دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴

هوشنگ توکلی:

رکود سینمای ایران در دوران مدیر سابق سینما شکل گرفت/ سال های سختی برای مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی در پیش است

رکود سینمای ایران از نظر سینماگران/۷

هوشنگ توکلی

سینماپرس: هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در پی انتشار آمار تولید سینمای ایران که نشان از کاهش ۳۵ درصدی سال ۹۵ در مقایسه با سال ۹۰ دارد، گفت: رکود سینمای ایران در دوران مدیریت سابق سینما شکل گرفت و سیستم مدیریتی ایشان به گونه ای بود که سینمای کشور را آشفته کرد و وضعیت هنرهفتم را به شدت به هم ریخت.

بازیگر فیلم سینمایی «زادبوم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما امروزه به دلیل مدیریت غلط گذشته شاهد ضعف های آشکار و نهان بی شماری در سینمای کشور هستیم؛ مطمئناً آقای حیدریان در دروان کوتاهی که اداره سینمای کشور را در دست داشتند نمی توانستند از پس تمامی مشکلات و بلاهایی که مدیریت قبلی سینما بر سر آن آورده بود برآیند و ضعف ها را کاهش دهند. بنده یقین دارم ایشان به مدیریت امور سینمایی آگاه هستند و از تمامی مسائل و مشکلات آن اطلاع دارند و اگر فرصتی برای ادامه حضورشان در سازمان سینمایی فراهم شود می توان امیدوار بود که بخشی از مشکلات سینمای کشور را حل کنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه آقای صالحی در نطقی که در مجلس شورای اسلامی داشتند نشان دادند که واقعاً برای فرهنگ و هنر این مرز و بوم برنامه های جامعی در نظر دارند و امیدوارم که این برنامه ها را بعد از اینکه در وزارت ارشاد اداره امور را در دست گرفتند عملی کنند و در تصمیم گیری های شان از افراد آگاه، باتجربه و خردمند بهره مند شوند تا دیگر شاهد تمامی وعده های عملی نشده مدیران قبلی سازمان سینمایی نباشیم.

توکلی سپس با تأکید بر اینکه سال های سختی برای مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی در پیش است خاطرنشان کرد: سیستم سینمای ایران به شدت معیوب است؛ سال ها قبل برخی افراد برای سینمای ایران ریل گذاری های انجام دادند که متأسفانه امروزه این ریل گذاری ها به شدت فرسوده شده و باید حتماً تعویض شود تا بتواند ادامه حیات دهد؛ ما حتی با ترمیم هم نمی توانیم سینمای کشور را نجات بخشیم و امیدوارم آقای صالحی توانایی تعویض سیستم معیوب فرهنگی و به خصوص سینمایی را داشته باشند.

این سینماگر برجسته در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به شعارهای مدیریت سابق سینمای کشور اظهار داشت: ایشان همواره در طول دوران مدیریتی شان شعار می دادند اما هیچ یک از این شعارها که انصافاً شعارهای زیبایی هم بودند هیچ گاه عملی نشدند. مدیران فرهنگی و سینمایی کشور باید بدانند که دیگر سر و گوش یکایک هنرمندان در رشته های مختلف هنری از شعارها پر است و بهتر است آن ها به جای وعده و وعیدهای آنچنانی درد حوزه فرهنگ و هنر و به خصوص سینمای کشور را درمان کنند.

بازیگر فیلم سینمایی «ماه وش» در همین راستا یادآور شد: ما نیاز به حضور مدیرانی داریم که وعده های خود را مانند بسیاری از آقایان فراموش نکنند و به حرف ها و شعارهایی که می دهند پایبند باشند و فکر نکنند که هنرمندان و مردم وعده ها و حرف های شان را به راحتی فراموش می کنند! علت اصلی که برخی مدیران سینمایی همواره می خواهند با شعار و وعده های آنچنانی سیستم زیرمجموعه خود را اداره کنند این است که ساختار حوزه فرهنگ کشور و به خصوص سینمای ما به گونه ای است که از دهه ۶۰ تاکنون افرادی اختیار همه امور را در دست گرفته اند و به نوعی حاکمان غیرعلنی و غیررسمی سینمای ما هستند و هرگاه اراده کنند مدیری را عزل یا نصب می کنند؛ این افراد مرتباً در حال مهره چینی هستند و این مهره هایی که در سینما می آورند کمترین دغدغه ای برای رشد و ارتقای آن ندارند.

توکلی در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: امیدوارم آقای صالحی این رویه غلط را از اساس تغییر دهد و ما در دوران جدید مانند دوران مدیریت آقای جواد شمقدری در سینما که همه توش و توان خود را به کار گرفت تا سینمای کشور با تحولات مثبت و اساسی مواجه شود، شاهد حضور افرادی در جرگه مدیران سینمایی باشیم که مهره این و آن نباشند و تنها برای سینما دلسوزی کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.