل اتفاقات باعث شد حال همه اهالی سینمای کشور بد شود؛ همه نسبت به جشنواره بی تفاوت شوند و دیگر این جشنواره ارزش و اعتبار اولیه خود را از دست بدهد. بنده شخصاً دیگر واقعاً جشنواره فیلم فجر که روزگاری برایم بسیار رویداد شیرین و دل انگیزی بود، بی اهمیت شده و اصلاً توجهی به این رویداد ندارم چرا که معتقدم عده ای دور هم جمع شده اند و تنها قرار است از دوستان و نزدیکان شان تجلیل کنند!

طراح جلوه های ویژه فیلم سینمایی «ماهی سیاه کوچولو» در خاتمه این گفتگو متذکر شد: این جشنواره متأسفانه حتی نسبت به پیشکسوتان سینما هم بی تفاوت شده و بنده تأکید می کنم که  بی تفاوتی به پیشکسوتان سینما نابخشودنی است؛ این پیشکسوتان سینما بوده اند که بنیان این جشنواره را گذاشته اند و اینک باید همه ساله در این رویداد حضوری جدی و موثر داشته باشند؛ از آن ها باید تجلیل شود و از نظرات شان برای بهبود وضعیت سینمای کشور و جشنواره استفاده گردد اما اسفا که این چنین نیست!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.