یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱

رکود سینمای ایران از نظر سینماگران؛

مدیریت غلط، کاهش امنیت شغلی، حضور افراد سودجو، هدر دادن بودجه و وفور تولیدات سخیف دلایلی بر رکود/ اثربخشی فرهنگی، عدالت و تحول مدیریتی نیاز امروز سینما

بهمنی-دری-آذین-راست گفتار-موثقی-توکلی-الماسی-محسنی نسب-بابائیان-مقدس

سینماپرس: تعدادی از سینماگران در پی اعلام آمار تولیدات سینمای ایران که نشان از کاهش ۳۵ درصدی در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۰ دارد، با تأکید بر اینکه حضور مدیران مدبر و دغدغه مند، کوتاه کردن دست مافیا از سینمای کشور و شفافیت در عملکرد سازمان سینمایی راه های مقابله با رکود سینمای کشور است تصریح کردند عملکرد ضعیف سازمان سینمایی تدبیر و امید باعث رکود و بحران در سینما شده است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس آماری که توسط سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم منتشر شد نشان از آن دارد که هنرهفتم در ایران در وضع نابسامانی قرار گرفته و آنچه مسئولان درباره پیشرفت سینما می‌گویند، صرفاً جنبه تبلیغاتی دارد. سینما هم در عرصه تولید فیلم و هم در پخش و نمایش، شاهد افت و رکودی است که با توجه به پیشرفت های تکنولوژی و ساده شدن فرآیند تولید و عرضه آثار  سینمایی باور پذیر نیست.

کاهش ۳۵ درصدی تولیدات سینمایی در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۰ و یا کاهش شدید سالانه تعداد صندلی های سالن های سینما در سراسر کشور مسأله ای نیست که بتوان به آسانی از کنار آن ها عبور کرد آن هم در حالی که شخصی مانند حجت الله ایوبی که مدت ها زمام امور سینمای کشور را در دست داشت اما هیچ تخصصی در حوزه سینما نداشت بارها از رونق و رشد سینمای کشور سخن گفته بود!

اینکه امروزه ایران با حدود ۸۰ میلیون نفر جمعیت، تنها تعداد محدودی سینمارو دارد و از پایین‌ ترین‌ ها در جهان به شمار می‌رود مسأله ای نیست که بتوان از کنار آن به راحتی گذشت.   مقامات مسئول برای سرپوش گذاشتن بر واقعیت آماری خودساخته ارائه می‌دهند که اینک با انتشار آمار واقعی سیدعباس صالحی تمامی دست ها مدیران پیشین سینما و فجایعی که در سینما به پا کرده اند رو شده است.  

در همین رابطه با ۱۰ تن از سینماگران کشور آقایان: حمید بهمنی، سیدضیاء الدین دری، جبار آذین، کاظم راست گفتار، داود موثقی، هوشنگ توکلی، جهانگیر الماسی، محسن محسنی نسب، داریوش بابائیان و نادر مقدس گفتگویی داشتیم که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

کارگردان «گام های شیدایی» مطرح کرد:

انتقاد بهمنی از رکود سینما در دولت «تدبیر و امید» / خداوند توسط خود دولتمردان شعارها و وعده های فریبنده آن ها را رو کرد!

 حمید بهمنی کارگردان سینما در پی انتشار آمار تولید سینمای ایران در برنامه های سیدعباس صالحی که نشان از کاهش ۳۵ درصدی سال ۹۵ در مقایسه با سال ۹۰ دارد، گفت:  خداوند توسط خود دولتمردان آقای روحانی شعارها و وعده های فریبنده آن ها را رو کرد و نشان داد که ادعای مدیران سازمان سینمایی در زمینه رونق سینما طی ۴ سال گذشته اساساً کذب بوده است. متأسفانه دولت تدبیر و امید از زمانی که روی کار آمد به جای اینکه با تدبیر کاری کند که جامعه روحیه ای امیدوار پیدا کند همه چیز را برعکس کرد و بی تدبیری و ناامیدی را در حوزه های مختلف کشور اعم از سیاسی، اقتصادی و... رواج داد و عملاً مسئولان این دولت نتوانستند هیچ اقدام مثبتی در این حوزه های مهم داشته باشند؛ حوزه فرهنگ و هنر هم متأسفانه از این قاعده استثنا نبود و ما در این حوزه هم تنها شاهد رکود شدید بودیم.

