شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹

گروهی «مظلوم و مهجور» که همه جا هست!؟

تلاش متولیان «هنر و تجربه» برای احیای یک تجربه شکست خورده در «فیلم فجر»!

هنر و تجربه

سینماپرس: روابط عمومی فیلم فجر در خبری بر خلاف رویه چند سال گذشته اعلام کرد: برای نخستین بار آثاری که مجوز ساخت ویدیویی دارند در بخش «هنر و تجربه» جشنواره فیلم فجر از سوی هیات انتخاب مورد ارزیابی قرار می گیرند.

به گزارش سینماپرس، «امیر حسین علم الهدی» مدیر گروه سینمایی «هنر و تجربه» با بیان اینکه بیش از ۷۲ فیلم در بخش «هنر و تجربه» به دبیرخانه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر رسیده است، گفت: برای نخستین بار آثاری که مجوز ساخت ویدیویی دارند هم از سوی هیات انتخاب گروه «هنر و تجربه» مورد ارزیابی قرار می گیرند.

این اظهار نظر به این معناست که جشنواره فیلم فجر باری دیگر در کنار فیلمهای بلند سینمایی و حرفه ای، شاهد نمایش فیلم های ویدئویی منتخب گروه سینمایی «هنر و تجربه» نیز خواهد بود و این در حالیست که طی دو سه سال گذشته با راه اندازی جشنواره فیلم های ویدئویی«یاس» مقرر شد آثار ویدئویی از جشنواره فیلم فجر جدا و تنها با تمرکز در این رویداد هنری به نمایش در آیند.

اگرچه در مقررات جشنواره فیلم فجر امسال، نحوه حضور فیلم های گروه «هنر و تجربه» بر اساس قوانین این تشکل و نه سیاستها و ضوابط رویداد مهم و معتبری چون فیلم فجر تعیین شده است، اما این نوع تصمیم گیری ها علاوه بر اینکه نقض برنامه ریزی قبلی در جشنواره فیلم فجر محسوب می شود می تواند حاکی از زیرکی متولیان گروه «هنر و تجربه» نیز تحلیل شود که با اندک سالن و بقول خودشان محدودیت اکران، در همه رویدادهای سینمایی اعم از فجر و سینما حقیقت و ... حضور داشته و اهداف محتوایی خود را پیگیری می نمایند!

هیچ بعید نیست با در نظر گرفتن این سطح از نفوذ «هنر و تجربه» ای ها! و حمایت آشکار و پنهان رئیس سازمان سینمایی از آثار نمایش دهنده در این گروه که همواره با بسیاری از انتقادات رسانه ها و محافل سینمایی مخالف ترویج تفکرات شبه روشنفکری در سینمای شریف و نجیب ایران روبرو بوده است، سال آینده جشنواره فیلم فجر علاوه بر آثار ویدئویی، نمایش فیلمهای کوتاه و مستند مورد نظر گروه «هنر و تجربه» را هم در برنامه های خود قرار دهد و این یعنی اولاً بازگشت به تجربه ای کهنه و البته شکست خورده در «فجر» و ثانیاً بهره برداری کاملاً هدفمند از یک رویداد بزرگ سینمایی مرنبط با انقلاب اسلامی، در جهت تقویت و ترویج آثاری که اغلب آنها یا توقیف بوده اند، یا سیاه نمایی و تمسخر مفاهیم و باورها و نهادهای فعال انقلاب را با زبان طنز و به اصطلاح فلسفی در خود دارند و یا اساساً مروج تفکری در عرصه فیلمسازی کشور هستند که با سینمای قصه گو و مخاطب محور فاصله بسیار دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.