سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹

جهانگیر الماسی در گفتگو با سینماپرس:

جشنواره فیلم فجر باید ترویج دهنده نگاه و اندیشه انقلابی در نقد شرایط جامعه و انقلاب باشد/ در این زمانه حساس باید در تولید فیلم های انقلابی کوشا باشیم

نسبت جشنواره فیلم فجر با انقلاب اسلامی/۱

جهانگیر الماسی در خبرگزاری سینمای ایران

سینماپرس: جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در رابطه نسبت این جشنواره با انقلاب اسلامی گفت: متأسفانه نه تنها سینما بلکه هیچ یک از حوزه ها و ارکان دیگر جامعه امروزه نسبتی با انقلاب اسلامی ندارند و مقصر اصلی آن مسئولان هستند.

کارگردان فیلم سینمایی «رنج و سرمستی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: همانطور که امروزه بین وزارت بازرگانی، سیستم بانکداری و اقتصاد ما هیچ نسبتی با انقلاب اسلامی دیده نمی شود در حوزه فرهنگ و هنر و به ویژه سینما هم که مد نظر ما است این نسبیت و قرابت وجود ندارد و این پس از گذشت نزدیک به ۴۰ سال از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بسیار تلخ و دردناک است.

وی ادامه داد: سینمای ما از انقلاب اسلامی امروزه فاصله بسیار زیادی گرفته به نحوی که به جای آنکه ما درباره وقایع پیروزی انقلاب اسلامی، تفاوت میان سال های پیش و پس از انقلاب اسلامی و علت وقوع انقلاب اسلامی در کشورمان مبادرت به فیلمسازی کنیم بعضاً شاهد تولید و عرضه فیلم هایی هستیم که هیچ قرابتی با انقلاب اسلامی ندارند و در راستای اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی تولید نشده اند.

الماسی خاطرنشان کرد: ما هنوز تعریفی از انقلاب اسلامی در سیستم های درسی و کتاب های آموزشی مان هم ارائه نکرده ایم؛ در روابط اجتماعی مان هم هیچ نقطه اشتراکی با اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی به چشم نمی خورد. گویا به دلیل آنکه جامعه ۵۰ سال قبل جزو رویاها و ایده آل های مسئولان فرهنگی و هنری کشور است ما به این سمت و سو گرایش پیدا کرده ایم و انقلاب اسلامی برایمان خالی از هرگونه اهمیتی شده است!

بازیگر فیلم سینمایی «افسانه آه» سپس با بیان اینکه  در این زمانه حساس باید در تولید فیلم های انقلابی کوشا باشیم اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر متعلق به نظام جمهوری اسلامی ایران و نشأت گرفته از آرمان های نظام انقلاب اسلامی است و از این رو تفکرات روشنفکرمآبانه و سرمایه داری باید از جشنواره فجر دور شود و جای خود را به تفکرات و اندیشه های اسلامی دهد. امیدوارم با دقت نهادهای ناظر بر عملکر دستگاه های فرهنگی کشور و اهتمام مدیران فرهنگی و دولتی ما شاهد این اتفاق در سینمای کشورمان باشیم و بتوانیم نسبت میان جشنواره فیلم فجر و انقلاب شکوهمند اسلامی را به درستی برقرار کنیم.

این سینماگر در خاتمه این گفتگو متذکر شد: جشنواره فیلم فجر باید ترویج دهنده نگاه و اندیشه انقلابی در نقد شرایط جامعه و انقلاب باشد. این جشنواره همانطور که از عنوان «فجر» پیدا است باید تمام توان خود را به کار بندد تا آرمان های یک ملت را که در مقابل ظلم و استکبار به پا خواستند و چه در انقلاب و چه در دوران ۸ سال دفاع مقدس خون های زیادی در این راه دادند را به تمامی جهانیان عرضه کند و به طور جدی از رواج دادن فرهنگ غربی توأم با دیدگاه های روشنفکرانه بپرهیزد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.