آذین با اشاره به رکود سینما:

مسئولان سینمایی به جای خدمت صادقانه با آمارهای دروغین کرسی خود را حفظ کردند/ باید برای احیای سینمای نیمه جان امروز چاره ای اندیشید

جبار آذین نیز در این راستا تصریح کرد:  طی سال های اخیر مسئولان سینمای کشور به جای خدمت صادقانه با ارائه آمارهای دروغین برای حفظ کرسی ریاست خود عمل کرده اند و به این اندیشه نکرده اند که روزی دروغ های آن ها برملا خواهد شد و باید در مقابل ملت و اهالی سینما پاسخگوی اقدامات نسنجیده شان باشند. معضل اصلی سینما محدود به اکران یا تعداد سالن ها و استقبال مخاطب نیست موضوع اصلی نداشتن سیاست های مدون سینمایی و مدیر مدبری است که اداره سینما را بر عهده بگیرد. از همین رو در عرصه های تولید و اکران عمدتاً از سوی برخی از مسئولان آمارهای کذب اعلام می شود که با واقعیت ها نه تنها همخوانی ندارد که برعکس سبب ساز سقوط بیشتر سینما از مسیر فرهنگ جامعه می شود.

دری به سینماپرس پاسخ گفت:

افت شدید تولیدات سینما در پی کاهش امنیت شغلی/ صندلی مخاطبان با تعطیلی سینماها در سایه افتتاح پردیس ها کاهش یافت!

 سیدضیاء الدین دری تهیه کننده و کارگردان سینما و تلویزیون در پی اعلام برنامه های سیدعباس صالحی برای وزارت ارشاد دولت دوازدهم که در آن با انتشار آماری ناخواسته عنوان کرده بود که سطح تولیدات سینمای ایران در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۰ بیش از ۳۵ درصد کاهش داشته است گفت: ما امروزه نیاز مبرم به تشکیل کمیسیونی محرمانه راجع به ممیزی آثار سینمایی هستیم تا اعضای این کمیسیون که همگی باید متشکل از صاحب نظران و کارشناسان سینما باشند به راهکاری جدی در حوزه ممیزی دست پیدا کنند چرا که  عدم وجود امنیت در سینما، توقیف آثار و اعمال سلیقه های متعدد باعث کاهش تولید فیلم های سینمایی طی سال های اخیر شده است و اتفاق در دراز مدت می تواند تبعات منفی برای سینمای ما در پی داشته باشد. اگر صاحب نظران سینما بتوانند راهکاری برای ممیزی های متعدد در سینمای ایران ارائه دهند و این راهکارها بتواند به تأیید وزیر ارشاد برسد و حداقل این مصوبه در هیأت دولت قانونی شود و بعداً به صورت یک لایحه به مجلس برود و در آنجا تصویب شود ما می توانیم شاهد آن باشیم که سرمایه گذاران مجدداً علاقمند به سرمایه گذاری در سینما شوند و جرأت آن را داشته باشند که فیلم تولید کنند و از این ترس نداشته باشند که اگر فیلمی تولید کنند به دلیل اعمال سلیقه مدیری منجر به توقیف می شود.

کارگردان «عروس خوش قدم» :

بزرگترین مشکل سینما نداشتن مدیری آشنا با مقوله پیچیده سینماست/ افرادی سودجو طی این سال ها بر سینما چمبره زده اند!

کاظم راست گفتار نیز در این زمینه اظهار داشت: بزرگترین مشکل سینمای ایران نداشتن مدیری مدبر و آشنا با مقوله پیچیده سینما و اهالی آن است و همین باعث می شود عده ای افراد سودجو اداره امور سینمای کشور را در دست بگیرند و هرطور که به خودشان منافع می رسد سینما را اداره کنند و در این میان این سینما است که روز به روز به اضمحلال و نابودی بیشتر نزدیک می شود و این رکورد فزاینده گواه این مدعا است. ما طی سال های اخیر شاهد حضور مدیری در سینمای کشور بودیم که در بدو ورودش با صحبت های زیبا وارد شد و وعده های بسیار عجیبی داد که هیچ یک از آن ها به عمل نرسید؛ آقای ایوبی روز اول شاعرانه از گل و بلبل سخن می گفتند و تعابیر عجیبی از سینما به کار می بردند اما در پایان کارشان و زمانی که از سمت شان عزل شدند مصاحبه های شان نشان داد که صحبت های شان با ابتدای کارشان تناقض های زیادی پیدا کرد.

