سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴

نظر سینماگران درباره هنر و هنرمند انقلاب اسلامی؛

هنر انقلاب اسلامی سپری در برابر تهاجم فرهنگی/ لزوم احیا، تعریف مانیفست و الزام مدیران به پاسخگویی در زمینه اعمال ضد فرهنگی و انقلابی

بیدل-سلطان محمدی-بهمنی-الماسی-شفیعی-هاشمی

سینماپرس: پایان یافتن جشنواره جهانی فیلم فجر در شرایطی که نشانی از فجر انقلاب اسلامی در آن نمود نیافت، بهانه ای شد تا جمع بندی نظرات سینماگران در زمینه هنر انقلاب اسلامی منتشر گردد. نظراتی که نگاه غرب زده مدیران سینمایی را عامل تضعیف هنر انقلاب در طول دهه های گذشته برشمرد و عنوان نمود به کارگیری مسئولان و هنرمندان متعهد و انقلابی تنها راهکار احیای هنر انقلاب اسلامی در سینمای کشور است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، هنر انقلاب اسلامی توانسته زمینه ساز طرح مباحث بنیادین و موثری در حوزه هنر گردد.

هنر انقلاب هنری است که از انقلاب اسلامی متأثر بوده و همراه با فضای فرهنگی آن انقلاب شکوهمند متولد شد و شاید در ظاهر امر در دوران ۸ سال دفاع مقدس به اوج خود رسید؛ اما جامعیت این هنر ارزشی و مردمی به حدی گسترده است که با گذشت دهه ها، همچنان قابلیت بروز و پرورش هنرمندان و جوانان علاقمند به خود را داراست؛ هر چند که متأسفانه در سالیان مختلف با فراز و نشیب های زیادی همراه بوده و گاه به دلیل نوع نگاه و اندیشه های حاکم بر مدیران دولتهای مختلف به فراموشی سپرده شد و به جای آن هنر متأثر از فرهنگ غرب در کشور جولان داده است!

سینماپرس با هدف چگونگی تقویت هنر انقلاب در عرصه سینما و دلایل عدم توجه به این بخش از هنر ایران اسلامی، با ۶ تن از سینماگران و کارشناسان آقایان: داود بیدل، حسین سلطان محمدی، حبیب الله بهمنی، جهانگیر الماسی، محمدرضا شفیعی و سیدجواد هاشمی داشته است که ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل مطلب نقل شده است:

داود بیدل در جلسه نقد و بررسی فیلم سینمایی«روزگاری عشق و خیانت»

بیدل: بعد از گذشت سال ها از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان مانیفست هنر انقلاب استخراج نشده است

داود بیدل کارگردان سینما و تلویزیون همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی در رابطه با ضرورت تقویت جایگاه این هنر ارزنده گفت: بعد از گذشت سال ها از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان مانیفست هنر انقلاب استخراج نشده و این برای ما بسیار دردآور و تلخ است چرا که ما به شدت نیازمند آن هستیم که روح کلی انقلاب در قالب آثار هنری دمیده شود و همه مردم بتوانند از برکات آن بهره مند گردند. ما برای احیای هنر ارزنده انقلاب نیاز به یک تحول جدی و اساسی داریم و بایستی با نظارت تمامی مراجع و دستگاه های ذیربط، تنها کسانی در رأس کار باشند که انقلاب اسلامی را قبول داشته و با آن عجین هستند. متأسفانه طی تمامی سال هایی که از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی می گذرد ما شاهد هیچ گونه پژوهش عمیق و جدی از سوی مسئولان فرهنگی و هنری کشور برای تبیین مفاهیم ارزشی هنر انقلابی و دستیابی به یک مانیفست راجع به آن نبوده ایم.

سلطان محمدی منتقد در  نشست فیلم پنجشنبه آخر ماه در سی امین جشنواره فیلم فجر

سلطان محمدی: پیشگام بودن، نوآوری، خلاقیت، همگرایی و عدم دسته بندی افراد باعث ماندگاری شهید آوینی شد/ هنر انقلابی باید احیاء شود

حسین سلطان محمدی منتقد سینما همزمان با سالگرد شهادت شهید آوینی و هفته هنر انقلاب اسلامی گفت: پیشگام بودن، نوآوری، خلاقیت، همگرایی و عدم دسته بندی افراد باعث ماندگاری شهید آوینی شد و امروزه اگر می خواهیم که این هنر ارزنده مجدداً احیاء شود نیازمند حضور هنرمندانی از جنس شهید آوینی با همان دیدگاه و تفکرات و اندیشه ها هستیم. شهید آوینی به این دلیل مطرح شد که در سال های اولیه پیروزی انقلاب و در زمانی که حوزه های فرهنگی و هنری و به خصوص سینما و تلویزیون بلاتکلیف بودند و کسی نبود که این رسانه ها را بر اساس شاخصه های انقلاب اسلامی هدایت کند، با مطالعات گسترده فکری، روشی نوین را ابداع کرد و با برنامه درخشان «روایت فتح» تلاش کرد تا تمامی مردم با هر اندیشه و تفکری را به سوی این برنامه که تماماً بر اساس پارامترهای نظام اسلامی ساخته شده بود و جنبه های هنری نیز در آن رعایت شده بود جذب کند و الحق به خوبی در این مسیر موفق شد. شهید آوینی انسانی بسیار اهل مطالعه، کنجکاو، اهل تعامل و گفتگو بود و همیشه پرسش های درونی زیادی داشت که آن ها را با نزدیکان خود مطرح می کرد و تمامی این ها باعث شد که هیچ گاه در طول دوران فعالیتش به عنوان یک مستندساز منفعلانه عمل نکند؛ پیشگام بودن شهید آوینی باعث شد تا در زمان حیات و بعد از شهادتش همه هنرمندان و مردم او را دوست داشته باشند.

