دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸

جمع بندی نظرات فعالان فرهنگی در زمینه برنامه سازی نوروزی صدا و سیما؛

سریال های مناسبتی جایگاه گذشته را نزد مخاطب ندارد/ رسانه ملی به خلاقیت، نوآوری و بودجه مناسب برای جذب مخاطب نیاز دارد

مهام-صلح جو-شریفی-هدایت

سینماپرس: پس از پخش سریال های نوروزی ۹۵ که با استقبال اندکی از سوی مخاطبان رسانه ملی مواجه شد، نظر فعالان فرهنگی عرصه صدا و سیما را جویا شدیم. بر شمردن مشکلات ناشی از عدم خلاقیت و نوآوری و کمبود بودجه مناسب مواردی بود که واکنش ایشان را به روند تولید این گونه سریال ها بر انگیخت و بعضاً با بیان اینکه سریال های مناسبتی دیگر جایگاهی نزد مخاطبان ندارند خواستار تغییر رویه در این زمینه شدند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس تلویزیون یکی از مهمترین رسانه هایی است که در تمامی کشورهای جهان حکومت ها و دولت های مختلف برای آن جایگاه ویژه ای در نظر گرفته شده است چرا که این رسانه فراگیر که در هر خانه ای یافت می شود و تأثیرات زیادی روی عامه مردم به جای گذاشته و به همین دلیل همواره به این رسانه به عنوان یکی از حساس ترین دستگاه های تبلیغاتی کشورها نگاه می شود.

از سال ها قبل مدیران و سیاست گذاران سیمای جمهوری اسلامی ایران با هدف جذب حداکثری مخاطبان رسانه ملی اقدام به تولید سریال هایی با عنوان سریال های مناسبتی کردند که در ایامی همچون ماه مبارک رمضان، عید نوروز، ماه محرم، دهه فجر و... آثاری را برای مخاطبان پخش می کردند که متناسب با حال و هوای آن ایام بود. طی سال های ابتدایی این قبیل آثار به دلیل عدم وجود شبکه های ماهواره ای فارسی زبان، عدم پیشرفت تکنولوژی، تعداد بسیار کم شبکه های تلویزیونی و... استقبال خوب مخاطبان را در پی داشتند اما رفته رفته با تکثر تعداد شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای و آمدن ابزار و ادوات جدید و وجود رسانه های مختلف گرایش مردم نسبت به این گونه سریال ها و برنامه ها بسیار کمتر شد.

بسیاری از کارشناسان دلیل اصلی عدم توجه مخاطبان به برنامه های تلویزیونی و به ویژه سریال های مناسبتی را به دلیل عدم وجود خلاقیت و به روز شدن آثار تولید شده در سیما می دانند و معتقدند با گذشت هر سال، تولیدات تلویزیون روندی رو به زوال را پیش رو می گیرد و این برای یک رسانه ملی ضعف بزرگی محسوب می شود.

در کشور ما مدیران سازمان صدا و سیما همواره نگاهی جدی به تولید سریال های مناسبتی به ویژه آثار طنز داشته اند و در طی دو دهه گذشته سریال سازی برای ایام نوروز همواره با سر و صداهای زیادی همراه بوده است؛ چرا که مقابله با شبکه های متعدد ماهواره ای فارسی زبان که به صورت قارچ گونه در حال رشد و حمایت مالی هستند و مخاطبان ایرانی را هدف اصلی ترویج فرهنگ غربی می دانند از طریق تولیدات تصویری نیازمند عزمی جدی از سوی مدیران تلقی می شود.

در نوروز ۹۵ تلویزیون در یک فرآیند رو به عقب به دلیل مشکلات متعددی همچون کمبود بودجه و... از تولید سریال های پر مخاطبی همچون «کلاه قرمزی» و «پایتخت» و امثالهم که تجربه ثابت کرده بود می توانند مخاطبان انبوهی را پای رسانه ملی بنشانند دور بود.

سینماپرس در همین راستا گفتگویی با ۴ چهره سینما و تلویزیون کشور از جمله: حسن هدایت، امیرحسین شریفی، طهماسب صلح جو و علی مهام انجام داد که ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل مطلب نقل شده است.