کارگردان فیلم سینمایی «ضربه آخر» :

سیستم سینما طی چند سال گذشته به گونه ای ریل گذاری شد که به تعطیل شدن سینمای ملی بینجامد/ نیاز به انقلابی جدی در سازمان سینمایی داریم

 داود موثقی کارگردان سینما در پی اعلام برنامه های سیدعباس صالحی برای وزارت ارشاد دولت دوازدهم که در آن با انتشار آماری ناخواسته عنوان کرده بود که سطح تولیدات سینمای ایران در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۰ بیش از ۳۵ درصد کاهش داشته است گفت: سیستم سینمای کشور طی چند سال گذشته به گونه ای ریل گذاری شد که به تعطیل شدن سینمای ملی بینجامد و متأسفانه اینطور که ما شاهد هستیم هیچ مدیری نتوانسته از پس تخریب های فراوان سینما برآید و هنر هفتم را به سامان برساند. متأسفانه امروزه سینمای ایران هم در بخش تولید و هم در بخش مهم توزیع و اکران فیلم ها در وضعیت بسیار پیچیده و آشفته ای به سر می برد و بنده معتقدم اگر می خواهیم مجدداً سینمای ایران بتواند سرپای خود بایستد و نفس بکشد نیاز به انقلابی جدی در سازمان سینمایی داریم به گونه ای که طراحی های این تشکیلات با حضور نیروهای متخصص و زبده سینمایی و مدیریتی کشور از نو انجام شود.

جهانگیر الماسی:

وضعیت اثربخشی فرهنگی از رکود این حوزه نیز تلخ تر است/ دست امپریالیسم جهانی باید از حوزه فرهنگ و هنر و سینما و تئاتر کشور کوتاه شود

 جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در پی اعلام برنامه های سیدعباس صالحی برای وزارت ارشاد دولت دوازدهم که در آن با انتشار آماری ناخواسته عنوان کرده بود که سطح تولیدات سینمای ایران در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۰ بیش از ۳۵ درصد کاهش داشته است گفت: من بسیار خوشحالم از اینکه وزیر ارشاد دولت جدید با نگاهی واقع بینانه آمارهای واقعی حوزه فرهنگ و هنر را در برنامه های خود منتشر کردند، این آمار نشان از وضعیت اسفبار حوزه فرهنگ و هنر و به ویژه سینما طی سال های اخیر دارد و بایستی مدیران جدید فرهنگی کشور هرچه سریعتر تدبیری اساسی برای جلوگیری از بحران رکود داشته باشند. البته بنده معتقدم این نوع آمارها فقط در حوزه اقتصاد سینما کارآیی دارد؛ واقعیت این است که در حوزه تأثیرگذاری فرهنگی ابزار قدرتمندی مانند سینما و تئاتر وضعیت شان بسیار تلخ تر از این نوع آمارهایی است که تنها به «کمیت» ها توجه می کنند.

هوشنگ توکلی:

رکود سینمای ایران در دوران مدیر سابق سینما شکل گرفت/ سال های سختی برای مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی در پیش است

هوشنگ توکلی نیز با انتقاد شدید از شخص حجت الله ایوبی تمامی معضلات امروز سینمای کشور را ناشی از عملکرد ضعیف وی دانست و گفت: رکود سینمای ایران در دوران مدیریت حجت الله ایوبی شکل گرفت و سیستم مدیریتی ایشان به گونه ای بود که سینمای کشور را آشفته کرد و وضعیت هنرهفتم را به شدت به هم ریخت. ما امروزه به دلیل مدیریت غلط گذشته شاهد ضعف های آشکار و نهان بی شماری در سینمای کشور هستیم؛ مطمئناً آقای حیدریان در دروان کوتاهی که اداره سینمای کشور را در دست داشتند نمی توانستند از پس تمامی مشکلات و بلاهایی که مدیریت قبلی سینما بر سر آن آورده بود برآیند و ضعف ها را کاهش دهند. بنده یقین دارم ایشان به مدیریت امور سینمایی آگاه هستند و از تمامی مسائل و مشکلات آن اطلاع دارند و اگر فرصتی برای ادامه حضورشان در سازمان سینمایی فراهم شود می توان امیدوار بود که بخشی از مشکلات سینمای کشور را حل کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «آخرین مرحله» :

