شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶

کارگردان فیلم سینمایی «آخرین مرحله»:

متأسفانه نه تنها رکود شدید بر سینما حاکم شده که معلوم نیست بودجه سینما در زمان مدیریت آقای ایوبی صرف چه چیزی شده است/ شاهد وفور تولید فیلم های سخیف در سینما هستیم

رکود سینمای ایران از نظر سینماگران/۸

محسن محسنی نسب

سینماپرس: محسن محسنی نسب کارگردان سینما در زمینه کاهش ۳۵ درصدی تولیدات سینمای ایران در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۰ گفت: متأسفانه نه تنها رکود شدید بر سینما حاکم شده بلکه معلوم نیست بودجه سینما در زمان مدیریت آقای ایوبی صرف چه چیزی شده است چرا که در زمان مدیریت ایشان نه هیچ فیلم فاخری تولید شد و نه هیچ کار مثبت و بنیادی و سخت افزاری صورت گرفت.

کارگردان فیلم سینمایی «شاخ کرگدن» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده بسیار خرسندم که شخصی مانند آقای سیدعباس صالحی آماری حقیقی و واقع بینانه از وضعیت حوزه فرهنگ و هنر و سینمای کشور ارائه دادند؛ آماری واقعی که متأسفانه طی سال های اخیر هیچ گاه مدیران سینمایی آن را منتشر نکرده بودند و مرتب در پی آن بودند که با آمارسازی و وعده های آنچنانی وضعیت بغرنج سینمای کشور را بسیار مطلوب نشان دهند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین دلایل کاهش تولید آثار سینمایی طی سال های اخیر این است که سازمان سینمایی دیگر مانند قبل سرمایه های دولتی را به سینما تزریق نکرد و از ساخت فیلم های بزرگ و ارزشمند امتناع نمود و تنها به جز چند نورچشمی و عده ای بادنجان دورقاب چین که پول ها و رانت های سینما تنها در اختیار آن ها بود، بخش اعظم سینماگران به طور کل به فراموشی سپرده شدند و هیچ بودجه ای برای تولید فیلم به آن ها تعلق نگرفت.

محسنی نسب سپس با تأکید بر اینکه امروزه باید از شخص حجت الله ایوبی سوأل شود که بودجه های سینمای کشور را طی سال های مدیریتش صرف چه کاری کرده است تصریح کرد: این بودجه ها کجاست؟ این بودجه ها صرف چه چیزی شد؟ شما این بودجه ها را صرف چه کاری کردید که ما هیچ عایدی مثبتی در طول دوران مدیریت شما در سینما ندیدیم؟

کارگردان فیلم سینمایی «یاس های وحشی» تأکید کرد: متأسفانه در طول دوران مدیریت آقای ایوبی تنها به تعدادی سینماگران توجه شد که ضمن آنکه جزو باندشان بودند جزو جایزه بگیران جشنواره های داخلی و خارجی هم محسوب می شدند؛ جایزه بگیرانی که همان مافیای سینمای ایران با لابی گری و امثالهم جایزه را برایشان به ارمغان می آورد و نه دانش و مهارت و تجربه شان در امور سینما و فیلمسازی!

این فیلمساز در بخش دیگری از این گفتگو با انتقاد شدید از وضعیت بحرانی تولید آثار قبح شکن خاطرنشان کرد: وقاحتی که امروز در آثار سینمایی شاهد هستیم حتی قبل از انقلاب هم در سینما وجود نداشت؛ یکی دیگر از دلایل رکود سینمای ایران این است که سینما امروزه در اختیار فیلمسازان، تهیه کنندگان و پخش کنندگان قبح شکن قرار گرفته است. فیلم هایی که امروزه در نظام جمهوری اسلامی ایران تولید می شوند هرگز در شأن آن نیستند. ما متأسفانه شاهد وفور تولیدات فیلم های سخیف در سینمای کشورمان هستیم و این مهم باعث شده تا بخش اعظمی از خانواده هایی که همچنان برایشان ارزش ها مهم است دور سالن های سینما را خط بکشند.

محسنی نسب با اشاره به اینکه طبیعت سینما این گونه است که زمانی که از فضایل اخلاقی دور می شود رکود بر آن حاکم گردد اظهار داشت: فیلمسازان ما امروزه در حال مطرح کردن موضوعاتی هستند که بسیار غیراخلاقی، سخیف و سطحی نگرانه است؛ طبیعتاً اعضای یک خانواده اخلاق گرا نمی توانند به سینمایی بروند که برای آن ها و فرزندان شان الگوسازی مناسبی ندارد. دیگر نشانی از مردانگی و جوانمردی در سینمای ایران نیست و همه چیز در حد و حدود مسائل جنسی و... دور می زند.

این سینماگر سپس خطاب به وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی دولت دوازدهم گفت: امیدوارم شمایی که چنین پست های مهمی را در دست می گیرید به این مسائل و نکات توجه داشته باشید؛ سینمای ایران امروزه در تمامی سطوح و حوزه هایش دچار رکود، رخوت و بیماری شده است. قطعاً نیاز جدی است افرادی برای این پست ها و سمت ها انتخاب شوند که دغدغه کافی برای رفع معضلات عدیده هنرهفتم داشته باشند و نخواهند به صورت باری به هر جهت سینمای کشور را اداره کنند و یا تنها به مطامع مادی و منافع حزبی و جناحی شان بیندیشند.

اخبار مرتبط

نظرات

  • ۱۳۹۶/۰۶/۱۳ - ۱۴:۴۹
    0 0
    چرا نمي دانيد بودجه سينما صرف چي شده، هزينه جشنواره شد ودست مزد وپاداش مديران سينمايي

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.