حسن هدایت کارگردان سینما و تلویزیون پس از پخش سریال های نوروز ۹۵ گفت: تولید سریال های مناسبتی در حال حاضر هیچ منطقی ندارد چرا که تجربه ثابت کرده مخاطب دیگر مانند سال های قبل به این نوع سریال ها توجهی ندارد و کیفیت بسیار پایین این آثار مانع از جذب مردم نسبت به تلویزیون می گردد. در هیچ یک از کشورهای پیشرفته دنیا چیزی با عنوان «سریال مناسبتی» وجود ندارد که ما در کشورمان اینطور به این گونه سریال ها اهمیت می دهیم؛ در اغلب کشورهای دنیا برای مناسبت هایشان برنامه های استودیویی و ترکیبی تولید می شود که تجربه نشان داده استقبال بسیار بالای مخاطبان را در پی دارد. یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۵

امیرحسین شریفی تهیه کننده سینما و تلویزیون گفت: سریال های مناسبتی دیگر جایگاهی در میان مخاطبان ندارند و ما باید به جای مجموعه های مناسبتی سریال های بلند فصلی تولید کنیم. ماهواره ها ذائقه مخاطب امروزی را به شدت تغییر داده اند و ما باید در پی آن باشیم تا با تولید سریال های با کیفیت که از داستان های پرکشش و جذاب و همچنین تولید قوی بهره می برند مخاطب را از ماهواره ها دور کرده و او را مجدداً با برنامه های سالم اما جذاب ایرانی- اسلامی آشتی دهیم. یکی از مهمترین اتفاقاتی که این روزها در عرصه سریال سازی در سطح بین الملل در حال وقوع است تولید سریال های بلند فصلی است که تا صدها قسمت نیز ادامه پیدا می کند و باعث می شود تا مخاطب برای مدتی طولانی خود را درگیر تماشای آن ها کند؛ متأسفانه ما از این امر به شدت غافل مانده ایم و همچنان از همان برنامه های دهه های قبل برای تولید آثار تلویزیونی بهره می بریم و به نوعی در حال درجا زدن هستیم این در حالی است که مخاطب چند گام از ما جلوتر است!   دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۵

طهماسب صلح جو همزمان با اتمام پخش سریال های نوروزی گفت: متأسفانه هیچ گونه تفکر جدیدی در تولید برنامه های تلویزیونی ما وجود ندارد و عدم وجود خلاقیت و نوآوری در تولیدات سیما باعث گریزان شدن مخاطب از رسانه ملی شده است. این روزها تقلید کردن از برنامه های شبکه های ماهواره ای در تولیدات تلویزیون اپیدمی شده و همین امر یکی از مهمترین دلایل افول تلویزیون نزد مخاطبان محسوب می شود چرا که بیننده هیچ رغبتی به تماشای برنامه های تقلیدی و کهنه ندارد و اگر بخواهد چنین برنامه هایی را تماشا کند ترجیح می دهد که اصل آن را از شبکه های ماهواره ای ببیند. چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۵

علی مهام تهیه کننده تلویزیون گفت: در تلویزیون همه چیز به بودجه وابسته است و کمبود بودجه طی سال های اخیر در سازمان صدا و سیما باعث افت کیفی تولیدات شده و از این رو نهادها و دستگاه های مسئول باید فکری برای تزریق بودجه به این سازمان بکنند. اگر پیش از این ما شاهد تولید آثار با کیفیت و شاخص در تلویزیون بودیم به خاطر آن بود که سازمان بودجه خوبی در اختیار داشت و از این رو سریال ها و برنامه های تولید شده به خاطر کمبود بودجه به صورت باری به هر جهت تولید نمی شدند و تهیه کنندگان که دست شان باز بود از بهترین متریال ها برای ساخت برنامه هایشان بهره می گرفتند. به عنوان نمونه یکی از این شبکه ها که طی ماه های اخیر مبادرت به جذب برخی از چهره های هنری ایران شده است بودجه ای بالغ بر ۲۰ میلیون دلار برای هر سال در اختیار دارد اما صدا و سیمای ما حتی یک هزارم این شبکه ماهواره ای پول در اختیار ندارد. شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۵

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.