متأسفانه نه تنها رکود شدید بر سینما حاکم شده که معلوم نیست بودجه سینما در زمان مدیریت آقای ایوبی صرف چه چیزی شده است/ شاهد وفور تولید فیلم های سخیف در سینما هستیم

محسن محسنی نسب هم در این رابطه گفت:  متأسفانه نه تنها رکود شدید بر سینمای ایران حاکم شده که معلوم نیست بودجه سینما در زمان مدیریت آقای ایوبی صرف چه چیزی شده است چرا که در زمان مدیریت ایشان نه هیچ فیلم فاخری در سینما تولید شد و نه هیچ کار مثبت و بنیادی و سخت افزاری در سینمای کشور صورت گرفت. بنده بسیار خرسندم که شخصی مانند آقای سیدعباس صالحی آماری حقیقی و واقع بینانه از وضعیت حوزه فرهنگ و هنر و سینمای کشور ارائه دادند؛ آماری واقعی که متأسفانه طی سال های اخیر هیچ گاه مدیران سینمایی آن را منتشر نکرده بودند و مرتب در پی آن بودند که با آمارسازی و وعده های آنچنانی وضعیت بغرنج سینمای کشور را بسیار مطلوب نشان دهند.

باباییان در گفتگو با سینماپرس:

سینمای ایران امروزه وضعیت بسیار پیچیده و بغرنجی دارد/ حضور چهره های تکراری در مسندهای مدیریتی کار شایسته ای نیست

داریوش بابائیان تهیه کننده سینما در پی اعلام برنامه های سیدعباس صالحی برای وزارت ارشاد دولت دوازدهم که در آن با انتشار آماری ناخواسته عنوان کرده بود که سطح تولیدات سینمای ایران در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۰ بیش از ۳۵ درصد کاهش داشته است گفت: با حضور مدیران جدید در سازمان سینمایی می توانیم مشکلات متعدد سینما از جمله مسأله رکود و بیکاری و همچنین معضل بزرگ اکران فیلم ها را حل نماییم فقط امیدوارم شخص آقای وزیر دیگر مانند گذشته کارها و اداره امور سینما را به دست چهره های تکراری نسپارند چرا که آن ها امتحان خود را پس داده اند و هیچ کدامشان نتوانسته اند دردی از سینمای ما درمان کنند. سینمای ایران امروزه وضعیت بسیار پیچیده و بغرنجی دارد؛ علاوه بر مبحث رکورد سینما که در برنامه آقای صالحی به آن اشاره شده ما امروزه از معضل بسیار بزرگ و مهمی به نام اکران رنج می بریم؛ متأسفانه فیلم های سینمایی زیادی پشت در اکران مانده اند و سرمایه تهیه کنندگان و سرمایه گذاران که برای ساخت این آثار صرف شده راکد و بلااستفاده مانده است و مسئولان سینمایی هم هیچ تدبیری برای برطرف کردن این معضلات و مشکلات ندارند.

کارگردان «شور عشق» در گفتگو با سینماپرس عنوان کرد؛

حمایت دولت در سینما فقط برای برخی افراد است/ توازن در سینمای ایران برقرار نیست

نادر مقدس نیز در این باره اظهار داشت: متأسفانه توازن در سینمای ایران برقرار نیست به گونه ای که در حال حاضر آماری که شخص وزیر ارشاد منتشر کرده اند نشان از وضعیت بحرانی سینمای کشور دارد اما مدیران قبلی به واسطه فروش خوب برخی فیلم های کمدی این شائبه را در اذهان به وجود آوردند که سینما وضعیت مطلوبی دارد. فیلم های کمدی در ظاهر به سینمای کشور رونق داده اند و همچنان مخاطبان مانند گذشته از این نوع فیلم ها استقبال می کنند اما اکران این نوع فیلم ها باعث شده ما در ظاهر بر این اندیشه باشیم که سینمای ایران با فروش خوبی روبرو است و وضعیت آن از حد مطلوب هم فراتر رفته است این اتفاق در حالی است که اکثر سینماهای کشور در حالی درگیر نمایش آثار سینمای کمدی بودند که سینمای اجتماعی جایگاه خود را از دست داده و دیگر نه در اکران و نه در تولید به آن توجه چندانی صورت نمی گیرد.

اخبار مرتبط

نظرات

  • شیروانی ۱۳۹۶/۰۶/۲۶ - ۱۰:۴۹
    0 0
    به امید روزهای بهتر برای سینما

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.