سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸

در گفتگو با سینماپرس عنوان شد؛

عشیری: رسانه های غرض دار و مرض دار همیشه وجود دارند/ جشنواره فیلم مقاومت جشنواره ای استراتژیک است

یزدان عشیری در نشست خبری جشنواره بین‌المللی فیلم محمد(ص) پیامبر صلح

سینماپرس: یزدان عشیری مدیر روابط عمومی چهاردمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت گفت: رسانه های غرض دار و مرض دار همیشه وجود دارند که به جشنواره های ارزشی مانند جشنواره بین المللی فیلم مقاومت نمی پردازند اما خوشبختانه ما در طول برگزاری چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت شاهد حضور گسترده رسانه های منطقه ای و بین المللی بودیم و اتفاقات این جشنواره انعکاس وسیع و گسترده ای در سطح دنیا داشت که درخور شأن واژه و مفهوم زیبای مقاومت بود.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: خوشبختانه ما در طول برگزاری جشنواره بین المللی فیلم مقاومت همراهی بسیار خوبی چه توسط رسانه های مکتوب و مجازی و چه توسط همه رسانه های منطقه ای و بین المللی را داشتیم؛ من چندین دوره تجربه برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر و یا جشنواره فیلم مقاومت را در کسوت مدیر روابط عمومی دارم ولی هیچ گاه این گستره از استقبال را شاهد نبودم و بسیار متعجب شدم که این چنین گسترده از جشنواره استقبال شد.

عشیری ادامه داد: حضور رسانه هایی مانند «واشنگتن تایمز» در نشست خبری مسأله ای است که من کمتر در سایر جشنواره ها شاهد حضور آن بوده ام؛ حضور گسترده شبکه هایی مانند: «المنار»، «المیادین» و ده ها شبکه منطقه ای در این فستیوال و در نشست خبری را ما همواره کمتر شاهد بودیم. دو روز قبل از برگزاری نشست خبری چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت رسانه های عرب زبان را رصد کردیم و در نهایت تعجب متوجه شدم بیش از ۲۷۰ عنوان تیتر و خبر در این رسانه ها منتشر شده است و این اتفاق کم نظیری در سینمای ایران است که باید به آن بالید.

این مدیر روابط عمومی در پاسخ به این سوأل که چرا برخی رسانه های منتسب به برخی جریانات سیاسی داخل کشور مایل نیستند به جشنواره های استراتژیک و ارزشی مانند جشنواره فیلم مقاومت، جشنواره مردمی فیلم عمار، جشنواره چهلچراغ و... بپردازند و به اصطلاح این جشنواره ها را بایکوت می کنند اظهار داشت: این موضوع دلایل مختلفی دارد. بنده معتقدم موضوع دفاع مقدس و مقاومت جناحی نیست و مفهوم ارزشمند مقاومت و دفاع مقدس عرق ملی ما است و من احساس می کنم خانواده سینما و رسانه خیلی بحث چپ و راست و این جناح و آن جناح را نباید داشته باشند. اما برخی رسانه ها به جریان ها و نهادهای سینمایی منتسب هستند که چندان با جشنواره های ارزشی همراه نیست و همین امر باعث می شود تا چنین اتفاقاتی بروز و ظهور پیدا کند.

وی افزود: من باید به این رسانه ها توصیه کنم که به حوزه فرهنگ ارزشمند مقاومت توجه ویژه و جدی داشته باشند چرا که این حوزه بار سنگینی را به دوش ما اضافه می کند؛ سرمایه اصلی کشور ما شهدا هستند و همیشه باید یاد و نام آن ها را زنده نگاه داریم و این مسأله ای است که چپ و راست نمی شناسد.

عشیری در بخش دیگری از این گفتگو تأکید کرد: جشنواره فیلم مقاومت با تمرکز بر حساس ترین حوادث و چالش های منطقه ای همچون فاجعه منا، جنایات آل سعود در یمن،   جنایات و وحشی گری های داعشی ها در سوریه و عراق و همینطور ظلم و جنایات رژیم غاصب صهیونیستی علیه مردم غزه و لبنان برگزار می شود. موضوعات جهان اسلام حتی تا شمال آفریقا و شرق آسیا و آمریکای لاتین و حتی غرب اروپا همه در کنار همت ملی و نوستالژی خانواده رسانه و سینما نسبت به موضوع دفاع مقدس و مفهوم زیبای دفاع مقدس کمک کرده جشنواره در دوره چهاردهم به سمفونی و ارکستری متفاوت در جهت وفاق و همدلی و همراهی برود.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از عوامل مهمی که شاید باعث رونق مضاعف این دوره از جشنواره شده بود شهدای مدافعین حرم است که این روزها عطر دل انگیزشان در کل کشور متشعشع شده است.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران خاطرنشان کرد:  محمد خزاعی دبیر جشنواره بین المللی فیلم مقاومت به لحاظ شخصی و فردی اهل خرد جمعی و همگرایی و همدلی است و مرزبندی جریانات سیاسی و جناحی ندارد و همین باعث شد تا خوشبختانه هنرمندان از این جشنواره استقبال کنند. ما از زمان افتتاحیه جشنواره تا روز آخر شاهد آن بودیم که از رأس هرم خانه سینما منوچهر شاهسواری تا جمال شورجه و پیشکسوتانی مانند علی نصیریان و مسعود جعفری جوزانی ما را همراهی کردند. این جشنواره جشنواره ای استراتژیک در راهبردهای منطقه ای و بین المللی است و زمانی که فیلمسازانی مانند مایکل مور و یا الیور استون فرم پر می کنند تا در این جشنواره حضور داشته باشند ما در کشورمان نباید با بی خردی جلوی این جشنواره بایستیم. خانواده سینما و رسانه باید حیدری نعمتی به این سینمای ملی نگاه کنند تا این سینمای کم رمق جان مضاعف بگیرد.

عشیری سپس در پاسخ به این سوأل که چه تدبیری برای حمایت از فیلمسازان گلایه مند حوزه مقاومت و دفاع مقدس که صرف برگزاری یک هفته ای جشنواره در طول سال را کافی نمی دانند و معتقدند که باید در طول سال توسط دبیرخانه جشنواره و نهادهای متولی و برگزارکننده این جشنواره از آن ها برای ساخت و تولید و اکران و توزیع فیلم های شان حمایت شود شده است اظهار داشت: متأسفانه همواره مطالباتی در حوزه فرهنگ وجود دارد که انجام آن ها به راحتی امکان پذیر نیست؛ قطعاً منویبات مقام معظم رهبری و توجه برخی از مسئولان باعث شده تا این جشنواره بتواند امروزه به نحوی شایسته برگزار شود؛ جشنواره آخرین حلقه از مسیر و پروسه ای است که در سینمای ما طی می شود.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: این جشنواره ویترینی برای فیلم های دفاع مقدس است و  هیچ منابعی در اختیار ندارد که بتواند در طول سال حمایتی از فیلمسازان دغدغه مند این حوزه داشته باشد. این جشنواره نمایش دهنده ظرفیت ها و توامندی ها است. من وقتی سیر تحولات فرهنگی را رصد می کنم امید دارم و فکر می کنم با سرمایه گذاری که صورت گرفته این فضا شکسته می شود و به زودی شاهد رونق و رشد در این حوزه خواهیم بود البته این وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان سینمایی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران هستند که باید حمایت جدی از جشنواره بین المللی فیلم مقاومت داشته باشند تا این جشنواره مهم و ارزشمند بتواند بیش از گذشته چون نگینی درخشان بر تارک سینمای ایران و جهان بدرخشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.