سید جواد هاشمی در  بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان

هرکسی درد انقلاب داشته آثار بهتری از خود به‌جا گذاشته است/ هنر ناب، بی بدیل و بی‌نظیر در ذهن «آوینی» شکل گرفت

سید جواد هاشمی با تاکید بر اینکه گره زدن انقلاب به هنجارهای اجتماعی در طول تاریخ ۳۸ ساله‌ی آن، باعث شده تا هیچ تعریف جداگانه‌ای از هنر انقلاب ارائه نشود، گفت: هنر انقلاب نه فقط در سینما بلکه در شعر، داستان نویسی و ... از سال‌های اولیه انقلاب تا به امروز با یک سیر نزولی مواجه بوده است. من تقریبا با شهید آوینی آشنایی داشتم و گمانم پنج باری با ایشان از نزدیک ملاقات و صحبت کرده باشم. به اعتقاد من شهید آوینی اول با اعتقاد خود و سپس با هنری که داشت پیش رفت، تا جایی که از نظر من یک هنر ناب، بی بدیل و بی‌نظیر در ذهن او شکل گرفت به حدی که او را نزد همگان بزرگ کرد. به نظر من ایشان واقعا اهل قلم و تولید بود.

محمدرضا شفیعی

سینماهای دنیا آثارشان به سمت پوچی و جهالت می‌رود اما سینمای ما محتوا محور است/ شهید آوینی یک نابغه بود

محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده سینما و تلویزیون معتقداست: سینما و هنرهای نمایشی ایران تفاوت زیادی با سینماهای دنیا دارد؛ به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی که شاهد رویکردی متفاوت در این حوزه‌ بودیم. سینمای ایران و اساسا هنرهای نمایشی کشورمان که شامل تلویزیون، مستند، فیلم کوتاهو ... می‌شود، همه این شاخه‌ها یک تفاوت بسیار مهمی با خیلی از سینماهای دنیا من‌جمله سینمای هالیوود دارند و بعد از گذشت ۳۸ سال از انقلاب اسلامی ما شاهد یک رویکرد متفاوت در این زمینه بودیم که البته این به معنای این نیست که ما هیچ ایرادی نداشتیم و خوب مطلق بودیم. برآیند کلی که شخصا از این اتفاق دارم این است که ماصاحب یک سینما و استراتژیک هنری هستیم که بااستراتژیک دنیا کاملا متفاوت است ...

جهانگیر الماسی

مدیران فرهنگی باید پاسخگوی اعمال ضد فرهنگی و ضد انقلابی شان باشند/ هنر انقلاب به مثابه سپر در مقابل تهاجم فرهنگی است

جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی در رابطه با ضرورت تقویت جایگاه این هنر ارزنده گفت: متأسفانه طی سال های اخیر توجه به هنر مهم و ارزنده انقلابی روز به روز بیشتر دچار نزول و افول شده است و این برای همه دغدغه مندانی که سال های عمرشان را برای ترویج روحیه انقلابی در حوزه های فرهنگی و هنری صرف نموده اند دردناک است. انقلاب اسلامی ایران بر طبق تمامی شواهد و قرائن موجود انقلابی فرهنگی بود؛ انقلاب سال ۱۳۵۷ نه توانست شکل ساختار اقتصادی رژیم پهلوی را تغییر دهد و نه طی تمامی سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ساختار سیاسی ما دچار تحول شده است؛ امروزه ما شاهدیم که رفتار دستگاه دیپلماسی کشور با غربی ها و دول بیگانه همان رفتاری است که در زمان رژیم گذشته شاهدش بودیم و تنها نوع پوشش و لباس های آدم ها با آن دوران عوض شده است.

حبیب الله بهمنی

فرهنگ و هنر ایران امروزه نیازمند ظهور امثال «شهید آوینی» ها است/ هنرمند باید به حقیقت برسد

حبیب الله بهمنی کارگردان سینما در ارتباط با هفته هنر انقلاب اسلامی و ضرورت تقویت جایگاه این هنر ارزنده گفت: فرهنگ و هنر ایران امروزه نیازمند ظهور امثال «شهید آوینی» ها است و قطعاً اگر امثال این هنرمندان ظهور پیدا نکنند ما نمی توانیم امیدی به احیای این هنر متعالی و ارزنده داشته باشیم. هنر انقلاب زمانی متبلور می شود که نیروهایی مانند شهید آوینی با همان ایدئولوژی و تفکرات مورد حمایت مدیران فرهنگی قرار بگیرند و از آن ها برای ساخت و تولید پروژه های متعدد استفاده شود. اگر راه برای حضور این قبیل هنرمندان که دغدغه اسلام و انقلاب اسلامی را دارند هموار شود آن ها راه خود را به درستی پیدا خواهند کرد و به بهترین شکل ممکن هنر ارزنده انقلابی را احیاء کرده و آن را به تمامی جهانیان معرفی می کنند و از این طریق تفکرات اسلامی و انقلابی در سراسر جهان اشاعه پیدا می کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.